Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187316
Hej! Lite flummig rubrik men behöver verkligen lite hjälp här..

Var på återvinningscentralen för att slänga några brädor och kör upp på rampen som vanligt. Slänger brädorna och precis när jag ska rulla av säger en man att jag har punktering höger bak. Kliver ut och ser då detta men måste tyvärr rulla ned för rampen och ut från området. Krypkör och stannar bilen så fort det är säkert och jag inte är ivägen.
Går ut och kollar och ser även då att jag fått punktering höger fram. Står lite handfallen inför hur jag ska lösa detta och ringer lokala däckfirman som kommer ut med jourbil och även i detta fall ägarens 17" vinterdäck då jag har 19" så jag ska kunna köra i sakta mak till däckfirman. Under tiden som de byter däck på min bil går jag in på åvc:n igen och förklarar läget och får telefonnummer till en ansvarig.
Ser sen när jag lastar in mina punkterade 19" att det sitter två rediga skruvar i dessa. Tyvärr gick ena däcket inte att laga, fina Nokian zLine med 1200 mil på nacken och för att jag skulle komma från däckfirman och hem igen fick jag ett Sailun Atrezzo höger bak.

Nu söker jag ersättning från kommunen och de har sträckt sig så långt som att ersätta punkteringslagningen, jourbilen samt däcket som inte gick att rädda. Totalt 1742:-
Har alltid fått lära mig att man ska ha samma fabrikat och mönster + slitning på samma axel och i detta fall kör jag med ett Sailun med 8mm och ett Nokian zLine med 5mm bak. Nu vill inte kommunen ersätta så att jag får två likadana däck bak utan menar att det är mitt eget val att göra så då bilen är laglig och rullade ut ur däckverkstaden.
Hur skulle ni göra? Pengarna det rör sig om är ca 1200:- samt lagningen ovan..
Tacksam för all input
/Tette
#1187319
Jag har nog tyvärr svårt att se annat än att du inte borde lämnat däckverkstan med ett felaktigt däck(Sailun låter ju inte direkt premium). Då skulle du i så fall kört reservhjul tills verkstan fått hem rätt och sen bytt till det riktiga och fått allt på samma faktura. Kommunen har ju tekniskt sett rätt vad man än tycker om saken.
#1187320
Hade varit nöjd med vad de erbjudit då jag tycker de gjort vad som är mycket bra kundvård. Är inte ens säker på att de har ett ansvar i detta fallet då det kan hänt på gatan utanför egentligen
#1187437
Jag tycker du gjort helt rätt som begärt ersättning, då det hände på ÅVCs mark, men att du fått ersättning. Egentligen borde dom ju "bara" ersatt dig med ett begagnat däck. Nu kan det vara svårt att få tag på så det blev ett nytt. Du kan ju göra så att du köper ett nytt på det andra däcket så du har samma slitning, och sparar det lagade däcket som ett "reserv" eller så om du får en elak punktering i framtiden. Du har ju nu ändå fått några extra mm på det däck du fått ersatt.. Så det räcker ju längre än det som gick sönder.
#1187463
Ser inget fel i att försöka få någon form av ersättning, men däremot känns det lite girigt att inte bli nöjd med det man får.
Skruven kan ha kommit vartsomhelst ifrån, kan t om ha suttit där i dagar, och det var bara en slump att luften läckte ut just vid återvinningen.

Punktering av olika föremål(vassa stenar, skruvar, spik, etc) är något man helt enkelt måste ha med i sin beräkning av bilägandet.

Så, min åsikt är är att du ska vara glad för det du fick, då dom likagärna kunde ha sagt blankt "nej".
#1187464
Når ni får punktering hemma på en bekanta uppfart får de då ochså betalar eran lagning.

På en soptipp......det dummaste jag hört någonsin. ......
#1187470
Derank skrev:Når ni får punktering hemma på en bekanta uppfart får de då ochså betalar eran lagning.

På en soptipp......det dummaste jag hört någonsin. ......

Jämföra ett kommunalt bolag med privatperson..... (nästan) det dummaste jag hört någonsin......
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]