Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232674
grillchips skrev:Det där var ett rejält generaliserande va?
Och då lägger jag till detta till den kategorin:
Dom som undrar varför någon lägger pengar på en ny bil, och tycker det är dumt, är dom som inte själva har råd till en ny bil.
#1232675
Att inte tycka att det är värt kostnaden är inte samma sak tycker jag som "inte ha råd". Alla vill inte avsluta månaden med 0kr på kontot.
#1232676
Lövet skrev:Att inte tycka att det är värt kostnaden är inte samma sak tycker jag som "inte ha råd". Alla vill inte avsluta månaden med 0kr på kontot.
Men det var inte det jag generaliserade. :wink:
#1232712
grillchips skrev:Det där var ett rejält generaliserande va?
Jag tror inte detta sätt att leva som monarpeden beskriver är helt ovanlig i vissa kretsar. Det finns vissa som vill ha allt fast dom inte egentligen har råd. Men det vill dom inte visa.
#1232731
Som privatperson skulle jag aldrig köpa en helt ny bil. Jag är en sån som köper 3 år gamla fd leasingbilar med typ 12000 mil på mätaren och har dem 5-7 år i ägo. Sedan servar jag dem själv eftersom garantin brukar vara slut då. Vår förra V70N hade vi i sju år och 12 000 mil. Köptes för 142 000 kr och såldes för 48 000 kr (efter 2 timmar på blocket utan prut). Värdeminskning under 1000 kr månad. Service och underhåll under 1000 kr per månad. Aldrig något krångel.

Nuvarande XC70 köptes för 220 000 kr. Den får hänga med några år till. Samma tänk här med service osv. Hoppas den presterar likvärdigt med dess företrädare.

Värt att nämna är att jag i övrigt har förmånsbil och bränsleförmån.
#1232784
Ska själv köpa ny bil om priset blir rätt !
Har fått bra pris för min o den nya är bra nedsatt så mellan skillnaden blir minimal Har nog haft tur i mina bil affärer :-)
Men tanken var faktiskt o behålla bilen i typ tio år men de går inte rätt alltid .
(Jag har inte sett den nya ännu så de måste kännas rätt annars droppar jag hela affären o behåller min)
#1233230
2011 fick vi av olika anledningar behov av att skaffa en liten andrabil. Jag var helt inne på samma linje som trådskaparen; det dummaste man kan göra är att köpa en fabriksny bil. Sagt och gjort, jag började leta efter c:a 3 år gamla bilar. För att snäva ner sökningen bestämde vi oss för att det var en VW Polo vi skulle ha. Och nu blev jag rejält överraskad. Det fanns rätt gott om c:a 6 år gamla bilar på marknaden. 3 år gamla var det färre av, och de som fanns ville säljarna ha fantasipriser för. För att göra en lång historia kort, jag köpte en fabriksny Polo utan finesser för 109 kSEK. Körde den tre år och fick 90 kSEK i inbyte när jag köpte vår andra fabriksnya Polo som vi fortfarande har kvar. Under de tre åren var den enda utgiften jag hade en service. Inga reparationer, inga däck, ingen helförsäkring, ingenting.

Så för att svara på trådskaparens fråga; jag köpte ny bil för att det var billigt.
#1233298
PaNi skrev:2011 fick vi av olika anledningar behov av att skaffa en liten andrabil. Jag var helt inne på samma linje som trådskaparen; det dummaste man kan göra är att köpa en fabriksny bil. Sagt och gjort, jag började leta efter c:a 3 år gamla bilar. För att snäva ner sökningen bestämde vi oss för att det var en VW Polo vi skulle ha. Och nu blev jag rejält överraskad. Det fanns rätt gott om c:a 6 år gamla bilar på marknaden. 3 år gamla var det färre av, och de som fanns ville säljarna ha fantasipriser för. För att göra en lång historia kort, jag köpte en fabriksny Polo utan finesser för 109 kSEK. Körde den tre år och fick 90 kSEK i inbyte när jag köpte vår andra fabriksnya Polo som vi fortfarande har kvar. Under de tre åren var den enda utgiften jag hade en service. Inga reparationer, inga däck, ingen helförsäkring, ingenting.

Så för att svara på trådskaparens fråga; jag köpte ny bil för att det var billigt.
Så var det förr för dom på jobbet när Volvo ägde fabriken. Bilarna köptes med grymma rabatter så det blev nästan gratis att byta bil efter ett år eller två.
Synd att vi inte har rabatter längre.
#1233303
Har aldrig och kommer nog aldrig köpa en sprillans ny bil. Enda tänkbara nya bilen jag hade köpt vore en Dacia eller en Lada Niva. Under 150k en ny bil. Men att åka och köpa en ny Volvo för 400k basutrustad, nä inte det. Åker hellre utomlands
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]