Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1239783
SvenB skrev:
intruder1400 skrev:
Mwi skrev: Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så ! Kan man inte spara men köper en ny bil måste lyxfällan ligga nära tillhands eller tänker jag fel ???
Resonerar du så när det rör sig om bostad, villa, också? :wink:
Nja inte riktigt :wink: boendet ser jag inte riktigt som en konsumtionsutgift, utan mer som en levnadsomkostnad.
#1239886
Variosboy skrev:Hur definierar du "vischan"?
Här i kommunen (ca 24000 invånare) kan man köpa en bostadsrätt för i runda slängar 100k utan något som helst renoverigsbehov.
Så visst går det att spara ihop till boendet utan större problem, sen ser det ju inte ut så generellt sett i Sverige och det är ju en faktor som ofta gör såna här diskussioner svåra. Förutsättningarna är helt enkelt för olika för att ge en rättvis bild som gäller alla.
Ja, jag får ju direkt erkänna att jag uppenbarligen har alldeles för dålig koll på prisnivåerna utanför storstäderna. Helt ofattbart hur det kan vara så billigt egentligen (att man kan få en lägenhet utan renoveringsbehov för 100k).

Instämmer i att det blir mycket svårt att ha en generell diskussion när skillnaderna är så stora. Jag bor i Göteborg och ska du ha en lägenhet på ca 25-35 kvm (t ex som ditt första egna boende) i ett hyfsat bra område får du slanta åtminstone 1 500 000 kr. I centrum ca 2 500 000 kr. Och då är det ändå billigt jämfört med Stockholm.
#1239903
Många glömmer att man faktiskt inte äger sin bostadsrätt, man köper in sig i en bostadsrättsförening och får rätt att bo i en av föreningens lägenheter. Inte samma som äganderätt. Det är bara den svåra bostadsbristen som pressat upp priserna otroligt mycket i storstäderna.
#1239912
Inte bara i storstäderna, jag bor själv en bit norrut i en halvlagom stad och lägenheten vi bor i köpte vi för liet och ingenting för 18år sedan, den har stigit med 5000% om man ser till de senast sålda 3orna här i området.

Nu köpte vi då alla kastade sina lägenheter efter folk,men iaf.
#1239916
Linqid skrev:
Variosboy skrev:Hur definierar du "vischan"?
Här i kommunen (ca 24000 invånare) kan man köpa en bostadsrätt för i runda slängar 100k utan något som helst renoverigsbehov.
Så visst går det att spara ihop till boendet utan större problem, sen ser det ju inte ut så generellt sett i Sverige och det är ju en faktor som ofta gör såna här diskussioner svåra. Förutsättningarna är helt enkelt för olika för att ge en rättvis bild som gäller alla.
Ja, jag får ju direkt erkänna att jag uppenbarligen har alldeles för dålig koll på prisnivåerna utanför storstäderna. Helt ofattbart hur det kan vara så billigt egentligen (att man kan få en lägenhet utan renoveringsbehov för 100k).

Instämmer i att det blir mycket svårt att ha en generell diskussion när skillnaderna är så stora. Jag bor i Göteborg och ska du ha en lägenhet på ca 25-35 kvm (t ex som ditt första egna boende) i ett hyfsat bra område får du slanta åtminstone 1 500 000 kr. I centrum ca 2 500 000 kr. Och då är det ändå billigt jämfört med Stockholm.
Precis, det glöms ofta bort i debatten att de flesta inte har en boendesituation på storstadsvis. Brukar skriva det lite då och då att 90% av befolkningen inte bor i Stockholm.

För 1.5 miljoner får du här en villa på 170m2 med ca 1000m2 friköpt tomt och man kan förvänta sig ett hyfsat nytt kök, skapliga badrum och ett uppvärmningssytem som är relativt nytt. För 2.5 miljoner är det snudd på nybyggt med allt vad det innebär i standard och skick. :wink:
#1239918
Derank skrev:men nu kom vi in på något helt annat igen.
Dert var bilar det handlade om,
Mitt fel. :oops: Det var jag som jämförde bilköp, med bostadsköp :oops:
#1239930
Perra83 skrev:
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
Min har tappat 200 på 5000 mil och ca två år (hamnar då på 240), tyckte det var illa. Dock så ska dom ju kränga skiten för upp till 30% mer, förmodligen över 300.
#1239959
DaltonSleeper skrev:
Perra83 skrev:
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
Min har tappat 200 på 5000 mil och ca två år (hamnar då på 240), tyckte det var illa. Dock så ska dom ju kränga skiten för upp till 30% mer, förmodligen över 300.
Klart att handlaren ska tjäna en hacka. Dessa modeller går det nästan 13st på dussinet så det finns verkligen bilar att välja bland. Vi kör vidare ett tag till.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]