Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234217
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
#1234237
Perra83 skrev: Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Bilar rullar längre än man tror. En gång för länge sedan när jag jobbade på verkstad (runt 1984) så var det en kompis med chefen som var där och pratade. Han var väldigt orolig för sin bil som han tyckte hade rullat väldigt många mil. Han bytte ganska ofta och hade beställt en (då alldeles nya) Mercedes 190 men den skulle bli försenad så han var orolig att inte hans bil skulle kunna gå så länge tills han fått den nya. Han var allvarligt oroad för han hade aldrig haft en bil som gått såå många min som denna. Det var en VW Scirocco som hade gått närmare 8000 mil !!! Han hade aldrig tidigare kör mer än 5000 mil med någon bil.......
Han var en totalt oteknisk "pappersvändare" på kommunen, han öppnade aldrig på motorhuven. Han tankade inte ens bilen, det gjorde vi. Detta var den den sista macken i Halmstad som hade betjäning vid pumpen. Betjäningen upphörde här också något år efter jag slutade (1985) då verkstaden och bensinförsäljningen delades, då var det ju bara en person i "bensinkassan" så det blev inte tid till det.
#1234266
lennarte skrev:
Perra83 skrev: Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Bilar rullar längre än man tror. En gång för länge sedan när jag jobbade på verkstad (runt 1984) så var det en kompis med chefen som var där och pratade. Han var väldigt orolig för sin bil som han tyckte hade rullat väldigt många mil. Han bytte ganska ofta och hade beställt en (då alldeles nya) Mercedes 190 men den skulle bli försenad så han var orolig att inte hans bil skulle kunna gå så länge tills han fått den nya. Han var allvarligt oroad för han hade aldrig haft en bil som gått såå många min som denna. Det var en VW Scirocco som hade gått närmare 8000 mil !!! Han hade aldrig tidigare kör mer än 5000 mil med någon bil.......
Han var en totalt oteknisk "pappersvändare" på kommunen, han öppnade aldrig på motorhuven. Han tankade inte ens bilen, det gjorde vi. Detta var den den sista macken i Halmstad som hade betjäning vid pumpen. Betjäningen upphörde här också något år efter jag slutade (1985) då verkstaden och bensinförsäljningen delades, då var det ju bara en person i "bensinkassan" så det blev inte tid till det.
Haha! Klart bilarna rullar längre. Min första bil (854 Turbo -95) hade rullat över 17000mil när jag köpte den 2004. Minnas att jag bytte bromsbelägg bak, smorde en kvittrande kupéfläkt och ny koppling för den va tungtrampad. Annars va den i riktigt bra skick :D sen byttes det grejer mot andra grejer för att de va kul.
#1234269
Grannens 1998 Volvo V70 XC AWD börjar närma sig 60.000 mil nu .... börjar komma rost på skärmkanterna nu. Manuell bensin 5:a
#1234324
Har faktiskt en bekant som har en 240, ombyggd till pickup, som rullat över 70k. Kommer inte ihåg årsmodell, men en 80-talare med förgasare är det iaf. Den används fortfarande flitigt och finns inte ett funktionellt fel på den - den drar inte ens mycket olja som gamla slitna motorer brukar göra. Oförskämt lite rost på den också för den delen. Och med tanke på mil och ålder - oförskämt lite lagad. Motorn är oöppnad, bara lite kringutrustning som fixats(kass generator, dåliga munstycken i förgasaren, bråkande choke, sånna småsaker).

70k mil är väl dock lite för mycket för att jag skulle känna mig bekväm att ha en sån som bruksis dock... :P
För mig ligger gränsen runt 30k för någon jag köper för att ha som bruksis.
... Fast och andra sidan är det ju faktiskt skapligt mycket status att ha en bil som gått så jäkla långt och fortfarande puttrar på. Mycket mer imponerande än nå nytt elände med 700mil på mätaren :roll:
#1234335
Alla har olika intressen, om jag vore rik som ett troll skulle jag också ha en ny till mig och en ny till hustrun vart tredje år, men nu väljer jag att ha flera stycken roliga bilar i stället, kan bara köra en i taget men mycket roligare än att ha bara en ny och dyr :D
740:n har passerat 40.000 mil och går som en ny bil, faktiskt också roligare att köra än en ny bil.
Ny bil blir vardag efter kort tid...
Det är bra att man kan göra som man har lust och råd till! Och har man inte råd till ny bil och skaffar en ändå drabbar det bara en själv (och kanske familjen :roll: )

Mike
#1234783
Hur kan du säga att en 740 är roligare att köra än en ny bil?
Förutom att den klöser med bakhjulen.
#1234804
Magnus-B skrev:Hur kan du säga att en 740 är roligare att köra än en ny bil?
Förutom att den klöser med bakhjulen.
Tja, av samma anledning som att jag sitter med ett ständigt leende när jag kör min 960, Buick 56:a eller Austin 58:a eller varför inte C70 T5?
Är man bilnörd är det en väsentlig skillnad på att köra en ny eller gammal bil, men som jag skrev i inlägget du kommenterade, alla har vi olika intressen!

Mike
#1234805
Lucif3r skrev:740 har inte 300 ton elektronik, antisladd, antispinn, elektronisk handbroms, 653748923 växlar i automatlådorna, adaptiv väghållning och andra fjanterier.

Med andra ord är det föraren som håller en 740 på vägen - inte massa elektronik.

... Hurvida det är roligare eller ej är väl dock en tolkningsfråga.
Exakt så är det Lucif3r, en ny bil åker man fram och tillbaka i, en gammal goding kör man för att det är kul :D

Kan ju meddela också att jag alltid meckat med mina bilar, att "tvingas" göra något åt vardagsbilen för att hålla den i trim är inte alls lika roligt som nöjet att mecka med hobbyfordonen!

Mike
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]