Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187801
Nej visst driver Volvos AWD även med ett eller flera hjul i luften. Antislirsystemet går in och bromsar de hjul som inte har fäste.
#1187802
Skärpning!

Ni som har något att komma med ang rubriken i denna tråd är välkomna att fortsätta, ni som vill diskutera AWD
i allmänhet får starta en egen tråd! Passar samtidigt på att tacka er som har kommit med inlägg på ämnet. Jag har fått
anledning att fundera på om jag har dragit för tidiga slutsatser ang Volvos "hybrid AWD", skall se om jag kan testa en att dra
husvagn och trailer i tuffa situationer med en sådan.

Anders
Användarvisningsbild
av EjS
#1187823
Nu har det ju sagt mycket här i tråden men får också säga som avslutande bemärkning att om man inte söker extremt tärräng så hjälper bara lite lite driv på andra axeln väldigt mycket.
Jag har ofta hjälpt tyskar på stranden med FWD och RWD, även husbilar med min XC70.
Bilar som grävit ner sig totalt. Och oftast är det bara ett drag på 50-100 kg extra det ska till för att bilen kommer fri när den själv hjälper till.
Sagt på annat sätt: oavsett att det inte är optimalt awd hjälper det extremt mycket på framkomligheten.
Det är bara om du håller på med tärrängkörning, bankörning eller extremt tunga släp att du ska vara noga (och awd funkar iövrigt inte heller för bankörning - i alla fall när det gäller funfactorn).
Jag tror hybrid awd är tillräckligt för de flesta. Och som Joel skriver - i princip bör det ju också optimeras över åren och reglertekniken i el motorn har i teorin vissa fördelar.
Skriv gärna tillbaka med erfarenheter. Väldigt intressant att höra din åsikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1187832
Jag har i alla år valt bort AWD av den enkla anledningen att jag kör på vägar och skulle det vara halt så får det väl ta lite tid att komma iväg. Nu köpte jag en V90 CC och AWD gick inte att välja bort. Så varför ville jag välja bort det? Ja, lite att det blir att elda för kråkorna 99% av tiden AWD inte behövs. Dyrare förbrukning och skatt ska vägas mot nyttan. Jag personligen har inte märkt av AWD ännu, jag har haft bilen sedan mars. Vi får väl se i vinter. Jo, en sak har jag märkt. Jag åkte på en gräsmatta och kände en viss säkerhet, jag har AWD så jag kan väl inte fastna?
#1187833
Jag kan säga att i uppförsbackar på grusväg, där jag måste ta lite fart och se till att jag har rull när jag kör husvagnen med vår T4F med FWD, kan jag helt stanna och enkelt starta med hybriden.

På vintern reagerar jag mest på att jag måste testbromsa underlaget mycket mer för att ta reda på vad jag har för grepp då jag inte knappt märker vid acceleration om det är halt längre! AWDn lurar mig rejält där.

Har också som Robbi tidigare valt bort det då jag trots husvagnsåkande varje år inte velat ha extraförbrukningen att dra omkring med hela året. Hybriden kommer inte med den nackdelen. ;)
#1187838
Det verkar som det är en del kvar att göra på hybridernas 4wd. Att hjälpa igång om man står på en gräsmatta med en husvagn bakom eller om man ska upp för en snöig backe verkar ju funka bra.

Men de jag pratat med tycker inte att det är lika stabilt som en vanlig 4wd om man tex gasar på i motorvägsfart och det sladdar och moddplanar lite hit och dit. Då säger de att man känner rätt mycket hur elmotorerna i baken går in/ur.

Men det är väl bara för att systemen är så nya, de borde väl utvecklas snabbt.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]