Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1231604
Min ena svärson köpte i början av sitt förhållande med min dotter halvrisiga begagnade bilar.Fiat Uno, Renault 19, Fiat Tipo, Ford Mondeo och två 745:or som sett sina bästa dagar. Det var många lördagar och söndagar vi stod i mitt servicegarage och fixade, och lagade dessa bilar. Jag gjorde det för min dotters skull, inte hans. Till slut gav jag honom ett råd. Kolla om ni har råd att finansiera en ny bil, för då har ni garanti. Sedan byter ni bil när garantin gått ut. De har dom gjort, och alla "hjälpsamtal" har upphört. Han följer mitt råd, och deras bilkostnader har inte ökat. Nu är de inne på sin 5:e nya bil, en V 90. De har inte bara lyckats finansiera bilköpen, de har hela tiden "uppgraderat" sitt bilägande. :lol:
#1231605
Jag kan iofs se ett mellanting mellan en Tipo för 5 tusen(?) och en nya V90 :wink:

Innan jag fick tjänstebil körde jag oftast 2-3 år gamla bilar och dessa klarade jag nästan helt utan reparationer. Däremot viss service och underhåll förstås. Värdeminskningen låg kanske runt en tusing lite drygt i månaden. Det tycker jag blev rätt prisvärt ägande.

Nåt man ska tänka på om man köper nyare begagnad bil är att hitta rätt exemplar. Om bilen har gått 10000 mil står ofta bromsbyte runt dörren och nya däck så det gäller att hitta en där detta redan är gjort. Annars går man 15 tusen back nästan direkt.
#1231607
Det var detta han inte fixade. Det var "billiga" bilar som gav problem. Men nu har han inga problem. Jag själv har sedan 1974 bara köpt två nya privatbilar. Det var 2006 och 2009. Men jag skrev ovanstående som svar på "Varför köper en del "Vanliga" Svensons ny bil?" En del är det bäst för :wink:
#1231627
Känns som den bästa medelvägen är att köpa en 3 år gammal bil och köra den i 3 år, och hålla sig under milen för maskinskadeförsäkringen.
#1231782
LOB skrev:För de flesta handlar det väl om fåfänga och önskan om att visa upp en statuspryl för grannarna. Sen har vi dem som inte kan meka och tror att äldre bilar alltid är opålitliga. Bor man då i en storstad med höga verkstadspriser så kan ju en äldre bil faktiskt blir ganska dyr. Köpte själv en 850 -97 i "mint condition" och 7500 mil för fem år sedan. Jag har servat bilen enligt schema och den har aldrig blivit stående längs vägen och har bara kostat slitdelar. Bilen har all extrautrustning (ac som fortfarande fungerar etc) jag behöver. Orsaken till att jag skulle byta bil är att den saknar anti-sladdsystem och den extra säkerhet det innebär.
Så sant. Många Svenssons är ofta osäkra och bryr sig mycket om vad andra tycker så de vill gärna ha nya bilar på uppfarten så det går att skryta inför grannar, bekanta och vänner... Det ser ju flådigare ut på uppfarten med en V90 -18 än en över 20 år gammal Volvo-kombi i form av 745/945/855/V70. Finns säkert Svenssons som skulle skämmas att köra så gamla bilar.

Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring, vad är det? Min 855 -97 har som så många andra Volvobilar i denna ålder passerat 30 000 mil och jag har aldrig blivit ståendes under åren jag haft den, varför jag nu skulle bli det? Är nästan säker på att det är större risk att nya bilar blir stående än min 850 som jag nästan känner utan och innan. Åker som en riktig kung i denna 21 år gamla svenska herrgårdsvagn, faktiskt mycket bättre än i väldigt många nya bilar. Enda negativa är att den inte hänger med en ny Volvo säkerhetsmässigt, men ser det inte som en osäker bil för det. Finns sämre skit på vägarna om vi säger så. :D
#1231793
En ny bil idag är inte status, det har ni fått om bakfoten, de flesta kan om de vill lägga 5k i månaden på en ny bil, det handlar mycket om prioriteringar och intressen.

Här är en bekant till mig:


Det här är för mig status i bilvärlden.

Finns några till här i Sundsvall med omnejd som har en fantastisk bilsamling som iaf gör mig avundsjuk.
#1231799
På vissa ställen börjar det bli något av "antistatus" med en ny bil. Dina prioriteringar ifrågasätts när du lägger en halv miljon på en ny bil istället för att renovera huset, åka på semester eller köpa lägenhet till ungarna. Tidigare var det status med ny bil, och de som hade råd förväntades byta ofta -- det är det inte längre. Jag har diverse bekanta med höga positioner och hög lön som åker omkring i gamla rosthögar. Det är ingen som lyfter på ögonbrynet för det.

Ny bil handlar som sagt om prioriteringar. Väldigt många i Sverige har råd. Om de vill.
#1231811
På vår garageuppfart just nu:
1. V40 leasingbil via företaget, frugans. 100% förutsägbar kostnad och 100% pålitlig. Funkar den inte så kommer dom och hämtar den och hon får en hyrbil tills den är fixad. ALLT ingår... kostar 30kr/mil + bränsle vid de 1000 mil frugan kör. Fler mil kostar bara bränsle. Byts vart annat år.
2. V40 leasingbil via företaget, min. 100% förutsägbar kostnad och 100% pålitlig. Funkar den inte så kommer dom och hämtar den och jag får en hyrbil tills den är fixad. ALLT ingår... kostar 26kr/mil + bränsle vid de 1500 mil jag kör. Fler mil kostar bara bränsle. Byts vart annat år.

Fördelar, relativt billigt. Enligt mina kalkyler jag gjorde på sista "halvgamla" bilen (en S60 2.4T-01) jag ägde kostade tryggheten att leasa mig runt 12 kr/mil , men jag räknade hem 4-5 av dem på lägre soppakostnad.
Alltid ny bil, med allt vad det innebär av komfort och säkerhet. Våra bilar har det mesta i form av bekvämlighet (värmare med oncall, navi, backkamera, automatlåda och alla säkerhetssystem) saknar egentlgein bara skinnklädsel, vilket jag för första gången på länge inte har, men det kan jag leva med..

3. En pärla till S70 , 16000mil, en 140hk SE 1999 års modell som är dotterns ögonsten. Den har airbags, ECC och en hel del andra bekvämlighete. Snygga fälgar, en liten käck vinge och en bullrig stereo med sub som jag fått montera toppar av det hela...och den är väl egentligen ett rätt vettigt val som första bil. Den är dock inte gratis att äga, den dricker som en gödkalv i jämförelse med vad den presterar (även om femman låter trevligt), och försäkring, skatt och annat är inte sådär jättebilligt trots att den står på mig. Men, det är kort sagt en rätt frisk och vettig bil.

Fördelarna är som sagt att själva bilen var billig i inköp, sett i relation till en ny bil. Värdeminskningen osäker, men kan bli rätt hög beroende på vad som går sönder och inte är realistiskt att reparera (ECC t.ex)
Den största nackdelen i detta ögonblick är dock, förutom att den i veckan råkade ut för det kända "handbromsbeläggshaveriet", att den inte gick igenom besiktningen på grund att att oken i bak kärvar så till den milda grad att byte blir tvunget. Runt 3000:- i delar är väl inte hela världen , men det är minusgrader ute och inte mycket varmare i garaget....

Summa summarum, det är värt några kronor per mil för att sova lugnt... ;-)

/Thomas
#1231852
En pärla till S70 , 16000mil, en 140hk SE 1999 års modell som är dotterns ögonsten. Den har airbags, ECC och en hel del andra bekvämlighete. Snygga fälgar, en liten käck vinge och en bullrig stereo med sub som jag fått montera toppar av det hela...och den är väl egentligen ett rätt vettigt val som första bil. Den är dock inte gratis att äga, den dricker som en gödkalv i jämförelse med vad den presterar (även om femman låter trevligt), och försäkring, skatt och annat är inte sådär jättebilligt trots att den står på mig. Men, det är kort sagt en rätt frisk och vettig bil.
Japp, hade en sådan femma med 140 hk och den gav slö och törstig en helt ny innebörd.Var ofta nere på trean vid försök till omkörning där varvtalsstoppet slog ifrån motorn.Men den frostgröna färgen var ju bara för go. :D
#1231853
Malmstroem skrev:På vissa ställen börjar det bli något av "antistatus" med en ny bil. Dina prioriteringar ifrågasätts när du lägger en halv miljon på en ny bil istället för att renovera huset, åka på semester eller köpa lägenhet till ungarna. Tidigare var det status med ny bil, och de som hade råd förväntades byta ofta -- det är det inte längre. Jag har diverse bekanta med höga positioner och hög lön som åker omkring i gamla rosthögar. Det är ingen som lyfter på ögonbrynet för det.

Ny bil handlar som sagt om prioriteringar. Väldigt många i Sverige har råd. Om de vill.
Lite som att säga till en hemlös att varför skaffar du inte en bostad som alla andra.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18
Fjädermellsnlägg

Nederdelen kallas mycket riktigt isolator. Vet int[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]