Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232137
Gjorde en liten snabb räkning på hur mycket min V70 hittills har kostad mig totalt i inköp, exl. bränsle, med bes., skatt, försäkring och delar(både reparation och "därför att jag vill ha"), under dessa dryga 5½, snart 6år, och kom fram till en månadskostnad av ca 650kr/mån

Räknar inte med bränslet då jag dels är för lat för att kalkylera det, och dels för att det känns rätt ointressant.

Antal gånger jag blivit stående efter vägen: 0
Antal gånger jag ens varit orolig över att bli stående: 0
Antal gånger bilen inte startat: 1 i garaget, när det medföljande uråldriga batteriet tackade för sig, bara att koppla på laddaren och starta bilen och åka till biltema och köpa nytt :p
Antal gånger den fått nedslag på besikningen: 2, första gången vid köpet(köptes obes), och jag inte hann fixa allt(skruvat skickade fel styrled, tackar för det...), andra året efter på strålkastarna.

Poängen jag vill komma till är att bara för att bilen är gammal så betyder det inte att den per automatik kommer kosta ens i närheten av vad en ny bil kostar i inköp och servicar.
Som "grädde på moset" så har ju inte min bil tappat något i värde heller, snarare tvärtom(om än marginellt) :p
Dock skulle näsan vara längre än pinoccio's om jag påstod att bilen är 100% fel- och fläckfri, men vatusan, den har 21år på nacken nu, och är en bruksbil och inget annat :p Motormässigt kan jag däremot med gott samvete säga är i toppskick. :-)-)
#1232179
Nu vet jag inte vilken ålder du har, men skulle du låta din otekniska dotter och ettåriga dotterdotter köra i ur och skur, sommar som vinter varje arbetsdag i den? Jag är väl kanske "korkad", men jag gjorde den bedömningen att jag inte ville att de skulle åka i sin 745:a längre. Jag vill egentligen inte gå i försvarsställning, utan tog bara deras fall som ett exempel varför en "vanlig Svensson köper ny bil".
#1232186
SvenB skrev: Jag vill egentligen inte gå i försvarsställning,
Du behöver inte gå i försvarsställning. Alla har sin "sweet spot" där man lägger sina pengar , någon vill köpa ny bil, någon vill resa, någon vill bo fint, någon vill köpa aktier och fonder, någon vill äta gott, någon vill spela bort sina pengar på nätpoker.

Det går inte att trycka in alla i samma fack, alla väljer själva vad man vill spendera sina pengar på, och vad man tycker det är värt.
#1232212
Låneräntan är just nu väldigt låg. Där tror jag en del av svaret är. Talade med en större bilhandlare som gav mig svaret att 90 % köper på avbetalning. Så folk handlar på krita. Har själv aldrig köpt en bil på avbetalning då jag anser att finns inte pengarna i börsen så ska man låta bli. Familjen är ägare till en XC60 samt en C70 cab samt en Skoda
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
#1232218
Nä, jag köper inte att det är så självklart att köpa kontant. Det handlar om hur man vill bygga upp sin ekonomi och att vara kapabel att kontrollera sådant själv. Nåt som däremot är fullständigt genomviktigt vid lån är att alltid amortera i takt med värdeminskningen eller något snabbare. Inga 72 månaders krediter med restvärde som vissa bilhandlare försöker kränga...
#1232222
Jag håller också med om att man inte bara kan se till pengar.

Låt säga ett ungt par med nytagna körkort som blivit föräldrar och flyttat ut från stan. De kan låna och köpa en ny bil med antisladd, högsta säkerhet mm. Eller ta sparpengarna och köpa en 20 år gammal Renault Megan...
#1232360
frasse4 skrev:Låt säga ett ungt par med nytagna körkort som blivit föräldrar och flyttat ut från stan
I detta fall är det ju inte aktuellt (om inte föräldrar "ställer upp") med vare sig bra inbyte eller (den numera berömda) årslönen på banken (i dom allra flesta fall). Innan amorteringskravet var på tal så köptes det hus med lån "över skorstenen" för det skulle räcka till en ny (eller nästan ny) bil också, och det fungerade innan huspriserna steg "över alla skorstenar". Idag är det en "himla massa" pengar som ska fram vid husköp så bilen kanske inte får plats där längre. Kommer ihåg när vi köpte hus på -70-talet, 12% ränta och amortering på det, fanns inte en chans för en nyare bil och då kostade en ny Volvo 140 c:a 20000 kr om jag kommer ihåg rätt. Far och svärfar gick i "borgen" på 75000 kr. En väldigt massa pengar då. Det fick duga med den bil jag hade då, Opel Rekord -59 utan säkerhetsbälte och inga fasta ryggstöd på framstolarna. Dock fanns det en nyhet för barnen då, en bakåtvänd barnstol att ha i framsätet som fästes med remmar i golvet. Det var väldiga diskussioner om att barnen skulle sitta fram i bilen på den tiden, men det löste sig i Opeln i.o.m det var lösa ryggstöd och inga bälten bak så enda platsen var att spänna barnstolen i passagerarsätet mot instrumentbrädan med remmarna i golvet. Den barnstolen (hårdplast med filtöverdrag) följde med i flera bilar och sista anhalten var (monterad bak) i en Amazon -66 (med 140 bälten bak) som vi hade -81 - 83 sedan var barnen så stora att dom inte behövde barnstol och PV-n jag hade sedan monterade jag rullbälten både bak och fram i, så den var säker....
#1232397
lennarte skrev:Kommer ihåg när vi köpte hus på -70-talet, 12% ränta ocamortering på det,
Jo du. min föräldrar fick 14.5 % på huslånet. Men dit kommer vi aldrig tillbaka till, på ett 5 miljonerslån skulle det ju vara 60.000 kr / månad och det skulle ingen politiker våga höja ränta till de nivåerna igen för då skulle allt braka. Så mycket som många har i lån gör väl att man kommer fortsätta ha sjukt låga räntor av ren självbevarelsedrift.
#1232412
VolvoB20 skrev:Så mycket som många har i lån gör väl att man kommer fortsätta ha sjukt låga räntor av ren självbevarelsedrift.
Så sant, så sant.
Tänk på Göran Perssons klassiska uttalande, "Den som är satt i skuld är icke fri" som sedan lånade 17000000 kr och byggde en egen herrgård och på köpet fick mer pengar att leva för (ränteavdrag) än om han bott i en lägenhet. Citatet kommer från bok från 1997 skriven av Sveriges dåvarande statsminister Göran Persson tillsammans med Peeter-Jaan Kask. Ursprungligen kommer det från "Den som är försatt i skuld är inte fri." Ernst Wigforss 1932, före detta finansminister.
#1232413
Kan vara bra att skilja på att låna för att konsumera, vilket lån till ny bil i princip alltid är, och låna för att investera och bygga något. Att göra som Göran Persson och investera i ett hus för lånade pengar kan ofta bli en riktigt bra affär. Detsamma gäller inte billånet.

Jag ser dock inget fel på att låna till bilen, så länge lånet är med marginal mindre än värdet på bilen. Annars finns det en viss risk att du låser upp kapital som skulle användas till annat. Typ, bilen är betald -- men jag har diverse kontokortslån kvar. :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]