Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1186696
Heja,

Läser inte så mycket nyheter om Haldex 4-hjulsdrift nu för tiden. Någon där ute som vet hur utvecklingen av detta system
för 4-hjulsdrift ser ut? Har fått en känsla av att man tappat en del av de tekniska fördelar man tidigare hade, vet inte om detta stämmer.
Läste om nya Opel Insignia som tydligen skall ha ett avancerat 4-hjulsystem med avancerad kraftfördelning om jag förstod det hela rätt.
Åkte med en kollega i en Mondeo AWD där man momentant kunde se i en display hur kraften fördelades, tror det är samma system som
i Focus RS med drift-mode etc.

Halkar Volvo efter på detta område då man kör vidare med Haldex? Vad är er uppfattning?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1186721
Det är nog rätt dödsdömt utvecklingsmässigt för personbilar. Kostnaden för ett haldex/bw system ska vägas mot kostnaden för hybrid-awd. Blir i praktiken (eller teorin) så att man kan sänka utsläppen, få awd, få lite miljöcred och så vidare, istället för att släpa runt på döda kilon som hjälper 90% av köparna snabbare iväg från rödljusen 2 gånger årligen.
Visst finns det fördelar med ett vanligt haldex etc, men lika många som hybridsystem, nja.

Edit: innan högaffelfolket anländer, utvecklingsmässigt betyder inte nästa vecka, utan nästa generation haldex kommer kanske inte se ut som idag.
#1186723
Hybrid-AWD är dessutom mycket snabbare. (elmotor reagerar på millisekunder, och man har rejält vrid från början.)

Hoppas dom gör nya elbilarna med två elmotorer så att dom dels får AWD samt kan ha olika utväxling på motorerna och då få högre toppfart och fortsatt högt vrid även i högre hastigheter.
#1186836
TommyP86 skrev:Det är nog rätt dödsdömt utvecklingsmässigt för personbilar. Kostnaden för ett haldex/bw system ska vägas mot kostnaden för hybrid-awd. Blir i praktiken (eller teorin) så att man kan sänka utsläppen, få awd, få lite miljöcred och så vidare, istället för att släpa runt på döda kilon som hjälper 90% av köparna snabbare iväg från rödljusen 2 gånger årligen.
Visst finns det fördelar med ett vanligt haldex etc, men lika många som hybridsystem, nja.

Edit: innan högaffelfolket anländer, utvecklingsmässigt betyder inte nästa vecka, utan nästa generation haldex kommer kanske inte se ut som idag.
Vad är det för slutsatser som du baserar detta på? Är det taget helt utan kunskap om detta eller har du fakta för det ? För något belägg för vad du skriver har du väl??
#1186844
Absolut inga ömma tår du trampade på nu. Ville bara ha klarhet i hur du tänkte.
Här försöker V60D5AWDPolestar få fram fakta genom frågor han har och så kommer sådana här spekulationer, åsikter, tankar som inte finns belägg för. Det är svårt att få fram svar på frågan då.
#1186900
Lugna och fina alla :wink:

Som TS förväntar jag mej alltid vissa "utsvävningar" från ämnet, dock är jag genuint intresserad av hur 4-hjulssystemet
i min kommande 90CC kommer att stå sig jämfört med konkurrenter på marknaden. Viktigt för mej då jag kör mkt släp, husvagn och båttrailer på stundom usla underlag.

Kan väl som kommentar till ovanstående diskussion säga att jag till en början var positiv till Volvos hybridlösning. Men efter att ha provat en V60 D6 var jag klart besviken då majoriteten av kraft/effekt sliter i framhjulen på ett för mej icke acceptabelt sätt, torque steer hjälper inte systemet mot. Och det är klart, av totala systemeffekten så är det väl bara ca 30% som ligger på bakaxeln och jämför men det med "riktiga" 4-hjulssysten som kan skicka betydligt mycket mer akteröver så blir resultatet på framdrivning ett annat. Själv skulle jag alltså inte våga välja dessa hybridssystem för tyngre arbete.
#1186903
Det går ju inte att jämföra dagens hybridsystem med AWD, och BW sa för 2år sedan att AWD är här för att stanna och de köpte ju inte Traction för att inte fortsätta utveckla det, det tror väl ingen. Haldex sitte rju i mer än volvos personbilar
#1186907
Japp, det är en kompromiss som saknar den där sköna stadiga och direkta känslan. Driver gör det, men ändå.
Sett till dagens konkurrens står en haldexlösning utmärkt, speciellt sett till som ovan konstaterat, känslan.
Men, det är nog ingen majoritet som hade valt bort hybrid till förmån för haldex.
Det ska sänka förbrukningen, ge bra miljöprofil och var möjligt att ta betalt för.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]