Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1226606
Jag tog det ur minnet från nått jag läst häromdagen. Letade reda på det och inser att siffrorna är lite vridna. Det är endast bland bilägare!
https://www.svd.se/sex-av-tio-svenskar- ... lspriserna


"Men en sådan lösning vore förmodligen ingen valvinnare bland bilisterna. När SvD i en färsk opinionsundersökning frågar svenska bilägare så svarar 42 procent nej på frågan om dieselförbud på vissa gator vore en bra idé för att få ner utsläppen. Betydligt färre, 33 procent, svarade ja på frågan."


Hittade lite andra siffror där man frågat inte bara bilägare och då får man lite omvända siffror. Då är fler för ett förbud än mot ett, och med en högre andel för det i städerna än utanför.

http://www.inizio.se/om-dieselforbud-i- ... torstader/
Bild


Går man in och kollar resultatet o tabellerna där kan man också se att bland svarande i "storstad" är 51% positiva till förbud.
#1226607
Tack jo EL, Jag var också nyfiken på om det bara gällde Stockholm. Hoppas dom frågar mig nästa gång. :lol:

Edit: Fast i diagrammet står det Stockholm. Och det första diagrammet säger 19% på Bensin - samma som diesel, men med en större del av kakan.
Vilka klantskallar....
#1226614
Haha.. ja, den som har gjort grafiken har tydligen klistrat och kopierat texter. :)

Men hur menar du med Stockholm? I den första där via SVD verkar det som att frågan är ställd om Stockholm, men att de man frågat är "bilägare", inte specifikt bilägare i Stockholm.

I den andra undersökningen via inizo har man ställt frågan om dieselförbud i storstäder. Även där har man frågat i hela landet, men där den andelen som bor i "storstad" varit betydligt mer positiv till förbud än i övriga delen av landet.
#1226620
joel80 skrev: I den andra undersökningen via inizo har man ställt frågan om dieselförbud i storstäder. Även där har man frågat i hela landet, men där den andelen som bor i "storstad" varit betydligt mer positiv till förbud än i övriga delen av landet.
Det är inte överraskande tycker jag. De i storstäderna har nog större andel förmånsbilar än i övriga landet, samt att de "snubblar" över kollektivtrafik utanför dörren. :wink: Storstadsborna är ju också de som har några höga halter av kväveoxider, att tala om
#1226636
Sant.. Frågan är då hur politikerna i staden resonerar.

Att staten kommer med beslut om man får och hur det isåfall ska vara utformat ser jag inte som så kontroversiellt.
Sen är det kommunerna själva som inför förbuden.

Om nu en majoritet i Stockholm faktiskt tycker det är en god idé (om undersökningarna stämmer) så kan ju politikerna i staden snabba sig med det beslutet just för att blidka opinion...

Efter att ha sett dom siffrorna som ovan (även om det bara är en undersökning) skulle jag inte vara så säker på att man håller tillbaka bara p.g.a valår.
#1226656
När det är valår så serverar man valfläsk i stora lass.

Hårdare tag mot organiserade brottslingar som har förvandlat delar av storstäderna till veritabla death-match arenor med tunga vapen lär ju vara en lågoddsare på valfläsk menyn.

Att 90.000 stockholmare ska få ny Euro-6 bil i överraskning får vi väl se om politikerna tycker är ett ytterligare alternativ på valfläsk-menyn.
#1226678
VolvoB20 skrev:När det är valår så serverar man valfläsk i stora lass.

Hårdare tag mot organiserade brottslingar som har förvandlat delar av storstäderna till veritabla death-match arenor med tunga vapen lär ju vara en lågoddsare på valfläsk menyn.

Att 90.000 stockholmare ska få ny Euro-6 bil i överraskning får vi väl se om politikerna tycker är ett ytterligare alternativ på valfläsk-menyn.
Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det bara är miljöpartiet, möjligen också till någon del vänsterpartiet och/eller FI, som kommer att driva miljözonsfrågan i valrörelsen. Moderaterna kan tänkas hålla emot men på ett försiktigt sätt, t.ex. genom att säga att det är för tidigt med ett förbud med tanke på hur det skulle drabba många bilägare ekonomiskt. Övriga partier kommer sannolikt att ligga lågt i frågan, bland annat mot bakgrund av att deras potentiella väljare torde vara rätt splittrade i sin inställning till miljözoner.

Det man också bör komma ihåg när man väger opinionen är att frågan torde väga avsevärt tyngre bland dem som är direkt beroende av beslutet för sitt bilinnehav/transportbehov än bland dem som inte är det. Det är säkert också partierna medvetna om.

Sedan återstår det också att se hur intensiv uppmärksamheten på problemet (dieslar och deras kväveoxidutsläpp) kommer att bli under det dryga halvår som kvarstår fram till valet. Om det inte läggs mera bränsle på elden i form av nya "larmrapporter" om kväveoxidutsläppen kan den falna rätt snabbt. Just nu verkar miljöpartiet med Daniel Helldén i spetsen ha fullt sjå att hålla "grytan kokande".
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1226735
Det är fullt möjligt för de flesta att skriva här utan att bli beskylld för att vara otrevlig...

Och eftersom du vill ta detta i tråden istället för pm som jag sagt till om:

Tacka någon med huvudsyftet att vara spydig mot annan användare är inte ok.

Privata chattar sker i pm, inte i trådar!

OT ej tillåtet.

Otrevlig är man överhuvudtaget inte om man vill vara kvar på forumet. Då kan man hålla till någon annanstans.

Joel80: Du har lovat att inte svara när Andersuw försöker trigga dig utan istället anmäla inlägget.

Länkar forumsreglerna till samtliga att läsa:
Forumsregler skrev:Forumets ENKLA regler:

• Anstötligt språk tillåts inte. Ser vi sånt, kommer inlägget raderas utan förvarning. I grövre fall kan det leda till avstängning.

• Kommersiell reklam för egen vinning ej tillåten. Med andra ord får man inte göra reklam för sitt egna företag o.d. i syfte att värva nya kunder/medlemmar eller på något annat vis tjäna på det. Sådan annonsering kommer oavkortat leda till att inlägget raderas utan förvarning och vid upprepning kan det leda till avstängning. Länkning till hemsidor som säljer billiga produkter är alltså tillåtet förutsatt man inte har någon anknytning till företaget /organisationen. Inläggets framtoning ska här vara saklig och utan reklammässig formulering. Idéella, icke vinstdrivande organisationer, sällskap föreningar och klubbar är dock undantagna denna regel om deras budskap ligger i linje med forumets inriktning och intresse.

• Inlägg som anses felpostade flyttas utan förvarning till lämpligt plats. Är du osäker på vart du ska posta ditt inlägg/fråga, skicka ett PM till en moderator och fråga först. I vissa fall kan den moderator som flyttar din tråd skriva en anledning till varför tråden flyttades i första inlägget i tråden.

• Har du synpunkter på en moderators agerande, så försök i första hand reda ut det via pm med den det gäller. Att skapa nya inlägg eller trådar på forumet, för att "klaga" på en moderators agerande är helt fel metod och ej tillåtet.

• Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt

• Håll inläggen relevanta för det ämne som diskuteras

• Så kallad "bumpning" (skriva tomma/meningslösa inlägg för att din tråd ska hamna högre upp i hierarkin) är INTE tillåten. Ser vi sånt, kommer inlägget raderas utan förvarning.

• Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Skriv inget som kan vara kränkande eller otrevligt för enskild person. Vi moderatorer behöver inte motivera varför ett inlägg raderas eller varför en avstängning har skett. Följs reglerna och du agerar med allmänt hyfs skall det nog inte vara några som helst problem.

• Korspostning, det vill säga skapa samma inlägg i flera forumsdelar är inte tillåtet. Upptäcks korspostning kommer minst 1 av trådarna att raderas utan förvarning.

• Om du använder en bild i din signatur, tänk på att den maximalt får vara 486x123 pixlar och 50 Kb stor. Om den är större kommer den att raderas. Vanligtvis får man maximalt ha fem rader med text i sin signatur (sett med skärmupplösning 800x600). Men har du en bild i signaturen får du maximalt ha två rader med text. Kom ihåg att även tomma rader räknas.

• Har du avatarbild (den lilla bilden vid namnet) så är tillåten storlek 100x100 pixlar och 10 Kb.

Att tänka på INNAN du skriver något
• Använd sökfunktionen för att för att försäkra dig om att din fråga inte redan existerar i en tråd.
• Om du har en fråga/inlägg som liknar en tidigare, skriv inte i samma tråd/ämne utan skapa ett nytt!
• Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte. Kom ihåg: För du ska få ett bra svar krävs det ju att du ställer en bra fråga =)
• Vid motorproblem ange ALLTID vad du har för bil samt vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F, 2,4D, D4, T3 och så vidare.

När du gjort ditt första inlägg, har du accepterat dessa enkla regler.

Om någon förvissar sig om att det föreligger misstankar mot ovanstående nämnda regler så klicka på rapportknappen, kontakta moderator alternativt skicka epost till: [email protected]

Vi hoppas att du skall trivas på forumet!
Ni har fått chans på chans och vi har lagt oerhört mycket tid på att kommunicera med er i pm samt på att rensa i den här tråden då vi tycker ämnet är viktigt och intressant, men nu är gränsen nådd.

Tråden låst. Vi kommer prata ihop oss i moderatorteamet hur vi ska göra framåt om vi låser upp den, hur många inlägg som ska rensas osv!
Ett ev upplåsande kommer antagligen även innebära att användare (ingen nämnd, ingen glömd) får inläggsgranskning så vi kan hålla koll på vad som skrivs innan det publiceras.

Edit 180131: Inläggsgranskningar utdelade, senaste inläggen raderade och tråden upplåst på prov.
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]