Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1218772
joel80 skrev: Vi har som sagt runt 2 miljoner småhus i landet, där bilägandeandelen är högre än för de som bor i lägenhet.
Där håller jag med dig eftersom i dessa 2 miljoner småhus inräknas även fritidshus. Bland fritidshusägarna är det nog nästintill 100% bilägande. Men frågan är om de alla har laddmöjligheter vid permanentbostaden.
av Mwi
#1218817
Lövet skrev:De som bor centralt har mycket lägre körsträcka än de som bor i förorter/mindre städer så nej det tror jag inte alls är rätt.
Så här säger statistiken för 2016 om körsträckan, tror vi kan vara eniga om att Stockholmslän är ganska tätbefolkat och har många flerfamiljshus och har en stor tillgång till kollektivtrafik ändå har de längst körsträcka/år.
Genomsnittlig körsträcka i mil efter län för personbilar år 2016
Län Personbilar
Stockholm 1 284
Jönköping 1 257
Uppsala 1 257
Kronoberg 1 240
Västra Götaland 1 240
Halland 1 225
Värmland 1 222
Jämtland 1 218
Skåne 1 214
Kalmar 1 200
Örebro 1 194
Östergötland 1 191
Södermanland 1 188
Gävleborg 1 187
Västmanland 1 185
Blekinge 1 183
Västernorrland 1 180
Norrbotten 1 175
Västerbotten 1 172
Dalarna 1 167
Gotland 1 026
Okänt 940
Totalt 1 224
av Mwi
#1218820
VolvoB20 skrev:
Mwi skrev:
Lövet skrev:Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Det rimliga är väl att de som orsakar mest miljöpåverkan byter först, och det är väl de som kör bil i tätbebyggda områden och de bilägarna som bor centralt och det är ju där de flesta lägenheterna finns :lol:
Vad är miljöpåverkan? NOX är borta inom 24 timmar efter du kört. CO2 tar 100 miljoner år innan det är fossilierat och tillbaka i berggrunden.

Det är ju lite skillnad på 24 timmar och 100 miljoner år innan det atmosfären är återställd.
När det gäller CO2 så finns det andra utsläppskällor som kanske är billigare att åtgärda, och en förbränningsmotor fungerar ju även på förnyelsebara bränsle.
Det finns gott om dikade torvområden i Jönköpings län, som användes som jordbruksmark på 1800-talet och in på 1950-talet. Därefter har många av dem övergetts, brutits ned och dött.
– Mossmarkerna har kanske legat otillgängligt eller varit för små för att det ska vara lönt att använda dem som odlingsmark, säger Johan Rova.
Problemet med döda mossområden är att de släpper ut stora mängder koldioxid, metan och lustgas. Cirka 20 procent av landets växthusgasutsläpp kommer från dikade torvmarker, vilket är lika mycket som den svenska industrin eller den svenska transportsektorn släpper ut.
https://www.jp.se/article/jonkoping-en- ... imatbovar/
av Lövet
#1218824
Mwi skrev:
Lövet skrev:De som bor centralt har mycket lägre körsträcka än de som bor i förorter/mindre städer så nej det tror jag inte alls är rätt.
Så här säger statistiken för 2016 om körsträckan, tror vi kan vara eniga om att Stockholmslän är ganska tätbefolkat och har många flerfamiljshus och har en stor tillgång till kollektivtrafik ändå har de längst körsträcka/år.
Genomsnittlig körsträcka i mil efter län för personbilar år 2016
Län Personbilar
Stockholm 1 284
Jönköping 1 257
Uppsala 1 257
Kronoberg 1 240
Västra Götaland 1 240
Halland 1 225
Värmland 1 222
Jämtland 1 218
Skåne 1 214
Kalmar 1 200
Örebro 1 194
Östergötland 1 191
Södermanland 1 188
Gävleborg 1 187
Västmanland 1 185
Blekinge 1 183
Västernorrland 1 180
Norrbotten 1 175
Västerbotten 1 172
Dalarna 1 167
Gotland 1 026
Okänt 940
Totalt 1 224
Stockholms Län består av massor av villaförorter såsom Bromma, Hässelby, Vällingby, Sköndal, Hägersten mfl så det där säger inte att de som bor i innerstaden kör mycket. Många företagsbilar är också ägda i Stockholm av leasingbolag men körs egentligen någon annanstans i Sverige. Med innerstad menar jag "innanför tullarna" och där är det vanligare att inte äga bil än att göra det.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218839
Mwi skrev:
Lövet skrev:De som bor centralt har mycket lägre körsträcka än de som bor i förorter/mindre städer så nej det tror jag inte alls är rätt.
Så här säger statistiken för 2016 om körsträckan, tror vi kan vara eniga om att Stockholmslän är ganska tätbefolkat och har många flerfamiljshus och har en stor tillgång till kollektivtrafik ändå har de längst körsträcka/år.
Genomsnittlig körsträcka i mil efter län för personbilar år 2016
Län Personbilar
Stockholm 1 284
Vore ju intressant att se hur det fördelar som på de som faktiskt bor i Stockholm stad och de som bor i länen runtomkring.
För att kolla på hela Stockholms län ger inte riktigt bilden mellan stad och inte stad tänker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218841
SvenB skrev:
joel80 skrev: Vi har som sagt runt 2 miljoner småhus i landet, där bilägandeandelen är högre än för de som bor i lägenhet.
Där håller jag med dig eftersom i dessa 2 miljoner småhus inräknas även fritidshus. Bland fritidshusägarna är det nog nästintill 100% bilägande. Men frågan är om de alla har laddmöjligheter vid permanentbostaden.
Nej det har dom nog inte, men många har nog skapligt lätt att ordna det. Sen finns det såklart undantag, vilket gäller de som bor i stan också.
Många på elbilsforum och teslaforumen berättar om hur dom fixat laddplats i sina bostadsföreningar eller hyreslägenheter. För vissa har det gått väldigt lätt snabbt och smidigt, och andra har fått brottas mot gammelmodiga styrelsemedlemmar och sega beslutsvägar.

Med lite politisk styrning kan man göra den biten lättare.
Lite "vill man så går det". :)

Och att man skulle ta bort någon skatt på bensin eller diesel ser jag som väldigt främmande. Det är väl snarare så att man diskuterar att ökar på den för att ta betalt för skiten man släpper ut. Känns inte som att det är något som någon i Europas länder skulle göra i allafall.. Möjligen att Trump skulle kunna få för sig nått sånt. :)
av Mwi
#1218861
joel80 skrev:Många på elbilsforum och teslaforumen berättar om hur dom fixat laddplats i sina bostadsföreningar eller hyreslägenheter. För vissa har det gått väldigt lätt snabbt och smidigt, och andra har fått brottas mot gammelmodiga styrelsemedlemmar och sega beslutsvägar.
Med lite politisk styrning kan man göra den biten lättare.
Lite "vill man så går det". :)
Kanske är det så enkelt att de gammalmodiga vill kunna laga mat på sin spis när de kommer hem efter jobbet, inte låta elbilstalibanerna ladda sina bilar och införa något kalifat i kvarteret.
Och vadå? lite vill man... låt marknadskrafterna styra utvecklingen istället för bidragslinjen.
Är elbilar så fantastiskt bra som du tror så kommer folk att köpa elbilar utan bidrag, om de inte fungerar så väljer marknaden något annat.
Sedan finns det ett litet problem till med elbilar.
Brist på flera kritiska metaller och mineraler kan riskera att försena övergången till elbilar.
Vi i Sverige vill själva inte tillåta brytning av de mineraler som behövs, för det kan ju förstöra våran egen miljö så det är bättre om de bryts i någon diktatur utan miljökrav.
Och det är ju bra att det finns länder som bryter de metaller vi behöver, och frågar vi inte hur så kan vi ju ha ett bra samvete när man kör elbil....
Det kanske bästa exemplet hur problematiskt det kan vara är kobolt. Över 60 procent av den globala utvinningen sker i Kongo, DRC, ofta under avskyvärda arbetsförhållanden, enligt rapporter från bl a Amnesty.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218878
Att du inte skulle kunna laga mat i ett hyreshus för att några bilar står o laddar i garaget är ju bara en stor myt.

Sen finns det smarta laddare att installerar som drar ner styrkan när det behövs om man nu börjar installera mer än ett fåtal.

Jag tror att elbilarna kommer ta över med eller utan skatteväxling. Men om man har en politik som pushar lite kommer man ligga några år före länder som inte gör det.


En smutt lösning på saknad laddplats är ju lilla elbilen Unitis lösning, med ett litet löstagbart extrabatteri man kan ta med upp i lägenheten eller till jobbet och ladda i några mil, för att sen ladda över i bilen.

Kör man inte mer än runt 5 mil per dag skulle man kunna klara hela sin körning på det!
Runt 30km per laddning säger dom att det klarar.
http://www.mediamarkt.se/sv/shop/uniti.html

Skulle gärna ha en liten sån väska till Volvon också!
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218901
joel80 skrev:
Jag tror att elbilarna kommer ta över med eller utan skatteväxling. Men om man har en politik som pushar lite kommer man ligga några år före länder som inte gör det.
Vad tävlar vi om? Och mot vem?
#1218917
SvenB skrev:
joel80 skrev:
Jag tror att elbilarna kommer ta över med eller utan skatteväxling. Men om man har en politik som pushar lite kommer man ligga några år före länder som inte gör det.
Vad tävlar vi om? Och mot vem?
Och varför?

Mike
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 164
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]