Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1205758
Du är ju helt sanslös Andersuw.

Det är du som flyttar diskussionen och skriver spaltmeter i alla trådar som innehåller någon som helst diskussion kring elbilar. Och så har du mage att skylla på mig.

Ska vi kopiera saker kopierar jag gärna in det här.

Andersuw bygger 10 vindkraftverk på 5MW per kraftverk. Uteffekt på 25% under året ger ca 110 000 Mwh.
Alla Andersuw kraftverk är direkt kopplade till den nya gratisvätgasfabriken som tillverkar vätgas. Bilarna kommer kunna gå ca 18-22 miljoner mil.. ingen el över till annat.
Energiåtgång elektrolys gav jag siffror på här.

Jag bygger 10 vindkraftverk på 5MW per kraftverk. Uteffekt på 25% under året ger ca 110 000 Mwh.
För att köra 18-22 miljoner mil med elbil går det åt ca 36-44000mwh. Resternade ca 70 000 mwh matas in på elnätet, där en stor del kanske t.o.m säljs utomlands och då enligt Andersuw's uppgifter betyder att det direkt blir lika stor besparing på kolkraft.
Men p.g.a att vindkraftverken i mitt fall är inkopplade på elnätet menar Andersuw att det exemplet är miljövidrigt samt att elbilarna laddas med fossil el och att elbilen därför ska ratas.


Där har du hela diskussionens motsättning mellan oss.
Du tror och hävdar benhårt att man inte kan köra elbil på ren el, men att all vätgas görs med ren el.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1205859
Det här är teknik som betyder något för många, till skillnad mot elbilar
Nu har de skapat Green-Loo, en toalett som inte kräver vatten och kan monteras på några minuter. Den kan enkelt fraktas, med eller utan återvinningsbart hus, då den levereras hopvikt.

– Den har en fläkt som är solcellsdriven och ungefär var sjätte till åttonde månad får man ta ut säcken under, säger han.

I utvecklingsländer är bristen på fungerande toaletter ett akut sanitärt problem. 2,3 miljarder människor har inte en ordentlig toalett att gå på och varje dag dör runt 800 barn av diarré som orsakats av smutsigt vatten och dålig sanitet, enligt biståndsorganisationen WaterAid.

– Jag hörde Stefan Löfven hålla tal i FN. Där lovade han att Sverige skulle ta ansvar för att 50 till 70 000 tusen människor skulle få toaletter och sanitära grejer, vatten och allt vad det var. Då skickade vi ett mejl till honom om toaletten – men fick inget svar, berättar han.
http://corren.se/nyheter/norrkoping/har ... 56247.aspx
Användarvisningsbild
av joel80
#1212508
Nu är alltså Stockholms första förbud mot dieselbilar beslutat.

Känsla av att begagnatpriserna på dieselbilar med Euro5 eller sämre redan nu börjar dala i Stockholmstrakten. Eller vad tror ni?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/

Det är alltså bara ca 2 år tills det införs. Vilket bör påverka så gott som alla som nu letar ny begagnad.
Har man tänkt att man ska kunna köra innanför tullarna går ju Euro5 helt bort.
av Roxanne13
#1212510
Vad jag förstått efter att sökt lite på nätet är att alla nya nya dieselbilar som såldes efter september 2014 var tvungna att uppfylla kravet för euro 6.
Så förstår nu inte riktigt varför min diesel V40 2015 är en euro 5 ( tillverkad januari 2015)?
Vad jag vill minnas uppmanades de som skulle köpa nya bilar att välja diesel så sent som för några år sedan.
Befriad från fordonsskatt i 5 år för att de är miljövänliga.
Så jag kommer inte kunna köra min miljöklassade och skattebefriade bil i innerstaden 2020.
Är nog många som känner sig lurade, då de följde politikernas uppmuntran att köpa diesel.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212523
Ja, håller med...
Fast frågan är om det är bilbranschen eller politikerna man ska vara irriterad på. Dieseln marknadsfördes ju rätt hårt från biltillverkarna som bra miljöval. Kanske var så att både vi och politikerna gick på det. När man dessutom fuskade vid tester (som dessutom var/är utformade så att de inte speglar verkliga utsläpp) var det kanske svårt att få korrekt data för politiska beslut.

Om inte annat kan det här ju tillfälligt i allafall minska trängseln i Stockholms innerstad. :D Speciellt om dom gör som i London och lägger straffavgifter för att köra "fel bil" på trängselskatten och tar det automatiskt via kamerorna.
Blir det att polisen ska berhöva kontrollera bilar känns det som att det inte blir samma effekt.

När det gäller Euro6 så är det så att det krävs en "dieselbilmodell som har lanserats senare än den 1 september 2014". Alltså inte tillverkats utan lanserats. Så står det i allafall här:
https://www.di.se/bil/sa-vet-du-om-din- ... lforbudet/


Undrar om andrahandsvärdet på min hybrid precis gick upp....
av andersuw
#1212528
Roxanne13 skrev:Vad jag förstått efter att sökt lite på nätet är att alla nya nya dieselbilar som såldes efter september 2014 var tvungna att uppfylla kravet för euro 6. Så förstår nu inte riktigt varför min diesel V40 2015 är en euro 5 ( tillverkad januari 2015)?
Bilar som är typgodkända fr.o.m. september 2014 måste vara Euro 6. Men det dröjde till september 2015 innan alla nyregistrerade bilar också måste vara det. I Volvos fall är alla bilar som har de nyutvecklade VEA-motorerna Euro 6 redan från den tidpunkt då dessa motorer började monteras (slutet av årsmodell 2014). I övriga fall blev bilarna Euro 6 först med årsmodell 2016.
Roxanne13 skrev:Vad jag vill minnas uppmanades de som skulle köpa nya bilar att välja diesel så sent som för några år sedan.
Befriad från fordonsskatt i 5 år för att de är miljövänliga. Så jag kommer inte kunna köra min miljöklassade och skattebefriade bil i innerstaden 2020. Är nog många som känner sig lurade, då de följde politikernas uppmuntran att köpa diesel.
Ja visst finns det anledning för många att känna sig lurade och inte bara av den anledningen att vi tidigare stimulerats att köpa dieslar av miljöskäl.

Politiker och tjänstemän misslyckades också med uppgiften att utforma ett test som verkligen mätte hur mycket kväveoxider bilarna släpper ut vid verklig körning. Hade man inte schabblat på den punkten skulle utsläppen i praktiken varit mycket lägre. Testrutinerna har nu ändrats så att detta problem eliminerats. Men det borde ha gjorts långt tidigare.

Sedan är det också bara på en enda gata i Stockholm (Hornsgatan) där kväveoxidhalterna ligger över de gränsvärden EU tillåter och bara ytterligare ett fåtal där de svenska miljökvalitetsnormerna (som ej är tvingande) överskrids. Allt talar därför för att det vore bättre att inrikta sig på mer lokalt specifika åtgärder än de miljözoner som nu är aktuella.

Slutligen stimulerar man nu köp av batteridrivna elbilar trots att de inte bara medför större CO2-utsläpp än dieslar utan också med stor sannolikhet medför större hälsovådliga utsläpp, bara inte på Stockholms gator utan i de fossilt eldade kraftverk som svarar för den merproduktion av el dessa bilar ger upphov till.
av Roxanne13
#1212558
andersuw skrev:Slutligen stimulerar man nu köp av batteridrivna elbilar trots att de inte bara medför större CO2-utsläpp än dieslar utan också med stor sannolikhet medför större hälsovådliga utsläpp, bara inte på Stockholms gator utan i de fossilt eldade kraftverk som svarar för den merproduktion av el dessa bilar ger upphov till.
Ja, vindkraftverk går på fossila bränslen större delen av tiden.
Sen är tillverkningen av batterier till eldrivna bilar som står för ett väldigt stort utsläpp. En elbil måste gå många mil för att "löna sig" rent miljömässigt just därför att tillverkningen av batterierna är så smutsig.

Känns som om det blivit någon slags hysteri vad gäller dieselbilar. Miljökommunisterna kör många själva diesel och tar flyget korta sträckor. Rimmar illa med politiken de framför, kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av Derank
#1212561
Allt det här går ju i vågor hela tiden, och har man varit med i 20+ år sså vet man att det som är inne idag kan vara ute i morgon. Då jag köpte ny bensinare för 10år sedan fnyste säljarna åt en och rekade en etanolare, då jag köte ny bil 2012 skulle alla ha diesel, jag köpte en etanolare, idag ska alla ha hybrid för annars kan de inte köra i gamla stan, om 10år ska alla säkert ha sparkcyckel el nåt annat.

Det som köper säljsnacket kan jag väl förstå att de känner sig lurade,men säljarens jobb är att sälja en produkt till dig och han vet inte mer om framtiden än någon annan.

Hade inte dieselfusket uppdagats hade ni alla glädeligen köpt diesel än idag i tron att det är miljövänligt.

När det gäller bilar och miljö, så går det helt enkelt inte ihop, jag personligen skiter fullständigt i miljön när det gäller fordon, för alla bidrar på ett el annat sätt till att förstöra nånting. den dagen jag ska byta sonderar jag marknaden och köper det som erbjuds då.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 164

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]