Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1189511
sicnarf skrev:Är du inne på din 79 bil nu? Herregud! Här går det undan med bilbytena. Lycka till med ditt nya köp.
Ja har blivit några. Detta sen 1980. Som längst har jag haft samma bil i två år.
Användarvisningsbild
av snepo
#1189512
sicnarf skrev:Är du inne på din 79 bil nu? Herregud! Här går det undan med bilbytena. Lycka till med ditt nya köp.
Tack
Användarvisningsbild
av snepo
#1189513
lennarte skrev:
snepo skrev: Och jag är på min 79:e nu.
Det var inte lite.
Jag har bara "bytt" bil en gång. Då menar jag bytt in och köpt en annan på en bilfirma. Det var i mitten på -80-talet när jag bytte in vår första andrabil (Datsun 100A -72) och köpte frugans första Passat (en "lätt rostskadad" -80 års kombi) som blästrades och hellackerades (både in och utvändigt) som hon körde med i c:a 5 år, sedan hade min mor den i många år innan den såldes vidare. Tillsammans har vi ägt c:a 20 bilar under 45 år. Vissa bara över vintern, men min andra Opel Rekord -59 såldes våren 2010 efter 32 år i min ägo. Den hade då gått c:a 11500 mil. Den dyraste bil jag köpt (frugans inte medräknade) är den bästa bil jag haft och den jag kört med i (mest år och mil) en Mazda B1800 Pick Up -78 som jag köpte för 5000 kr -91 och skrotade -03
Japanska bilar är driftsäkra. Har haft några Honda och Mazda 929. Rosten tog kål på dom.
av DaddyTapir
#1190461
snepo skrev:
EjS skrev:Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag googlade massor på XF,innan jag köpte min. Det var inte mycket klagomål på den,varken från privatpersoner eller biltester. Vet inte om lådan är Jaguars egen. Motorn är väl Peugeot/Citroen. Som Jaguar gjort om lite.

Lådan är ZF:s, det är nog den vanligast förekommmde automaten idag i princip, din är väl sexstegad men nyare XF har fler steg, lådan sitter bland annat i alla BMW, många Audi etc.

Att XF äter bromsar kan bero på hur antispinn / antisladd jobbar, tydligen får man byta skivor och belägg oftare på XF än på den större XJ, enligt Jaguar beror det på hur de olika systemen arbetar.
Användarvisningsbild
av snepo
#1190500
Det beror på vad ofta är. Tyckte jag fick byta belägg ofta på Mercan. Fram,bak klarade de sig. Men kollade på Mekonomen. Belägg och skivor,var inte speciellt dyrt

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]