Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1237662
SBergdahl skrev:
Derank skrev:Sedan finns det de som köper ny bil och knappt kör alls. De tittar mest på bilen hemna i garaget och så byter de efter 3år och 1500 mil.

Så det finns alla varianter av bilägare.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Just den varianten är spännande :-)

Ny bil sätter man väl på nöjeskontot, annars finns ingen större poäng..
Precis.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
#1237670
Roda skrev:Jag har isf svårare att förstå varför man åker gammal krockfarlig bil om man har råd med en krocksäker. Jag vill maximera mina chanser att överleva annars har jag verkligen ingen nytta av de pengarna jag har sparat.
Där träffade du spiken tror jag. Den/dom som har råd både får och kan göra vad dom vill. Men den största delen av oss som verkligen behöver (ibland 2, framför allt när barnen var små) bilen för att kunna leva där inte tunnelbanan går är det oftast ett helt annat läge. Sedan vet jag inte om äldre bilar skulle vara så speciellt sämre krocksäkerhetsmässigt, det kan inte skilja sååå mycket mellan en 2018 års modell eller en 2014. Men det skiljer ordentligt i inköpspris. Frugan har en 2004 års modell, köptes nästan ny för mer än 100000 kr under det pris som motsvarande modell kostade ny 2005. Och jag anser den fortfarande som säker, den är utrustad men ABS, ESG Airbag (tror 6 stycken) m.m, m.m. Och nästa ägare till denna bil får också en mycket säker bil för uppskattningsvis c:a 20000 kr. Det skulle i så fall vara en värde minskning på 170000 kr på 14 år eller 10 kr milen (har rullat c:a 18500 mil nu). Helt ok tycker jag. Denna VW Passat 1,8T Highline är (med det mesta i utrustningsväg) fortfarande i väldigt gott skick och ska bytas ut inom c:a 2 år mot en nästan ny .... (vad det nu blir :lol:). Kanske en VW igen (spanat på en Tiguan, om man hittar en bensinare), Subaru Forester eller liknande. Behöver dra 2000 kg.
#1237685
lennarte skrev:
Roda skrev:Jag har isf svårare att förstå varför man åker gammal krockfarlig bil om man har råd med en krocksäker. Jag vill maximera mina chanser att överleva annars har jag verkligen ingen nytta av de pengarna jag har sparat.
Där träffade du spiken tror jag. Den/dom som har råd både får och kan göra vad dom vill. Men den största delen av oss som verkligen behöver (ibland 2, framför allt när barnen var små) bilen för att kunna leva där inte tunnelbanan går är det oftast ett helt annat läge. Sedan vet jag inte om äldre bilar skulle vara så speciellt sämre krocksäkerhetsmässigt, det kan inte skilja sååå mycket mellan en 2018 års modell eller en 2014. Men det skiljer ordentligt i inköpspris. Frugan har en 2004 års modell, köptes nästan ny för mer än 100000 kr under det pris som motsvarande modell kostade ny 2005. Och jag anser den fortfarande som säker, den är utrustad men ABS, ESG Airbag (tror 6 stycken) m.m, m.m. Och nästa ägare till denna bil får också en mycket säker bil för uppskattningsvis c:a 20000 kr. Det skulle i så fall vara en värde minskning på 170000 kr på 14 år eller 10 kr milen (har rullat c:a 18500 mil nu). Helt ok tycker jag. Denna VW Passat 1,8T Highline är (med det mesta i utrustningsväg) fortfarande i väldigt gott skick och ska bytas ut inom c:a 2 år mot en nästan ny .... (vad det nu blir :lol:). Kanske en VW igen (spanat på en Tiguan, om man hittar en bensinare), Subaru Forester eller liknande. Behöver dra 2000 kg.
850:n har dubbla airbag och Volvo är bland de krocksäkraste bilarna sedan länge. Bilen är inte lika snabb som nyare bilar så man kör lite lugnare och ligger mest i högerfilen samt håller bilen och däcken i topptrim. Tror därmed att jag har det lika säkert som de i snabbare nya bilar. Vill man resa säkrast skall man flyga, det är större risk att bli träffas av blixten på en promenad än att sitta i ett flygplan.
#1237688
Statistik från bland annat Folksam visar tydligt att nyare bilar är hyfsat mycket säkrare.

Visst, en 850 är inte en total katastrof -- men den har sämre passiv säkerhet än nya bilar. Den har inte heller några av de aktiva säkerhetssystem som finns på en ny Volvo (t.ex. antisladd, autobroms etc). I slutändan gör det rätt mycket för risken att skadas eller förolyckas i trafiken.

Däremot är det inte så stor sannolikhet att drabbas i trafiken. Det dog 254 personer i trafiken under 2017 -- så rent statistiskt sett så kan det vara vettigare att istället för att köpa en ny bil, lägga pengarna på motion, bra mat och liknande sätt att förlänga sin potentiella tid på denna jord. :wink:
#1237701
Malmstroem skrev:Statistik från bland annat Folksam visar tydligt att nyare bilar är hyfsat mycket säkrare.

Visst, en 850 är inte en total katastrof -- men den har sämre passiv säkerhet än nya bilar. Den har inte heller några av de aktiva säkerhetssystem som finns på en ny Volvo (t.ex. antisladd, autobroms etc). I slutändan gör det rätt mycket för risken att skadas eller förolyckas i trafiken.

Däremot är det inte så stor sannolikhet att drabbas i trafiken. Det dog 254 personer i trafiken under 2017 -- så rent statistiskt sett så kan det vara vettigare att istället för att köpa en ny bil, lägga pengarna på motion, bra mat och liknande sätt att förlänga sin potentiella tid på denna jord. :wink:
Ser det så här istället: En ny V90 bensin kostar 6000 kr i värdeminskning per månad i tre år. Dessutom högre kostnad för försäkring. Bränsleförbrukningen är ungefär samma drygt 0,8 l/mil. Vi sparar hemma 7000 kr i månaden som vi reser för. Bränsleförbrukningen tillkommer. Med en ny säkraste bilen V90 skulle vi ha råd att köra överallt som nu, men fått bo i tält och värma konserver på Trangiakök och inte ha råd att göra något på resorna. Prioriterar min variant. Också kul i Schweiz vår bil är 10 år äldre än den absolut äldsta bilen där. Det skapar uppmärksamhet och folk kommer fram och pratar samt bjuder in nån gång.
#1237752
Jag har full förståelse för din prioritering.

Nyare bilar är säkrare -- men det betyder inte att du inte kan våga dig ut i trafiken i en äldre bil. Trafiken i Sverige är trots allt rätt säker.

Jag har under större delen av mitt liv haft bilar som varit från billiga till rejält billiga. Det är bara under senaste år jag haft möjlighet att välja nyare bilar.

Kom för övrigt hem från fyra dagar i Schweiz i går. Det finns bilar äldre än 10 år där -- men du har rätt i att det inte är så många. :wink:
#1237771
När jag kört runt i sydeuropa har jag upplevt att min -04 är en av de äldre bilarna på vägarna. Men ändå betydligt fräschare till utseendet än en rätt stor andel av bilparken runt om :roll:

(Både för att Volvos design håller bättre än motsvarande från Fiat, Renault eller Peugeot och sett till visuellt skick)
#1237772
Sen håller jag med om att det rent objektivt är säkrare att köra en nyare bil men att skillnaden mellan att köpa 2-3 år gamla och helt nya bilar är rätt liten ur den aspekten men mycket billigare i längden.

Sin egen säkerhet kan man till ganska stor del påverka genom sitt eget körbeteende också.
#1237824
Har boende i Spanien och vistas därför en hel del där nere, och kan instämma i att bilparken upplevs som betydligt modernare än här hemma. Men, och det är ett ganska stort men, genomsnittsbilen upplever jag samtidigt som mycket billigare än i Sverige.

När vi i Sverige köper en V60 D4 Momentum köper spanjorerna en Seat Leon med plastratt, manuell AC och handtag och ytterbackspeglar i olackerad plast. Något överdrivet kanske, men poängen går säkert fram! :)

Kanske har vi betydligt större andel tjänstebilsbilister i Sverige än i södra Europa? Det i sin tur leder till att icke-tjänstbilsbilister i Sverige köper en tre år gammal V60 och behåller i tio år medan spanjoren köper en ny Leon (ren spekulation).
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]