joel80 skrev:2020 är senast jag kollade "inom några år".
Jag motsade inte din uppgift ("inom några år") utan jag preciserade den bara. Att veta exakt vilket år det tidigast kan bli fråga om är ju mer informativt, eller hur?
joel80 skrev:Överföringsförlusten vid laddning är ca 10%. Kan vara högre p.g.a låga temperaturer eller laddhastighet som inte är optimalt för laddaren. Med även överföringen från kraftverket kanske vi kommer upp i ungefär samma procentuella siffror med bilar drivna med fossila drivmedel. Energimässigt blir det dock ännu större skillnad eftersom en stor del av energiförbrukningen i raffinaderierna är att man bränner ännu mer fossilt bränsle för att hetta upp oljan.
Du blandar ihop saker som ingår i TTW-förbrukningen med saker som ingår i WTW-förbrukningen. De förluster som uppstår vid laddning och urladdning av batteriet (två transformeringar/AC-DC-omvandlingar och två kemiska omvandlingsprocesser, där litiumkoboltoxid och kol omvandlas till kollitium och koboltoxid vid laddning och omvandlas tillbaka till litiumkoboltoxid och kol vid urladdning) ingår i Teslans TTW-förbrukning och borde således ha räknats med vid Lasse Swärds jämförelse med Volvons TTW-förbrukning. Överföringsförluster i elnätet liksom de förluster som uppstår vid utvinning, transport och raffinering av olja tillkommer däremot först när man börjar räkna WTW och bör inte räknas med om man som Lasse Swärd försöker jämföra TTW.
Vidare är den sammanlagda storleken på laddnings-/urladdningsförlusterna, inklusive tillhörande AC-DC-omvandlingar/transformeringar, inte 10 procent som du påstår utan 30 procent. Det har Camel och jag påmint dig om oräkneliga gånger vid det här laget så jag förstår inte varför du fortsätter att förvanska den uppgiften. Siffran beräknades ursprungligen av Camel
här på basis av uppgifter från Tesla själva.
Som jag tidigare påpekat är nu inte Lasse Swärds jämförelse särskilt intressant av en rad olika skäl. Han jämför TTW-förbrukningen utan att ta hänsyn till de förluster som Teslan drabbas av vid laddning och urladdning med tillhörande omvandlingar och transformeringar, han jämför äpplen med päron (en sedan med en SUV), han har inte gjort testet med kontroll för alla relevanta parametrar (t.ex. vindförhållanden), han underlåter att jämföra WTW och han jämför Teslan med en bensinbil snarare än en dieselbil trots att dieseln är den förbränningsmotor som är bäst om man vill hålla nere energiförbrukning och CO2-utsläpp. En intressantare jämförelse är den jag tidigare redovisat mellan Teslan och en Volvo S90 D4 aut. på basis av de test som utförts av
ADAC och där jag även tog med en bränslecellsbil, Toyota Mirai. Då ser det ut så här:
Energiförbrukning TTW i kWh per mil
Tesla Model S -- ca 2,4
Toyota Mirai -- ca 3,3
Volvo S90 D4 aut. -- ca 5,5
Energiförbrukning WTW i kWh per mil
Tesla Model S -- ca 6,4
Toyota Mirai -- ca 5,7
Volvo S90 D4 aut. -- ca 6,4
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S laddad från elnätet i vår del av världen -- ca 267
Toyota Mirai körd på vätgas såld i vår del av världen -- från 0 (helt förnyelsebar vätgas) till ca 121 (naturgasbaserad vätgas)
Volvo S90 D4 aut. körd på helt fossil diesel -- ca 174
Volvo S90 D4 aut. körd på genomsnittlig svensksåld diesel modell 2016 -- ca 145
Volvo S90 D4 aut. körd på Preem Evolution Diesel+ (ca 50 procent icke-fossil, miljömärkt med Svanen) -- ca 95
Volvo S90 D4 aut. körd på 100 procent icke-fossil svensksåld HVO modell 2016 -- ca 25