Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1213375
joel80 skrev: Jag tolkar det som att man beslutat att införa miljözoner så snart det är godkänt från regeringshåll.
Då förstår jag dig bättre. Men det du kallar beslut, tolkar jag som viljeyttring. Man yttrar att man vill införa miljözoner när regeringen godkänt att kommuner får göra det. Först då kan man ju ta fram ett förslag som man kan debattera utifrån regeringens godkännande. Efter det, kan man ta ett eventuellt beslut. Det kan tyckas vara "hårklyverier", men ett beslut måste följas av ett protokoll där det framgår vad man beslutat om.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213383
Det hela är mycket enkelt. Det finns inget beslut eftersom en kommun kan inte besluta om något som inte stämmer med relevanta förordningar. Regeringsbeslut saknas om att lätta fordon ska omfattas av miljözoner. Innan regeringsbeslut finns om detta kan inte en kommun besluta att det ska gälla. Och ingen verkställighet kan göras förrän, i detta fall, Trafikförordningen är justerad. Och när ett beslut väl finns så ska det vara protokollerat.

Självklart är det få som kan förneka att man yttrat en vilja. Men att en del media framställt så att det kan uppfattas som ett beslut är inte bra, men tyvärr inget ovanligt.

Men jag tror att miljözoner för lätta fordon kommer att införas, i en eller annan form. Regeringen har meddelat att de avser att ge kommunerna denna möjlighet. Och Stockholm verkar helt klart vilja införa dem. Men beslut saknas, både från regering och från kommunen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213392
SvenB skrev:
joel80 skrev: Jag tolkar det som att man beslutat att införa miljözoner så snart det är godkänt från regeringshåll.
Då förstår jag dig bättre. Men det du kallar beslut, tolkar jag som viljeyttring. Man yttrar att man vill införa miljözoner när regeringen godkänt att kommuner får göra det. Först då kan man ju ta fram ett förslag som man kan debattera utifrån regeringens godkännande. Efter det, kan man ta ett eventuellt beslut. Det kan tyckas vara "hårklyverier", men ett beslut måste följas av ett protokoll där det framgår vad man beslutat om.
Regeringen har gett ett förhandslöfte om att det här kommer att komma inom kort. Därför har Stockholm gått före och beslutat att införa det så fort det är lagligt möjligt, så att dom kan agera snabbt när beslutet och regelverket kommer från regeringshåll. Man sa att det skulle komma redan under hösten nu, men det skulle inte förvåna om det dröjer till efter nyår.. politiker går nog på julledighet tidigt. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213397
Ja, Joel. Man har beslutat att man vill ha miljözoner. Det är det som kallas viljeyttring. Något annat beslut är omöjligt eftersom det inte finns något regelverk
Användarvisningsbild
av joel80
#1213407
Nja.. det behövs som jag förstår det inget ytterligare politiskt beslut i Stockholm Stad för att införa miljözoner så snart regeringen kommer med ett regelverk. Så eftersom beslutet betyder att man i Staden kan agera så snart det finns ett regelverk är det väl inte att betrakta som endast en viljeyttring?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213409
Vi kan "tugga" fram och tillbaka utan att komma framåt. Jag hoppas bara att det inte är möjligt att fatta beslut i frågor som det inte finns stöd i någon lag för, utan att kalla det viljeyttring.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213415
Ok, jag ser det inte alls som konstigt att man kan fatta ett beslut som innebär att man är förberedd och kan agera när väl ett regelverk kommer på plats. Eftersom Stockholm Stad bara har budgetfullmäktige en gång per år hamnar man annars i ett läge då man annars kan få en försening på det man nu ska besluta om/beslutar med upp till ett år. (I allafall om det är något som man behöver räkna med i budgeten och som inte normalt ingår i det årliga kommunarbetet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213417
Så du menar att det inte går att reservera medel till en sak som man vill göra den dag det blir lagligt, och då ta beslut att införa det.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213424
Så kan man säkert göra också, i det här fallet verkar det vara som att man vill göra det tydligare att det här är något man kommer införa så snart det kommit riktilinjer för hur det ska göras.
#1213440
Det går inte att fatta beslut i förväg när inte regelverket finns. Regeringsförklaringen är inget legalt regelverk utan endast en förklaring av intention.

Det enda Stockholm kan göra -- som gjorts i detta fallet -- är att meddela att du tänker fatta ett beslut senar när det blir möjligt. De har även budgeterat för att göra detta.

När så regelverket medger det, så kan du fatta beslutet. Det beslutet måste fattas efter regelverket kommit. Det går inte på något sätt att få någon "automatik" att det ska gälla när regelverket kommer.

Ganska basal förvaltningsrätt. :roll:

Efter vad som sagts är det dock synnerligen troligt att det legala regelverket kommer att införas, och att Stockholm därefter tar ett beslut om miljözoner. Men exakt hur det kommer att se ut är det ingen som vet idag.
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 164

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]