Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1193872
SRT skrev:Att fossila bränslen överlag verkar gå mot sitt slut om än så länge långsamt råder det nog ingen större tvekan om när t ex Volvo mfl andra tillverkare numera deklarerat att man om några år satsar mer enbart på el och hybrid.Undrar bara var jag ska få ner det moderna batteriet i Hayabusan.Och hur kommer en elektrisk rymdraket att fungera !?.Men jag måste erkänna att det var kul att få leva i en tid när det var som roligast rent transportmässigt. :D
Man kan åtminstone hoppas på att fossila bränslen går mot sitt slut. Nu bidrar tyvärr inte batteridrivna elbilar till det eftersom den merförbrukning av el de ger upphov till i huvudsak produceras med fossilt bränsle. Förnyelsebara kemiska bränslen, t.ex. biobränslen gjorda på skräp eller restprodukter eller bränslen tillverkade på rent syntetisk väg, verkar mer lovande.
av andersuw
#1193873
joel80 skrev:Jag tror det är du som underskattar antalet. Mer än hälften av Sveriges befolkning bor i egna hus.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... ndeformen/
Oavsett hur många som har möjlighet att sätta solceller på taket är det ju rätt ointressant för laddning av bilen vintertid och på natten. Den lagring av el som behövs för att överbrygga skillnaden mellan natt och dag kan förstås åstadkommas med hjälp av ett väl tilltaget batteri. Men de kostar ju en vacker slant och löser inte heller problemet med säsongsvariationerna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193880
Jag sa inget om solceller.
Jag konstaterade att det inte alls är en underskattning att anta att minst hälften (troligen mer på nybilsförsäljningen då jag gissar att villaägare är överrepresenterade bland nybilsköparna.) enkelt kan fixa hemmaladdning.
av andersuw
#1193884
OK. Ja många småhusägare har säkert möjlighet att med relativt enkla medel ordna övernattenladdning från nätet, särskilt om de nöjer sig med de lite drygt två kWh/h man kan få ur ett vanligt 10 A uttag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193891
Jag kan plocka 3.7kw ur enfas 16A. Skulle jag t.ex ha en Ionic hade jag full laddning och ca 20-22 mil per natt.
För de av oss som inte åker o tankar bilen mer än en gång per vecka räcker det rätt långt.
Skulle jag köra med skulle jag när jag skaffar riktig elbil sätta upp en 3-fasladdare och då kunna ladda med 11kw. (skulle dock ställa ner det till kanske 6-8A då det på en trefas skulle ge 4 - 5.5kw och alltså räcka för att kunna ladda 30+ mil per natt utan problem.
Då skulle jag inte behöva höja min huvudsäkring, endast se till att laddningen börjar efter matlagningen. Så har jag ställt in i Volvon nu också.

De flesta skulle klara sig med en 10A enfas som du säger, det ger ca en mil per timme för en Tesla och drygt 1.5mil per timme för en Ioniq eller Leaf.

Hörde från Volvo häromveckan att dom säljer drygt 15% laddbara bilar nu. Alltså än så länge är ju alla de bilarna hybrider, men intresset för laddbara bilar ökar enormt bland de som beställer nya bilar idag.
Blir väldigt intressant att se vad som händer där 2019.
av andersuw
#1193898
Varifrån på Volvo hörde du att de säljer 15 procent laddbart och vilken marknad avser siffran? Norge? Att T8:orna plus D5/D6 TE skulle svara för femton procent av Volvos försäljning i Sverige har jag lite svårt att tro trots att vi ligger trea i världen efter Norge och Holland när det gäller marknadsandel för laddbara bilar.

När det gäller den svenska marknaden för laddbara bilar i stort, oavsett märke, har den stått och stampat på ungefär samma fläck under drygt ett år nu. Antalet nya laddbara bilar per kvartal ligger som synes konstant på ungefär 3000 efter första kvartalet 2016 och framåt, vilket motsvarar tre à fyra procent av den totala försäljningen. Och jag tror inte Volvo ligger särskilt bra till när det gäller försäljningen av laddhybrider sett i relation till deras totala marknadsandel. Gamla 60-serien är ju på utgående och T8:orna är ju inte direkt billiga.
Elbilsförsäljning.jpg
Elbilsförsäljning.jpg (65.15 KiB) Visad 1693 gånger
http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193900
Två säljare på Bilbolaget I Gävle berättade det. V90 och XC90 står för största delen laddbara, V60 (som ju nu är rätt gammal modell) har en mindre del.

Det är inte konstigt att en biltillverkare med flera hybrider har en högre andel än var rikssnittet är. 4-5% är ju inklusive alla biltillverkare som inte har några hybrider eller elbilar.
av andersuw
#1193901
Med tanke på den mer tillförlitliga information vi faktiskt har om hur försäljningsstatistiken ser ut får den uppgiften nog tas med rätt stora nypor salt. :D Visst, det är inget konstigt att en viss tillverkare ligger över snittet för laddbara bilar men jag finner inget skäl att tro att Volvo ligger särskilt väl till i det avseendet. Som du kan se ett stycke ned på den sida med elbilsstatistik som jag länkade till ökade beståndet av Volvo laddhybrider i Sverige med något 10-tal bilar i juli i år. Det motsvarar ungefär två promille av Volvos totala försäljning i Sverige den månaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193903
Kollade statistiken för juni och juli och du har rätt, Volvo ligger under snittet! Måste vara just i Gävle som alla Volvos hybrider säljs om de säljarna jag snackade med har rätt... Eller så får vi en jätteskillnad om några månader när de bilar som beställs idag levereras...
Eh..
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 164

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]

Locket/kåpan sitter där på alla[…]

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]

Går att röktesta med sån vape-cig[…]