Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1188738
EbbevonVolvo skrev:
Jag håller hårt i min bensindrivna raka sexa.
Men visst är det något speciellt med en stor rak 6-a. 8-or och V6-or i all ära.....Ljudet från en sidventil sexa med stor cylindervolym och lågt komp.föhållande är oslagbar, Jaguars dubbelkam motor i all ära 8) :lol:
Användarvisningsbild
av CabBO
#1188769
Jättefin bil du köpt. Hur är det med service- och reparationskostnader på jaguaren.
Vad har du för utrustning i den?
av DaddyTapir
#1188892
Jag hade själv två XF innan jag "tvingades" till förmånsbil.

Utöver service hade jag inga kostnader alls egentligen, en baklampa (led) gick sönder och den kostade hiskeliga 3500kr ny, jag köpte en begagnad för 1400kr istället. I övrigt var de helt problemfria, servicen kostade runt 4000-5000kr hos märkesverkstaden men då bytte jag aldrig kamrem eller gjorde något annat jobb, jag vet dock att de äter bromsar och att det är ganska dyrt att byta hos Jaguar, där kanske man kan komma billigare undan om man byter själv?

XF är en underbar bil, jag har haft flera Jaguarer men XF är den bästa.
Användarvisningsbild
av snepo
#1188893
CabBO skrev:Jättefin bil du köpt. Hur är det med service- och reparationskostnader på jaguaren.
Vad har du för utrustning i den?
Vad jag sett på kvitton,som föregående ägaren gjort. Kamremsbyte ca 6000,förra året. Service +skivor och belägg runtom 9000. Förra året det med. Har servats och reparerats på samma verkstad i flera år, (Mekonomen) av förra ägaren. Som var en kvinna. Utrustning är skinn även överdel instrumentbräda,överdel dörrsidor. p-sensorer bak. eluppvärmd ratt+vindruta. Elstolar och ratt. Det jag saknar,som jag haft i senaste två bilarna. Inbyggd Gps och p-sensorer fram. Den är nog ganska snålt utrustad,i jämförelse med många andra Jaggor. Men är mycket nöjd. Har nyligen gjort en resa till England. Blev ca 350 mil. Tankat 200 Liter,på 350 mil. Tycker det är okey för en dieselsexa på 240 hk. Ca 1950 kg. Dock är de flesta milen landsväg. Körde heller inte plattan i mattan på Autobahn. Låg på ca 140 km/h max.
Användarvisningsbild
av snepo
#1188895
[quote="DaddyTapir"]Jag hade själv två XF innan jag "tvingades" till förmånsbil.

Utöver service hade jag inga kostnader alls egentligen, en baklampa (led) gick sönder och den kostade hiskeliga 3500kr ny, jag köpte en begagnad för 1400kr istället. I övrigt var de helt problemfria, servicen kostade runt 4000-5000kr hos märkesverkstaden men då bytte jag aldrig kamrem eller gjorde något annat jobb, jag vet dock att de äter bromsar och att det är ganska dyrt att byta hos Jaguar, där kanske man kan komma billigare undan om man byter själv?

XF är en underbar bil, jag har haft flera Jaguarer men XF är den bästa.[/quote
Ungefär samma på Mb,de modeller jag haft. Beror det på tung sexa och automat?
Användarvisningsbild
av EjS
#1188903
Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av snepo
#1188906
EjS skrev:Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag googlade massor på XF,innan jag köpte min. Det var inte mycket klagomål på den,varken från privatpersoner eller biltester. Vet inte om lådan är Jaguars egen. Motorn är väl Peugeot/Citroen. Som Jaguar gjort om lite.
av osla
#1188938
EjS skrev:Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.


Sent from my iPhone using Tapatalk
och jag skulle säga att det viktigaste för att det ska kännas premium för mig är när inredningen verkligen har den där fasta fina känslan utan skrammel, fina/bra lägen i knappar och vred utan plastiga knäpp då man trycker/vrider på knappar och reglage. samt förståss kassaskåps känsla i dörrarna, det ska bara komma ett fast fint tjoff utan skrammel och oljud och absolut ingen hårdplast för finnas i bilen, finns inget snikigare än hårdplast på instrument panel och dörrsidor/handtagen.

sen ska den förstås gå mjukt och skönt efter vägen men sen om den saknar utrustning spelar mindre roll bara känslan finns i bilen
Användarvisningsbild
av snepo
#1189127
Hårdplast. Har du tittat i S eller V90? Jag tycker det ser för bedrövligt ut. Liksom ratten,en skarv runt hela ratten. Mb känns bättre. Tycker jag. Jaggan är också skrammelfri.
av osla
#1189244
nej inte tittat i nån sån. håller mig till gamla mb i bra skick, där finns den rätta känslan. har en 08:as xc 70 inom familjen och även där är det skramlig hårdplast överallt, iaf jag får inte den där känslan av kvalite i den iaf

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]