Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1218930
Ingen tävling, men att ligga relativt långt fram i ett teknikskifte bör väl inte vara en nackdel?
Speciellt om det samtidigt ger sänkta utsläpp och bättre närmiljö...
av andersuw
#1218986
Om det inte är någon tävling är det väl heller ingen nackdel att ligga efter vid ett "teknikskifte", särskilt som vi inte ens vet om det kommer att äga rum. Och det faktum att det potentiella "teknikskiftet" inte ger lägre utsläpp stärker ju knappast incitamenten att ligga först.

Vad "närmiljön" beträffar är det ju alltid trevligt om den är bra. Men för egen del försöker jag hålla på vad som är bäst för miljön snarare än på vad som är bäst för "närmiljön".
Användarvisningsbild
av joel80
#1218997
Det råder konsensus över att elbilar är bättre för miljön.

Jag tror det kan vara en fördel att ligga långt fram i ett teknikskifte. Tror det kan generera jobbtillfällen och export av svenska bilar och delar för bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219004
joel80 skrev:Det råder konsensus över att elbilar är bättre för miljön.

Jag tror det kan vara en fördel att ligga långt fram i ett teknikskifte. Tror det kan generera jobbtillfällen och export av svenska bilar och delar för bilar.
Det var konsensus att Etanol var framtiden och man premierade det.

Sen var det diesel som var framtiden och man premierade det.

Nu är det elbilen......
Användarvisningsbild
av joel80
#1219041
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Det råder konsensus över att elbilar är bättre för miljön.

Jag tror det kan vara en fördel att ligga långt fram i ett teknikskifte. Tror det kan generera jobbtillfällen och export av svenska bilar och delar för bilar.
Det var konsensus att Etanol var framtiden och man premierade det.

Sen var det diesel som var framtiden och man premierade det.

Nu är det elbilen......
Har inte sett så många livscykelanalyser med etanol. Men uppfattar nog att det fortfarande är bättre än diesel/bensin om man tillverkar det på rätt sätt och från rätt gröda.
Etanolen var också som sagt inte speciellt lokal driven. Och blev inte billigare och billigare med tiden.
av andersuw
#1219081
SvenB skrev:
joel80 skrev: Införs sen kilometerskatt så kommer det vara även på bensin och dieselbilar. Alltså kommer det fortfarande vara betydligt billigare att köra elbil.
Alternativt kan man ju fimpa ett par jobbskatteavdrag. ;) Det skulle säkert räcka för att täcka hela bilparkens skattebortfall. (Personbilar alltså.. Och om man räknar med de ökade inkomsterna på elskatt)
Det där sista måste väl ändå vara att du skämtar så här på lördagsförmiddagen. Att nuvarande regering gärna skulle fimpa ett par jobbskatteavdrag är ingen vild gissning, men att göra det för kunna minska beskattningen på "kassakon" bilismen finns inte i min sinnevärld. Sedan att en eventuell kilometerskatt skulle belasta alla personbilar är också tänkbart. Men det blir nog en skatteväxling genom att man tar bort drivmedelsskatt. Skatteväxling på detta område har gjorts förut, men åt andra hållet. Man lade en drivmedelsskatt på dieselbränslet när man slopade kilometerskatten på personbilsdieselbilar.
Jag tror det blir svårt att ta bort drivmedelsskatterna på grund av internationella hänsyn. Vi vill kunna beskatta inte bara vår egen trafik utan också den trafik utifrån som kommer hit och det blir svårt utan drivmedelsskatt. Det finns också vissa EU-regler på det här området att ta hänsyn till:

https://ec.europa.eu/transport/modes/ro ... axation_en

Däremot finns det inget som hindrar att enbart batteribilar åläggs kilometerskatt eller att den görs mycket högre för sådana bilar. På det sättet kan man mycket väl göra det dyrare att köra batteribil än att köra vissa andra biltyper, precis som det borde vara med tanke på de utsläpp de ger upphov till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219084
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Det råder konsensus över att elbilar är bättre för miljön.

Jag tror det kan vara en fördel att ligga långt fram i ett teknikskifte. Tror det kan generera jobbtillfällen och export av svenska bilar och delar för bilar.
Det var konsensus att Etanol var framtiden och man premierade det.

Sen var det diesel som var framtiden och man premierade det.

Nu är det elbilen......
Har inte sett så många livscykelanalyser med etanol. Men uppfattar nog att det fortfarande är bättre än diesel/bensin om man tillverkar det på rätt sätt och från rätt gröda.
Etanolen var också som sagt inte speciellt lokal driven. Och blev inte billigare och billigare med tiden.
Felet var att man inte tänkte hela kedjan, Etanolen måste ju produceras också, man kan inte bara köra på den och hoppas det löser sig, någon måste producera den mijövänligt också.

Nu kör vi i diket igen. Byter vi allt til el ökar sveriges förbrukning med 40%. Samtidigt går dagen rektorer i pension pga ålder och då försvinner över 40% av elen, och långt mer än 40% kalla vintrar då vind och solceller ger ytterst lite och kärnkraften måste gå på högfart.

Vi kan inte producera 40% mindre el och samtidigt öka vår förbrukning 40%

En omöjlig ekvation, jag ser inte nya kärnreaktorer som poppar upp ur jorden som svampar här i Sverige, än mindre andra energikällor som tar oss genom kalla o mörka årstiden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1219089
40%? Var har du fått dom siffrorna ifrån?

Tidigare har du överdrivit lite och skrivit typ 25Twh, vilket också det är i överkant. 40% skulle motsvara kring 55-60Twh. Så mycket menar du väl ändå inte att du kan få det till?
Användarvisningsbild
av joel80
#1219105
Malmstroem skrev:Kärnkraften bidrar med mellan 60 och 65 TWh ett normalår.

https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... roduktion/

Så ja, 40% är för lågt.
Läs vad han skrev.. Han hävdar att förbrukningen i Sverige skulle öka med 40%.
Det är det jag menar är en kraftig överdrift.

Att vi inte bara kan stänga kärnkraften idag och tro att allt ska funka är det ingen som påstår.

EEA har räknat med att med 80-procentigt användande av elbilar så ökar förbrukningen i Europa med ca 10%. Eftersom vi använder mycket mer el per person i Sverige så blir andelen av vår el mindre, så säg 7-8%... När alltså bilparken är uppe på 80% elbilar.
https://www.eea.europa.eu/themes/transp ... and-energy
Additional electricity generation will be required in the European Union to meet the extra energy demand arising from an 80% share of electric vehicles in 2050. The share of Europe's total electricity consumption from electric vehicles will increase from approximately 0.03% in 2014 to around 4-5% by 2030 and 9.5% by 2050.
Dom räknade med att det först 2050 är uppe i 80%.. Jag tror det sker minst ett årtionde tidigare. 80% av försäljningen uppnås nog redan under 2020-talet. (mot 2030-hållet...)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 164

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]