- sön 14 jan 2018, 23:08
#1225472
Det hela passar Tyskland som hand i handske eftersom man redan har ett välförgrenat gasnät för metan (naturgas), ett enormt lagringsutrymme för sådan gas (mer än 200 TWh) samt dessutom en hoper kraftverk som kan köras på metan och som kan utnyttjas för återproduktion av el i ett första skede, innan man hunnit bygga anläggningar som istället är baserade på bränsleceller. Verkningsgraden för hela processen från förnybar el till gas och sedan tillbaka till el igen landar då enligt projektets beräkningar på knappt 45 procent om man inte kan tillvarata restvärmen via kraftvärme, annars knappt 70 procent. Används gasen enbart för uppvärmning blir den totala verkningsgraden ungefär lika hög som den för gasproduktionen, det vill säga runt 80 procent.
De bästa bränslecellerna har idag en verkningsgrad på drygt 70 procent som troligen kan ökas till runt 80 procent om man använder restvärmen för att driva en ångturbin som genererar lite extra el. Man skulle med hjälp av den tekniken kunna nå en total verkningsgrad på knappt 65 procent (0,8 x 0,8) för hela kedjan från förnybar el till gas och tillbaka till el igen, även när man bara genererar el, inte kraftvärme.
http://www.helmeth.eu/index.php/technol ... 2g-process
Enligt den artikel jag länkar till nedan kan man med snarliknande teknik rentav nå högre än så när det gäller den totala verkningsgraden: över 70 procent tur och retur från el till gas och tillbaka till el. Det är en ungefär lika hög verkningsgrad som för batterier (inklusive transformeringar och AC/DC-omvandlingar) men med stora fördelar jämfört med batterier i andra hänseenden (kostnader, lagringskapacitet, utrymmesbehov, miljöbelastning vid tillverkningen).
"Electricity storage is needed on an unprecedented scale to sustain the ongoing transition of electricity generation from fossil fuels to intermittent renewable energy sources like wind and solar power. Today pumped hydro is the only commercially viable large-scale electricity storage technology, but unfortunately it is limited to mountainous regions and therefore difficult to expand. Emerging technologies like adiabatic compressed air energy storage (ACAES) or storage using conventional power-to-gas (P2G) technology combined with underground gas storage can be more widely deployed, but unfortunately for long-term to seasonal periods these technologies are either very expensive or provide a very low round-trip efficiency. Here we describe a novel storage method combining recent advances in reversible solid oxide electrochemical cells with sub-surface storage of CO2 and CH4, thereby enabling large-scale electricity storage with a round-trip efficiency exceeding 70% and an estimated storage cost around 3 ¢ kW−1 h−1, i.e., comparable to pumped hydro and much better than previously proposed technologies."
http://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleL ... ivAbstract
Här är ytterligare ett europeiskt projekt där man bygger försöksanläggningar i syfte att bereda väg för storskaliga kommersiella anläggningar:
https://www.storeandgo.info/about-the-project/
Även i Japan bygger man nu försöksanläggningar i samma syfte:
https://japantoday.com/category/tech/pr ... d-hydrogen
VolvoB20 skrev:Vätgas är svår att lagra men behöver inte utarmas över tid.En intressant möjlighet när det gäller att bemästra vätgasens lagringsproblem är den som beskrivs i det projekt jag länkar till nedan, det vill säga att efter elektrolysen konvertera vätgasen till metangas. Man räknar därvid med att kunna nå en verkningsgrad för hela kedjan från förnybar el till levererat bränsle på ca 80 procent (inklusive komprimering och transport).
Det hela passar Tyskland som hand i handske eftersom man redan har ett välförgrenat gasnät för metan (naturgas), ett enormt lagringsutrymme för sådan gas (mer än 200 TWh) samt dessutom en hoper kraftverk som kan köras på metan och som kan utnyttjas för återproduktion av el i ett första skede, innan man hunnit bygga anläggningar som istället är baserade på bränsleceller. Verkningsgraden för hela processen från förnybar el till gas och sedan tillbaka till el igen landar då enligt projektets beräkningar på knappt 45 procent om man inte kan tillvarata restvärmen via kraftvärme, annars knappt 70 procent. Används gasen enbart för uppvärmning blir den totala verkningsgraden ungefär lika hög som den för gasproduktionen, det vill säga runt 80 procent.
De bästa bränslecellerna har idag en verkningsgrad på drygt 70 procent som troligen kan ökas till runt 80 procent om man använder restvärmen för att driva en ångturbin som genererar lite extra el. Man skulle med hjälp av den tekniken kunna nå en total verkningsgrad på knappt 65 procent (0,8 x 0,8) för hela kedjan från förnybar el till gas och tillbaka till el igen, även när man bara genererar el, inte kraftvärme.
http://www.helmeth.eu/index.php/technol ... 2g-process
Enligt den artikel jag länkar till nedan kan man med snarliknande teknik rentav nå högre än så när det gäller den totala verkningsgraden: över 70 procent tur och retur från el till gas och tillbaka till el. Det är en ungefär lika hög verkningsgrad som för batterier (inklusive transformeringar och AC/DC-omvandlingar) men med stora fördelar jämfört med batterier i andra hänseenden (kostnader, lagringskapacitet, utrymmesbehov, miljöbelastning vid tillverkningen).
"Electricity storage is needed on an unprecedented scale to sustain the ongoing transition of electricity generation from fossil fuels to intermittent renewable energy sources like wind and solar power. Today pumped hydro is the only commercially viable large-scale electricity storage technology, but unfortunately it is limited to mountainous regions and therefore difficult to expand. Emerging technologies like adiabatic compressed air energy storage (ACAES) or storage using conventional power-to-gas (P2G) technology combined with underground gas storage can be more widely deployed, but unfortunately for long-term to seasonal periods these technologies are either very expensive or provide a very low round-trip efficiency. Here we describe a novel storage method combining recent advances in reversible solid oxide electrochemical cells with sub-surface storage of CO2 and CH4, thereby enabling large-scale electricity storage with a round-trip efficiency exceeding 70% and an estimated storage cost around 3 ¢ kW−1 h−1, i.e., comparable to pumped hydro and much better than previously proposed technologies."
http://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleL ... ivAbstract
Här är ytterligare ett europeiskt projekt där man bygger försöksanläggningar i syfte att bereda väg för storskaliga kommersiella anläggningar:
https://www.storeandgo.info/about-the-project/
Även i Japan bygger man nu försöksanläggningar i samma syfte:
https://japantoday.com/category/tech/pr ... d-hydrogen
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut