Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234335
Alla har olika intressen, om jag vore rik som ett troll skulle jag också ha en ny till mig och en ny till hustrun vart tredje år, men nu väljer jag att ha flera stycken roliga bilar i stället, kan bara köra en i taget men mycket roligare än att ha bara en ny och dyr :D
740:n har passerat 40.000 mil och går som en ny bil, faktiskt också roligare att köra än en ny bil.
Ny bil blir vardag efter kort tid...
Det är bra att man kan göra som man har lust och råd till! Och har man inte råd till ny bil och skaffar en ändå drabbar det bara en själv (och kanske familjen :roll: )

Mike
#1234783
Hur kan du säga att en 740 är roligare att köra än en ny bil?
Förutom att den klöser med bakhjulen.
#1234804
Magnus-B skrev:Hur kan du säga att en 740 är roligare att köra än en ny bil?
Förutom att den klöser med bakhjulen.
Tja, av samma anledning som att jag sitter med ett ständigt leende när jag kör min 960, Buick 56:a eller Austin 58:a eller varför inte C70 T5?
Är man bilnörd är det en väsentlig skillnad på att köra en ny eller gammal bil, men som jag skrev i inlägget du kommenterade, alla har vi olika intressen!

Mike
#1234805
Lucif3r skrev:740 har inte 300 ton elektronik, antisladd, antispinn, elektronisk handbroms, 653748923 växlar i automatlådorna, adaptiv väghållning och andra fjanterier.

Med andra ord är det föraren som håller en 740 på vägen - inte massa elektronik.

... Hurvida det är roligare eller ej är väl dock en tolkningsfråga.
Exakt så är det Lucif3r, en ny bil åker man fram och tillbaka i, en gammal goding kör man för att det är kul :D

Kan ju meddela också att jag alltid meckat med mina bilar, att "tvingas" göra något åt vardagsbilen för att hålla den i trim är inte alls lika roligt som nöjet att mecka med hobbyfordonen!

Mike
#1237087
Jag köpte en ny V70 T4 -16 för att jag vill åka problemfritt,komfortabelt och säkert och för att jag har råd att köpa kontant (nu blev det lite lån iaf för att ta del av erbjudande)
Jag har isf svårare att förstå varför man åker gammal krockfarlig bil om man har råd med en krocksäker. Jag vill maximera mina chanser att överleva annars har jag verkligen ingen nytta av de pengarna jag har sparat.
Sen är det kanske mer ekonomiskt att välja en lätt begagnad men vaf-n man lever bara en gång.
#1237650
Det var länge sedan jag var inloggad. Sedan Finlandssemestern i somras har vi varit med bilen i Schweiz på vintersemester över nyår och på sportlovet i Trysil. Förutom det används den till vardags varje dag och vi har flera gånger gjort längre resor i Sverige på helgerna. I höstas låg en bakbroms på ibland lite. Nya utbytes bromsok på verkstad kostade 2800 kr och servicearna har jag gjort själv.
Inte så dåligt för en 95:a för 19000 kr för 3 år sedan. En ny bil skulle haft 150.000 kr i värdeminskning på den tiden.
#1237653
Sedan finns det de som köper ny bil och knappt kör alls. De tittar mest på bilen hemna i garaget och så byter de efter 3år och 1500 mil.

Så det finns alla varianter av bilägare.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1237654
Derank skrev:Sedan finns det de som köper ny bil och knappt kör alls. De tittar mest på bilen hemna i garaget och så byter de efter 3år och 1500 mil.

Så det finns alla varianter av bilägare.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Just den varianten är spännande :-)

Ny bil sätter man väl på nöjeskontot, annars finns ingen större poäng..
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]