- fre 28 jul 2017, 10:59
#1187920
Priset är såklart en annan fråga, men just räckvidd (utan att dra på krok) är definitivt inte längre ett argument mot elbilar där.
Att sedan förbjuda alla dieselfordon är ju himla knäppt. Bättre att sätta fasta verkliga mål där man låt säga (för övergångens skull)
säger att från och med 2020 så får endast bilar uppfyllande miljöklass X (oavsett bränsle) köra inom område A. Från och med 2025
så får enbart bilar med miljklass Y köra inom område A. O.s.v.
Hur långt det skall vara mellan åren är något att räkna på såklart, men att sätta långsiktiga fasta mål kopplade till realistiska
miljöklasser är det enda vettiga. Bensinbilar är ju liksom inte heller så himla hälsosamt så man måste skjuta på alla på ett rättvist
sätt. Likaså skall självklart veteranfordon undantas.
Reglerna skall självklart även gälla icke privattransporter så att taxi, lastbilar, arbetsfordon med mera hamnar i samma snurra.
Att inte låta personbilar köra diesel men ha det fritt fram för 15 år gamla lastbilar är ju inte så himla pedagogiskt.
För att stimulera extra kan man, på de ställen där någon form av biltullar använda, premiera att låt säga alla som upfyller
miljöklass Y får rabatt på tullarna 2020-2025 och alla som har nollutsläpp (elbilar, bränslecellsbilar, trampbilar, ...) får fria tullar
från 2020 och rabatterat 2025 till 2030.
Men målen skall vara långsiktigt satta och både tillverkare och konsument skall veta säkert att köper jag en bil Y nu så gäller
reglerna QWERTY åtminstone 15 år framåt i tiden, d.v.s. bilens normala livslängd. Då blir det seriöst, förutsägbart, man kan
planera och det är lätt att följa upp. Om sedan alla länder enas om samma definitioner så blir det än lättare, och gärna även
tidsaspekterna (2020, 2025, ...).
Nu hattas det för mycket. Folk blir osäkra, biltillverkarna blir osäkra och det slutar i långdragna tvister i domstolar vilket inte
gynnar någon part alls.
Henry_Fågeljazz skrev:Än så länge finns det ju på marknaden inte en enda bil som klarar det bilarna med förbränningsmotor klarar när det gäller aktionsradie, egenskaper i kallt klimat, möjligheter att bära och dra last osv. Så att inbilla sina läsare att hälften av vagnparken, i bland annat Sverige och Tyskland, kommer att förbjudas om ett par år är ju lite konstigt.Om vi lämnar att dra last och bara ser till resten (räckvidd och så) så står sig Tesla alldeles utmärkt mot förbränningsmotorer.
Sedan är det en annan sak att vi får bättre och bättre rening, exempelvis är Volvo på väg att införa AdBlue på alla dieselmodeller i syfte att få ned utsläppen av kväveoxider. Denna utveckling är utmärkt.
Diskussionen om dieselbilens förestående död kan komma att bli ett stort hot mot flera biltillverkare inte minst Volvo.
Alla drivmedel har sina problem som måste lösas.
Detta gäller även elbilen som av många ses som den ultimata lösningen, vilket inte är helt sant.
Henry
Priset är såklart en annan fråga, men just räckvidd (utan att dra på krok) är definitivt inte längre ett argument mot elbilar där.
Att sedan förbjuda alla dieselfordon är ju himla knäppt. Bättre att sätta fasta verkliga mål där man låt säga (för övergångens skull)
säger att från och med 2020 så får endast bilar uppfyllande miljöklass X (oavsett bränsle) köra inom område A. Från och med 2025
så får enbart bilar med miljklass Y köra inom område A. O.s.v.
Hur långt det skall vara mellan åren är något att räkna på såklart, men att sätta långsiktiga fasta mål kopplade till realistiska
miljöklasser är det enda vettiga. Bensinbilar är ju liksom inte heller så himla hälsosamt så man måste skjuta på alla på ett rättvist
sätt. Likaså skall självklart veteranfordon undantas.
Reglerna skall självklart även gälla icke privattransporter så att taxi, lastbilar, arbetsfordon med mera hamnar i samma snurra.
Att inte låta personbilar köra diesel men ha det fritt fram för 15 år gamla lastbilar är ju inte så himla pedagogiskt.
För att stimulera extra kan man, på de ställen där någon form av biltullar använda, premiera att låt säga alla som upfyller
miljöklass Y får rabatt på tullarna 2020-2025 och alla som har nollutsläpp (elbilar, bränslecellsbilar, trampbilar, ...) får fria tullar
från 2020 och rabatterat 2025 till 2030.
Men målen skall vara långsiktigt satta och både tillverkare och konsument skall veta säkert att köper jag en bil Y nu så gäller
reglerna QWERTY åtminstone 15 år framåt i tiden, d.v.s. bilens normala livslängd. Då blir det seriöst, förutsägbart, man kan
planera och det är lätt att följa upp. Om sedan alla länder enas om samma definitioner så blir det än lättare, och gärna även
tidsaspekterna (2020, 2025, ...).
Nu hattas det för mycket. Folk blir osäkra, biltillverkarna blir osäkra och det slutar i långdragna tvister i domstolar vilket inte
gynnar någon part alls.