Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1213563
joel80 skrev:Vilka hinder ser du för ett liknande införande så som dubbdävksförbudet Sven? När nu regeringens regelverk är på plats.
Även dubbdäcksförbudet krävde självfallet ett politiskt beslut i just den frågan, alldeles bortsett från om det fanns ekonomiska medel i budgeten för att genomföra något sådant. Dokumentation i ärendet återfinns här:

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplan ... ornsgatan/
av andersuw
#1213567
Camel skrev:Och ingen vet nog hur långt tid det kommer att ta.
Det är alls inte otänkbart att regeringen väljer att vänta med att fatta de beslut som krävs på nationell nivå innan kommunerna kan införa miljözoner tills efter valet nästa höst. För miljöpartiet är det ett plus om beslut tas före dess men också ett plus om det inte tas så att man istället kan gå till val med ett löfte i miljözonsfrågan. För socialdemokraterna är åsikterna i frågan bland partiets potentiella väljare troligen rätt delade och jag är därför inte säker på att de vill ge frågan mer uppmärksamhet än den redan fått förrän valet väl är över. Ju närmare skarpt läge man kommer desto mer hotande och därmed motiverande för partivalet kommer frågan att bli, särskilt för dem som har en bil som inte får köra i zonerna och inte kan eller vill ta den extra kostnaden för att byta ut den.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213570
andersuw Jag tror du kan ha en poäng där. Blir inte alls förvånad om partierna agerar valtaktiskt nu, när valet är mindre än 10 månader bort.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213600
I och med att Stockholm stad nu tagit det här steget mot att införa miljözoner tror jag det sätter lite press på regeringen att infinna det löfte man gett om att det ska komma ett regelverk snarast.

Som både politiker och media säger, 2020 har vi med stor sannolikhet miljözoner i Stockholm Stad. Vi kan återkomma till det senare såklart när det satts ett datum, men bli inte förvånade, och satsa inte på en dieselbil från 2014 eller tidigare om du vill vara säker på att kunna köra obegränsat i Stockholm framöver.
av andersuw
#1213605
Regeringen har de facto inte givit något löfte om att det snarast skall komma ett regelverk som möjliggör miljözoner. Vad som sagts är bara att det skall komma. Det här är var vad Stefan Lövén hade att säga om saken i regeringsförklaringen:

"Arbetet med att göra Barnkonventionen till svensk lag den 1 januari 2020 fortsätter. En treårig nationell kunskapssatsning genomförs om barnets rättigheter. Barn ska också kunna andas ren luft. För att förbättra luften i städerna får kommunerna nya möjligheter att införa miljözoner."

Inte heller finner jag någon anledning att tro att det beslut Stockholms kommunfullmäktige fattade i torsdags kväll sätter någon större press på regeringen att påskynda handläggningen av frågan. Det stundar som sagt valår, vilket inte bara innebär att politiker måste ägna tid och uppmärksamhet åt annat än de förordningsändringar som miljözonerna kräver utan också kan innebära att de av valtaktiska skäl finner det bäst att skynda långsamt med den handläggningen.

Vad beträffar dieslar av årsmodell 2014 så är en del av dem Euro 6-klassade, exempelvis de Volvobilar med VEA-motor som började produceras under senare delen av den årsmodellen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213610
Jag läste att regeringen sagt att det ska komma under hösten. Alltså typ nu. Där jag läste det (var nån av artiklarna kring miljözonerna nu senaste veckan) stod det dock att man trodde att det nu skulle komma först efter nyår då man inte skulle hinna innan juluppehållet.

Edit:

Artiken från i höstas kring det:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
Statsminister Stefan Lövfen meddelade vid tisdagens regeringsförklaring att regeringen kommer att ge kommuner rätt att införa miljözoner för lätta fordon.

Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade 2016 ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner, miljözon 1 och miljözon 2. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.

Enligt miljöminister Karolina Skog (MP) ska ett nytt förslag presenteras inom kort.

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), välkomnar beskedet.

"Ett dieselförbud kan införas redan 2020. Då kan vi ta bort de äldre dieselbilarna i miljözon 2. Så fort förordningen kommer i höst vet vi hur det ser ut", säger Daniel Helldén till DN.

Och så här skrev man nu i förra veckan:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/arXa4/ ... regeringen
Ansvariga ministrar har under hösten hållit fast vid att ett beslut ska komma inom kort. Men inte ens statsledningskontoret har fått något besked.
– Nej, det har vi inte fått. Tidigare har förra infrastrukturministern Anna Johansson sagt att det ska komma under hösten. Jag har inte fått något besked från Thomas Eneroth om när det ska komma. Det verkar som att det kommer efter årsskiftet och inte innan jul. Det är dom signalerna jag har fått.
Enligt nuvarande infrastrukturminister Thomas Eneroths (S) pressekreterare Adriana Haxhimustafa bereds ärendet fortfarande.
– Jag har ingen tidsplan riktigt ännu, säger hon.
Helldén tror att regeringens försening kan bero på Stockholm krav på zon tre där endast elbilar får köra vid behov.
– Vi önskade från stadens sida om att ha det tilläget och att enklare få implementera det.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1213611
Är det inte enklare att vänts tills 2020 och se vad som händer. Vad ni än tycker kommer det ju iaf inte att påverka beslutet.


Och är ni ens drabbade ? Bor ni i gamla stan. För min del kan de göra hela stoch Holm till nån skyddszon el spärra av el vad de nu vill
Användarvisningsbild
av joel80
#1213612
Det handlar ju lite om hur man också ska tänka vid köp av ny bil.
Den bil de flesta kollar på att köpa idag, ny eller begagnad, har kanske många kvar till 2020 eller senare. Så debatten kring när och hur man inför det, och hur det kommer påverka begagnatpriserna närmsta åren, är ju intressant nu.

En av företagets bilar som vi använder när vi har väldigt mycket utrustning kommer vi inte kunna ha kvar. En Caddy Maxi, diesel Euro5... Så ja, mig påverkar det. Men övriga bilar på firman är el eller hybrider så med de klarar vi oss.
av andersuw
#1213617
I frågan om hur länge det kan dröja innan regeringen fattar beslut om de förordningsändringar som krävs för att kommuner skall kunna införa miljözoner är det mycket riktigt så att det idag saknas besked. Den ansvarige ministern, Thomas Eneroth, lät i fredags via sin pressekreterare meddela att frågan bereds men att han inte kan uttala sig om när beredningen kan vara klar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213636
joel80 skrev:Det handlar ju lite om hur man också ska tänka vid köp av ny bil.
Den bil de flesta kollar på att köpa idag, ny eller begagnad, har kanske många kvar till 2020 eller senare. Så debatten kring när och hur man inför det, och hur det kommer påverka begagnatpriserna närmsta åren, är ju intressant nu.
Jag tror att införande av miljözoner bara kommer påverka begagnatpriserna marginellt. Sverige består ju inte bara av Stockholm, Göteborg och Malmö. Den som vill byta in sin Euro 5 bil, mot en ny Euro 6, i exempelvis Stockholm, accepterar inte ett skambud. Bilföretaget får nog ge ett normalt bud, och sälja den hos sin filial i landsorten.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 164

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]