- sön 30 jul 2017, 00:28
#1188209
Jag ställde två klara och utomordentligt relevanta frågor. Du undvek än en gång att besvara någon av dem. Var vänlig gör det!
Nej det var inte vad jag hävdade. Vad jag hävdade var att laddning av elbilar, oavsett när på året eller dagen den sker, till stor del kommer att ske med fossil kraft och kärnkraft. Skälen för detta har redan angivits. Om du har några invändningar mot de argument jag redan anfört, var vänlig klargör dem. Var också vänlig att exakt definiera termen "marginalel".
I korthet ligger det till så här: Om batteribilen laddas vid "fel" tidpunkt här i Sverige (en kall vinterdag) åstadkoms det med hjälp av import av "fulel" utifrån. Om batteribilen laddas vid "rätt" tidpunkt här i Sverige (en varm sommarnatt) bidrar den till produktionen av "fulel" någon annanstans.
"I alternativet 'Mer sol och vind' uppgår den icke-planerbara kraften till 50 procent av årsenergin.
Systemet förmår generera mycket energi, men möjligheten att säkerställa effekten
är begränsad. Därför ställs högre krav på olika typer av tekniska tilläggssystem för att klara
situationer med låg sol- och vindkraftsproduktion samtidigt med hög elförbrukning. Även en
omvänd situation behöver kunna hanteras, det vill säga om det blir stora elöverskott."
Så låt mig fråga än en gång: Hur tänker du dig att den icke-planerbara kraften skall hanteras? Och vad har det i sin tur för implikationer för batteribilen?
joel80 skrev:Du hävdade att marginalel används till stor del när man laddar elbilar. Det är ju en hel felaktighet. Marginalel används när det blir tillfälliga peakar i förbrukningen, inte när man använder el på jämn effekt under längre tid.
Nej det var inte vad jag hävdade. Vad jag hävdade var att laddning av elbilar, oavsett när på året eller dagen den sker, till stor del kommer att ske med fossil kraft och kärnkraft. Skälen för detta har redan angivits. Om du har några invändningar mot de argument jag redan anfört, var vänlig klargör dem. Var också vänlig att exakt definiera termen "marginalel".
I korthet ligger det till så här: Om batteribilen laddas vid "fel" tidpunkt här i Sverige (en kall vinterdag) åstadkoms det med hjälp av import av "fulel" utifrån. Om batteribilen laddas vid "rätt" tidpunkt här i Sverige (en varm sommarnatt) bidrar den till produktionen av "fulel" någon annanstans.
joel80 skrev:Just nu klarar vi inte en kall vinterdag om vi skulle stänga all kärnkraft, det har jag aldrig hävdat så sluta försöka få det att låta som att jag sagt det. Med kärn och vattenkraft, och även biokraft/värmekraft, klarar vi det i de absolut flesta fall själva idag, även om vi alltså med 100% försäljning av elbilar skulle öka förbrukningen med 0,5% till nästa vinter! Vid fåtalet toppar under dom kalla dagarna (alltså t.ex kvällar när många sätter på plattor och ugn, samt på mornar då alla kokar kaffe och duschar) har vi ibland behov av reglerkraft som då ibland måste köpas in utifrån.Att vi klarar det med kärnkraft idag innebär ju alls inget argument för batteribilar med tanke på att a) kärnkraften inte är förnyelsebar och dessutom riskabel samt b) att vi därför redan planerat att göra oss av med den inom kort. Varje ny batteribil gör det uppgiften svårare. Det är allt annat än bra. Jag har heller aldrig hävdat att du påstått att vi skulle klara ett kallt vinterdygn utan kärnkraft utan frågar helt enkelt hur du tänker dig att vi skall göra det utan att lagra elenergi i kemisk form under väderlek och säsong när omständigheterna är mer gynnsamma.
joel80 skrev:Det här skulle inte påverkas nämnvärt av att elbilar ska laddas.Det där är ett absolut icke-argument. Självfallet räknas varje wattimme precis som varje droppe fossil olja.
joel80 skrev:Att vi sen framöver också kommer kunna minska den smutsiga reglerkraften vid topparna just tack vare att vi har massa elbilar inkopplade i nätet gör att elbilen blir ännu bättre miljömässigt. Det finns redan fungerande lösningar för det där man kan använda elbilars batteri som reglerkraft.Jag frågade i en annan tråd varför Tesla rekommenderar att man inte använder batteribilars batteri som reglerkraft. Du har inte svarat.
joel80 skrev:Kolla lite på åren då vi hade nettoimport. Vilka energislag har ökat rejält sen dess? Det har inte med tillfälliga skiftningar att göra utan att vi har mer elproduktion nu främst med vindkraft.Det är utmärkt att vindkraften ökat. Det behövs och mer därtill. Jag skulle även vilja se en kraftigt ökad utbyggnad av solkraften. Enligt ett examensarbete vid Chalmers skulle vi kunna producera runt 50 TWh bara genom att sätta solceller på alla våra tak. Men ... det fordrar alldeles bortsett från solcellsinstallationen en kraftig förändring av distributionsnäten plus lagring av den överflödsenergi som solelen genererar sommartid för vintertida bruk. Vi måste helt enkelt lära oss att skörda och lagra energi på samma sätt som vi tidigare skördat och lagrat livsmedel. En skillnad är att vi måste göra det dubbelt upp eftersom vi behöver långt mycket mer energi på vintern än på sommaren.
joel80 skrev:Jag citerade också det från 2016 och skrev den siffra du tar upp; 11,7 TWh 2016.Ett enstaka och relativt gynnsamt år i mängden. Samtidigt som kärnkraftskapacitet motsvarande det dubbla med säkerhet kommer att tas bort inom tre år och kanske det femdubbla.
Trots en minskning med nära 11TWh hade vi alltså mer i nettoexport än vad hela bilparken skulle kräva.
joel80 skrev:Det finns ett antal scenarion man jobbar mot. Tror den här är länkad förut... har du sett den?Jag har inte bara sett den utan läst den noggrant. Har du? Om alternativ 1 sägs följande:
http://iva.se/globalassets/info-trycksa ... uktion.pdf
Man utgår från fyra scenarion:
1. "Mer sol och vind"
2. "Mer biokraft"
3. "Ny kärnkraft"
4. "Mer vattenkraft"
"I alternativet 'Mer sol och vind' uppgår den icke-planerbara kraften till 50 procent av årsenergin.
Systemet förmår generera mycket energi, men möjligheten att säkerställa effekten
är begränsad. Därför ställs högre krav på olika typer av tekniska tilläggssystem för att klara
situationer med låg sol- och vindkraftsproduktion samtidigt med hög elförbrukning. Även en
omvänd situation behöver kunna hanteras, det vill säga om det blir stora elöverskott."
Så låt mig fråga än en gång: Hur tänker du dig att den icke-planerbara kraften skall hanteras? Och vad har det i sin tur för implikationer för batteribilen?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut