Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187984
CabBO!

Att sortera ut bilarna efter miljöklassning är inte någon svår sak. Alla data för fordonet finns knutna till registreringsnumret.
Det blir ju iofs så att andra länder behöver ha tillgång till våra databaser men det går att ordna - på ett korrekt sätt inte som det Transportstyrelsen nu har gjort och som skakar om ända upp i regeringskanslitet!

Henry
Användarvisningsbild
av CabBO
#1187987
Henry_Fågeljazz skrev:CabBO!

Att sortera ut bilarna efter miljöklassning är inte någon svår sak. Alla data för fordonet finns knutna till registreringsnumret.
Det blir ju iofs så att andra länder behöver ha tillgång till våra databaser men det går att ordna - på ett korrekt sätt inte som det Transportstyrelsen nu har gjort och som skakar om ända upp i regeringskanslitet!

Henry
Och sen då? Om bilens registreringsnummer finns på ett register som gäller till exempel inom hela EU. Hur sorterar man ut dom sen? Motorstopp vid vägtull innan innerstad ? Dieselpoliser i städer. Angiverisystem? Stora parkeringsområden innan storstad med ökade kommunikationer till och från? Förbjudet att tanka inom en omkrets runt innerstan? Hur i hela fridens namn skall man sortera ut dessa.
av Lövet
#1187991
Det kommer man inte göra. Man bötfäller (olika hårt i olika länder) de bilar man upptäcker. Exempelvis kan det ske automatiskt via vägkameror om man har den infrastrukturen. Kolla vad som hände med Joel80s lastbil.
av andersuw
#1187993
Mwi skrev:Nja i Tyskland håller miljörörelsen på att stämma olika städer för att luftkvalitén är för dålig enligt EU.s gränsvärde, hur det kommer sluta är ju inte klart än. Men den processen bry sig inte om bilars reningsmetod så där kvittar det hur kreativa biltillverkarna har varit att klara gränsvärdena på dieselbilar utan bara om stadens luftkvalitet. Å andra sidan väljs det några Europeiska Trumpar i kommande val så blir det säkert en icke fråga, så vad som gäller om tre år kan ingen med säkerhet svara på.
Dessbättre bryr sig beslutsfattarna om reningsmetoder. Att förbjuda dieslar som tillgodoser Euro 6 är därför inte aktuellt någonstans i Tyskland. Några europeiska Trumpar oroar jag mig inte för. Däremot verkar det tyvärr finnas en och annan politiker som ännu inte fattat att alla dieslar inte har samma avgasrening och heller inte fattat att det finns bensinbilar som är smutsigare än dieslar.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1187995
CabBO skrev:Och sen då? Om bilens registreringsnummer finns på ett register som gäller till exempel inom hela EU. Hur sorterar man ut dom sen? Motorstopp vid vägtull innan innerstad ? Dieselpoliser i städer. Angiverisystem? Stora parkeringsområden innan storstad med ökade kommunikationer till och från? Förbjudet att tanka inom en omkrets runt innerstan? Hur i hela fridens namn skall man sortera ut dessa.
I Tyskland finns sedan ca tio år ett system med miljözoner där bara tillräckligt rena bilar får köra. För att visa att bilen är tillräckligt ren måste man ha en dekal i vindrutan (grön för den tuffaste zonen). Dekalerna kan köpas hos exempelvis den tyska besiktningsmyndigheten, TüV, förutsatt att man kan visa papper på bilen som klargör att den tillgodoser kraven.

Jag har sådana dekaler till båda mina bilar (V70 T5 -02 och V70 D4 -15) men har dem inte fastklistrade eftersom det är stora blaffor som stjäl sikt och jag bara behöver dem några få dagar om året. Alltsom oftast glömmer jag sedan att lägga fram dekalen i vindrutan när jag parkerar inne i någon miljözon men jag har trots det aldrig blivit bötfälld. Sammanlagt har jag säkert stått parkerad i månader utan dekal inne i miljözon utan att få böter. Kontrollen verkar således vara mer eller mindre obefintlig. Därmed inte sagt att reglerna inte haft någon effekt alls. Gissningsvis väljer en del att frivilligt följa lagen trots att kontrollen är så svag. Många tyska bilar har också efterutrustats med partikelfilter för att leva upp till kraven på rätt dekal.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1187998
Mwi skrev:Det här skall man inte bara skylla på politikerna, många biltillverkare har stor del i den här utvecklingen. Förändringen på avgaskraven har väl varit ganska kända under åren och förutsebara, att biltillverkarna sedan har blivit bättre och bättre på att optimera utsläppen till testmetoden, VAG & Mercedes har ju även erkänt att de tagit elektronik till hjälp för att få bra testvärde. Att sedan inte avgasvärdena stämmer i verklig körning är ju inte politikernas fel, men det leder till det som sker i Stuttgart. Bilarna blir på pappret renare och renare, luften i staden blir sämre och sämre och tillslut så överskrids gränsvärden på luftkvaliteten, vems är felet?
Så länge det bara handlar om att biltillverkarna anpassat sig efter testcykeln ligger skulden helt och hållet hos politikerna och deras tjänstemän. De borde helt enkelt att ha ställt hårdare krav på testförfarandet. Hur man skulle göra för att undvika problemet med "cycle beating" skrev Per Kågeson om redan för rätt många år sedan. Tyvärr var det inte tillräckligt många som lyssnade på honom. Om vissa biltillverkare helt lagligt ägnar sig åt "cycle beating" måste förstås andra också göra det. Annars blir de bara förlorare i konkurrensen.

Alla tar också elektronik till hjälp för att få bra testvärden. Allt som rör motorstyrning och avgasrening är ju sedan länge datorstyrt. Det enda man kan skylla på biltillverkarna är om de bryter mot lagen. Mig veterligen är det än så länge bara VAG som bevisligen och medvetet gjort det. När det gäller Daimler (Mercedes) finns i nuläget anklagelser för liknande brott men någon dom har inte fallit. Daimler har också tvingats återkalla vissa bilar för ett annat fel än den rena manipulation som VAG ägnade sig åt (avgasreningen bara fullt påslagen när bilen kände att den testades enligt myndigheternas föreskrifter). I Daimlers fall handlade det om att man i vissa fall begränsade avgasreningen med hänvisning till att det behövdes för att skydda motorn. De tyska myndigheterna tyckte dock att den förklaringen i ett visst fall inte höll streck varför Daimler tvingades ändra motorstyrningen.

För några veckor sedan gick Daimler också ut med ett pressmeddelande om att man frivilligt återkallar tre miljoner bilar, både Euro 5 och Euro 6, för att på ett eller annat sätt (gissningsvis främst eller enbart mjukvaruförändringar) förbättra avgasreningen.
Mwi skrev:Jag gillar detta uttalandet som finns i artikeln hos SR, om det nu är riktigt.
Delstatens myndigheter och bilindustrin i staden, Daimler och Porsche, har gjort gemensam sak under rättegången och sagt nej till dieselförbud. De ville istället satsa på att dieselmotorer byggs så att de uppfyller EU:s utsläppskrav. Men det säger domstolen nu alltså nej till.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6746609
Bygger de inte dieselmotorer som uppfyller avgaskraven redan nu?
Du har missuppfattat saken. Vad myndigheterna och biltillverkarna i Stuttgart ville göra var att modifiera befintliga bilar, de som redan byggts snarare än byggs nu, så att avgasreningen förbättrades. Inte bara Euro 6-bilar utan även Euro 5-bilar skulle enligt deras förslag kunna undantas från förbudet. Vad domstolen sagt nej till är i praktiken att Euro 5-bilar beviljas undantag på basis av sådana löften från biltillverknas sida. Sedan kan det mycket väl bli fråga om ny prövning av regelverket när man väl vet vad som närmare bestämt går att göra åt Euro 5-bilarna och vilken effekt det har på deras utsläppsvärden.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1188001
Lövet skrev:Det kommer man inte göra. Man bötfäller (olika hårt i olika länder) de bilar man upptäcker. Exempelvis kan det ske automatiskt via vägkameror om man har den infrastrukturen. Kolla vad som hände med Joel80s lastbil.
I Joels fall (körning med en VW Caddy i London om jag minns rätt) handlade det om en avgift, likt trängselskatt, inte om böter. Några böter för körning med en otillräckligt ren bil på fel ställe är mig veterligen inte aktuella någonstans utom i Tyskland (där kontrollen verkar obefintlig, se mitt tidigare inlägg ovan) och i Norge (där det finns en möjlighet i Oslo, som nästan aldrig använts, att förbjuda dieselbilar vissa dagar då luften riskerar att bli särskilt dålig och där polisen vägrar att verkställa kontroll och bötesföreläggande).
#1188017
CabBO!

Självklart går det inte att stoppa alla bilar som inte uppfyller kraven precis som inte alla fortkörare fastnar i polisens garn.
Kanske kollar i framtiden "avgaskameror" registreringsnumret och sänder en lite go' räkning till den som åker in i förbjuden zon? Det kan avskräcka en hel del bilister. :shock:

Henry
av Mwi
#1188027
andersuw skrev: Så länge det bara handlar om att biltillverkarna anpassat sig efter testcykeln ligger skulden helt och hållet hos politikerna och deras tjänstemän.
Alla tar också elektronik till hjälp för att få bra testvärden. Allt som rör motorstyrning och avgasrening är ju sedan länge datorstyrt. Det enda man kan skylla på biltillverkarna är om de bryter mot lagen. Mig veterligen är det än så länge bara VAG som bevisligen och medvetet gjort det.
Efter att den tyske transportministern, Alexander Dobrindt, återkallat certifieringen för Porsche Cayenne med 3-liters dieselmotorer under Euro 6-standarden kommer Porsche återkalla runt 30 000 bilar. Porsche säger att de upptäckte "avvikande" mjukvara när de gjorde interna utsläppstest och därför kommer att återkalla. Alexander Dobrindt menar att mjukvaran upptäcktes av statliga tester där bilarna aktiverade mjukvara i labb som inte aktiveras i verkliga förhållanden.

– Tillverkaren kommer få stå för 100 procent av de här kostnaderna. Det finns ingen förklaring till varför den här mjukvaran finns i fordonen, säger Alexander Dobrindt.

Motorerna som berörs är levererade av Audi, som utreds för samma fusk i andra motorer.
Vilken otur att det har kommit in avvikande mjukvara i bilen, undrar vem som har lagt in den på en Euro 6 klassad bil?
andersuw skrev:
Mwi skrev: Jag gillar detta uttalandet som finns i artikeln hos SR, om det nu är riktigt.
Delstatens myndigheter och bilindustrin i staden, Daimler och Porsche, har gjort gemensam sak under rättegången och sagt nej till dieselförbud. De ville istället satsa på att dieselmotorer byggs så att de uppfyller EU:s utsläppskrav. Men det säger domstolen nu alltså nej till.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6746609
Bygger de inte dieselmotorer som uppfyller avgaskraven redan nu?
Du har missuppfattat saken. Vad myndigheterna och biltillverkarna i Stuttgart ville göra var att modifiera befintliga bilar, de som redan byggts snarare än byggs nu, så att avgasreningen förbättrades. Inte bara Euro 6-bilar utan även Euro 5-bilar skulle enligt deras förslag kunna undantas från förbudet.
Nej jag har inte missuppfattat något, jag skriver att jag gillar uttalandet om det är riktigt.
Det är ju jätte bra om man vill bygga bilar som uppfyller utsläppskraven.
av andersuw
#1188046
Mwi skrev:Nej jag har inte missuppfattat något, jag skriver att jag gillar uttalandet om det är riktigt.
Det är ju jätte bra om man vill bygga bilar som uppfyller utsläppskraven.
Jo du har missuppfattat allt. Det hela handlar inte om de bilar som nu tillverkas utan om åtgärder på redan tillverkade bilar. Försök hålla koll på fakta. Vad du gillar eller inte gillar är ju sakligt sett irrelevant. Det är bara din subjektiva åsikt och varför skulle någon bry sig om den om den inte är sakligt underbyggd?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 164

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]