Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187920
Henry_Fågeljazz skrev:Än så länge finns det ju på marknaden inte en enda bil som klarar det bilarna med förbränningsmotor klarar när det gäller aktionsradie, egenskaper i kallt klimat, möjligheter att bära och dra last osv. Så att inbilla sina läsare att hälften av vagnparken, i bland annat Sverige och Tyskland, kommer att förbjudas om ett par år är ju lite konstigt.

Sedan är det en annan sak att vi får bättre och bättre rening, exempelvis är Volvo på väg att införa AdBlue på alla dieselmodeller i syfte att få ned utsläppen av kväveoxider. Denna utveckling är utmärkt.

Diskussionen om dieselbilens förestående död kan komma att bli ett stort hot mot flera biltillverkare inte minst Volvo.

Alla drivmedel har sina problem som måste lösas.
Detta gäller även elbilen som av många ses som den ultimata lösningen, vilket inte är helt sant.

Henry
Om vi lämnar att dra last och bara ser till resten (räckvidd och så) så står sig Tesla alldeles utmärkt mot förbränningsmotorer.
Priset är såklart en annan fråga, men just räckvidd (utan att dra på krok) är definitivt inte längre ett argument mot elbilar där.
Att sedan förbjuda alla dieselfordon är ju himla knäppt. Bättre att sätta fasta verkliga mål där man låt säga (för övergångens skull)
säger att från och med 2020 så får endast bilar uppfyllande miljöklass X (oavsett bränsle) köra inom område A. Från och med 2025
så får enbart bilar med miljklass Y köra inom område A. O.s.v.
Hur långt det skall vara mellan åren är något att räkna på såklart, men att sätta långsiktiga fasta mål kopplade till realistiska
miljöklasser är det enda vettiga. Bensinbilar är ju liksom inte heller så himla hälsosamt så man måste skjuta på alla på ett rättvist
sätt. Likaså skall självklart veteranfordon undantas.
Reglerna skall självklart även gälla icke privattransporter så att taxi, lastbilar, arbetsfordon med mera hamnar i samma snurra.
Att inte låta personbilar köra diesel men ha det fritt fram för 15 år gamla lastbilar är ju inte så himla pedagogiskt.
För att stimulera extra kan man, på de ställen där någon form av biltullar använda, premiera att låt säga alla som upfyller
miljöklass Y får rabatt på tullarna 2020-2025 och alla som har nollutsläpp (elbilar, bränslecellsbilar, trampbilar, ...) får fria tullar
från 2020 och rabatterat 2025 till 2030.
Men målen skall vara långsiktigt satta och både tillverkare och konsument skall veta säkert att köper jag en bil Y nu så gäller
reglerna QWERTY åtminstone 15 år framåt i tiden, d.v.s. bilens normala livslängd. Då blir det seriöst, förutsägbart, man kan
planera och det är lätt att följa upp. Om sedan alla länder enas om samma definitioner så blir det än lättare, och gärna även
tidsaspekterna (2020, 2025, ...).
Nu hattas det för mycket. Folk blir osäkra, biltillverkarna blir osäkra och det slutar i långdragna tvister i domstolar vilket inte
gynnar någon part alls.
#1187938
Xanthopteryx, väl skrivet.

Människor måste få en chans att ta vettiga och hyggligt långsiktiga beslut när det gäller inversteringar i halvmiljonklassen.
Etanolkarusellen är ett exempel där politisk ambition sannolikt har fått paradoxal effekt, med "mackdöd" och andra mindre önskvärda följdverkningar.

Enligt undersökningar/rapporter som media presenterade för ett tag sedan är en stor elbil inte så miljövänlig som många tror, definitivt inte i ett helhetsperspektiv där även produktionen av fordonet vägs in. Det blir ju inte heller någon hållbar lösning att köra elbil på kraft som produceras i exempelvis Tyska och Polska kolkraftverk. Fossilfritt?

Henry
#1187948
Glömmer ni inte alla skatte intäkter som fossilbränsle drivna bilar ger idag, våra statliga finanser är beroende
av denna inkomst, det är åtskilliga miljarder som kommer statskassan till godo, vilket i sin tur ger osten del av
den så kallade välfärden, har staten råd med denna uteblivna intäkt eller kommer man att lägga skatt på laddningen
av elbilarna i motsvarande grad.

Missförstå mig rätt, ser gärna en utveckling mot en ren elbil, men så läge det inte finns en som täcker alla
mina transportbehov lär det inte bli någon för min del. Såg en notis om att Storbritannien planerar ett stopp för
Diesel och Bensinbilar från 2040, det ser jag som en realistisk plan 8)
Användarvisningsbild
av CabBO
#1187951
AndS skrev:Man måste definiera varje område som kommer att få begränsningar, t.ex. Paris innerstad kommer 2020 bilar med lägre miljöklass än euro 6 att förbjudas (bara ett exempel).

Kommer inte att påverka något den dagen jag byter bort vår diesel med euro 6 klass, inte ett dugg orolig.

Jag tycker det är en intressant diskussion det här med dieselns framtid mm. Du nämner i ditt inlägg att det gäller förbud för dieslar med lägre miljöklass än euro 6 att köra i Paris innerstad. Hur sorteras dom ut i framtiden när man skall till exempel till Paris. Skall det vara "dieselpoliser" i innerstan? Vem vet/sorterar ut om det är Euro 4, 5 eller 6 på bilarna? Vägtullar där euro klasserna sorteras ut?
#1187959
CabBO skrev:
AndS skrev:Man måste definiera varje område som kommer att få begränsningar, t.ex. Paris innerstad kommer 2020 bilar med lägre miljöklass än euro 6 att förbjudas (bara ett exempel).

Kommer inte att påverka något den dagen jag byter bort vår diesel med euro 6 klass, inte ett dugg orolig.

Jag tycker det är en intressant diskussion det här med dieselns framtid mm. Du nämner i ditt inlägg att det gäller förbud för dieslar med lägre miljöklass än euro 6 att köra i Paris innerstad. Hur sorteras dom ut i framtiden när man skall till exempel till Paris. Skall det vara "dieselpoliser" i innerstan? Vem vet/sorterar ut om det är Euro 4, 5 eller 6 på bilarna? Vägtullar där euro klasserna sorteras ut?
Bild
av Mwi
#1187964
Det här skall man inte bara skylla på politikerna, många biltillverkare har stor del i den här utvecklingen. Förändringen på avgaskraven har väl varit ganska kända under åren och förutsebara, att biltillverkarna sedan har blivit bättre och bättre på att optimera utsläppen till testmetoden, VAG & Mercedes har ju även erkänt att de tagit elektronik till hjälp för att få bra testvärde. Att sedan inte avgasvärdena stämmer i verklig körning är ju inte politikernas fel, men det leder till det som sker i Stuttgart. Bilarna blir på pappret renare och renare, luften i staden blir sämre och sämre och tillslut så överskrids gränsvärden på luftkvaliteten, vems är felet?

Jag gillar detta uttalandet som finns i artikeln hos SR, om det nu är riktigt.
Delstatens myndigheter och bilindustrin i staden, Daimler och Porsche, har gjort gemensam sak under rättegången och sagt nej till dieselförbud. De ville istället satsa på att dieselmotorer byggs så att de uppfyller EU:s utsläppskrav. Men det säger domstolen nu alltså nej till.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6746609
Bygger de inte dieselmotorer som uppfyller avgaskraven redan nu?
Användarvisningsbild
av Derank
#1187972
CabBO skrev:
AndS skrev:Man måste definiera varje område som kommer att få begränsningar, t.ex. Paris innerstad kommer 2020 bilar med lägre miljöklass än euro 6 att förbjudas (bara ett exempel).

Kommer inte att påverka något den dagen jag byter bort vår diesel med euro 6 klass, inte ett dugg orolig.

Jag tycker det är en intressant diskussion det här med dieselns framtid mm. Du nämner i ditt inlägg att det gäller förbud för dieslar med lägre miljöklass än euro 6 att köra i Paris innerstad. Hur sorteras dom ut i framtiden när man skall till exempel till Paris. Skall det vara "dieselpoliser" i innerstan? Vem vet/sorterar ut om det är Euro 4, 5 eller 6 på bilarna? Vägtullar där euro klasserna sorteras ut?
Åk till Paris idag så ser du att det dräller av fordon i Paris som inte uppfyller kraven. Likaså i Tyskland.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1187979
Henry_Fågeljazz skrev:Klippt från SR:s sida angående domen i Stuttgart:

"Enligt domaren är dieselförbud en effektivare lösning, och det gäller i så fall dieselbilar med utsläppsnivåerna under utsläppsnormen Euro 6. "

Henry

Min fråga kvarstår då det gäller hur man sorterar ut dom under utsläppsnormen euro 6 ?
(Xanthopteryx kul bild :D Hoppas inte det blir verklighet ha ha :-O) )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 164
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]