- fre 22 sep 2017, 01:24
#1199265
Därtill påstår du nu att biltillverkarna kommer att sluta göra dieselbilar när WLTP och RDE börjar användas för certifieringen, d.v.s. september 2017 för nya modeller och september 2018 respektive september 2019 för befintliga. Jag har inte sett någon biltillverkare annonsera att de tänker sluta att göra dieselbilar fr.o.m. någon av dessa tidpunkter så hur vill du belägga det påståendet? Och varför skulle Volvo förbereda sig för att klara det nya testförfarandet genom att införa SCR (AdBlue) istället för, eller som komplement till, den LNT-teknik man tidigare använt om man inte tänkte sig att fortsätta tillverka dieslar framöver?
Att det sålts bilar som överskrider gränsvärdena vid verklig körning vet vi redan så de nya mätmetoderna med åtföljande certifieringsregler bidrar inte till något nytt på den punkten. Vad de nya mätmetoderna/certifieringsreglerna däremot kommer att bidra till är att de bilar som gör sig skyldiga till sådant inte certifieras och således inte hellar kan säljas.
joel80 skrev:WLTP har varit på tapeten betydligt längre än ett år, men än så länge har det inte kommit så långt att vi börjat få t.ex förbrukningssiffror för nya bilar därifrån. Eller co2-värden...Det kan vi förvänta oss att få vilken dag som helst nu. WLTP som testmetod för nya bilmodeller trädde i kraft innevarande månad.
joel80 skrev:Med dom nya mätmetoderna kommer det tyvärr inte bli mycket renare utan gränserna för vad som får släppas ut kommer behövs höjas.Inget beslut om att höja gränsvärdena har fattats eller annonserats. De kommer således att ligga kvar på nuvarande nivå när WLTP och RDE införs.
joel80 skrev:Så att nya och lite mer riktiga mätmetoder används är bra, med du gör som vanligt när du försöker vinna en poäng genom att förvanskas det jag säger till något annat. Jag står såklart fast vid det jag sa om att det inte är troligt att vi får se "avsevärt bättre rening" då inte ens biltillverkarna tror det (utan överger dieselmotorn då kostnaderna för att komma ner mer i utsläpp skenar) utan satsar på hybrider, laddhybrider och elbilar.Här lade du ytterligare ett personangrepp till den långa raden av sådana. Jag har inte förvanskat något du sagt. Du sade själv här för bara några dagar sedan att det nya testförfarandet skulle göra det svårare att "fuska" men återgår nu till den ståndpunkt du intog för en dryg vecka sedan, d.v.s. att vi inte kommer att få se några egentliga framsteg när det gäller hur avgasreningen fungerar vid verklig körning.
Därtill påstår du nu att biltillverkarna kommer att sluta göra dieselbilar när WLTP och RDE börjar användas för certifieringen, d.v.s. september 2017 för nya modeller och september 2018 respektive september 2019 för befintliga. Jag har inte sett någon biltillverkare annonsera att de tänker sluta att göra dieselbilar fr.o.m. någon av dessa tidpunkter så hur vill du belägga det påståendet? Och varför skulle Volvo förbereda sig för att klara det nya testförfarandet genom att införa SCR (AdBlue) istället för, eller som komplement till, den LNT-teknik man tidigare använt om man inte tänkte sig att fortsätta tillverka dieslar framöver?
joel80 skrev:Nya mätmetoderna kommer leda till att vi kan se hur mycket värre det är än nuvarande officiella siffrorna. Det är positivt.Nej när det gäller nya dieselbilar kommer de nya mätmetoderna inte att leda till något sådant när de väl börjar användas för att certifiera bilarna. Det blir då nämligen omöjligt för bilarna att påtagligt överskrida gränsvärdena vid verklig körning. Gör de det kommer de inte att certifieras och således inte heller att få säljas.
Att det sålts bilar som överskrider gränsvärdena vid verklig körning vet vi redan så de nya mätmetoderna med åtföljande certifieringsregler bidrar inte till något nytt på den punkten. Vad de nya mätmetoderna/certifieringsreglerna däremot kommer att bidra till är att de bilar som gör sig skyldiga till sådant inte certifieras och således inte hellar kan säljas.
Senast redigerad av 14 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut