Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1233478
zxcvbn skrev:Har aldrig och kommer nog aldrig köpa en sprillans ny bil. Enda tänkbara nya bilen jag hade köpt vore en Dacia eller en Lada Niva. Under 150k en ny bil. Men att åka och köpa en ny Volvo för 400k basutrustad, nä inte det. Åker hellre utomlands
En Dacia el en Lada är väl som att jämföra med en 15-20år gammal normal bil?

Ett par veckor utomlands varje år har du råd med även fast du köper en ny bil.
#1233482
På ett forum som detta hänger nog främst personer som har ett lite större bilintresse än "vanliga svensson". Det kommer ju dels betyda att rädslan för att köpa en äldre bil sannolikt är mindre än för den som inte är så insatt i bilar. Men också att man prioriterar utrustning och motor högre. För en som bara ser bilen som ett transportmedel mellan A och B så är kanske en helt basutrustad ny bil ett tryggt val, men plockar man på utrustning och annan lyx blir ju prislappen ganska annorlunda. Då förstår jag att man kan snegla på en bil som är något/några år, för utrustning brukar ju tappa värdet snabbt...
#1233846
jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
#1233848
Perra83 skrev:
zxcvbn skrev:Har aldrig och kommer nog aldrig köpa en sprillans ny bil. Enda tänkbara nya bilen jag hade köpt vore en Dacia eller en Lada Niva. Under 150k en ny bil. Men att åka och köpa en ny Volvo för 400k basutrustad, nä inte det. Åker hellre utomlands
En Dacia el en Lada är väl som att jämföra med en 15-20år gammal normal bil?

Ett par veckor utomlands varje år har du råd med även fast du köper en ny bil.
men varför inte köpa en som är 2 år o slippa det extrema värdetappet på 150 tusen så fort du kör ut bilen ur bilhallen.
frågan var väll varför köper en svensson med en årslön på 350 tusen en ny bil.
#1234206
Jag har haft en 745 hade den i 18år.... därefter köpte jag en beg v70FT, sedan en ny xc70 o sedan en ny v60. Kan väl säga så att jag har förlorat en del pengar på bilköpen....man kan nog aldrig gå med vinst på bilköp:)

Jag har haft häst, två stora schäfer hundar och alltid haft nytta av de bilar jag haft. Kostat har dem gjort men varje gång jag satt mig bakom ratten så har jag njutit. Mitt ex och jag och våra hundar har åkte säkert. Jag lägger hellre pengar på att dagligen åka säkert o bekvämt än att åka i något billigare o riskera livet för mig o mina medpassagerare.

Nu har jag varit utan bil i ett par år men kommer att börja pendla 3x40 mil/vecka eller mer. Jag bestämde mig för en ny V60CC jag kunde valt en v70 för halva priset. Men jag vill ha ett bekymmersfritt pendlande lägger hellre lite mer pengar på något som jag har fullkännedom om än en beg där jag inte vet hur bilen blivit körd av förra ägaren.

Vem vet rätt som det är lever man inte längre. Så därför lever jag livet nu o lägger pengarna på de sakerna jag använder dagligen så som säng o bil:)
#1234217
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
#1234237
Perra83 skrev: Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Bilar rullar längre än man tror. En gång för länge sedan när jag jobbade på verkstad (runt 1984) så var det en kompis med chefen som var där och pratade. Han var väldigt orolig för sin bil som han tyckte hade rullat väldigt många mil. Han bytte ganska ofta och hade beställt en (då alldeles nya) Mercedes 190 men den skulle bli försenad så han var orolig att inte hans bil skulle kunna gå så länge tills han fått den nya. Han var allvarligt oroad för han hade aldrig haft en bil som gått såå många min som denna. Det var en VW Scirocco som hade gått närmare 8000 mil !!! Han hade aldrig tidigare kör mer än 5000 mil med någon bil.......
Han var en totalt oteknisk "pappersvändare" på kommunen, han öppnade aldrig på motorhuven. Han tankade inte ens bilen, det gjorde vi. Detta var den den sista macken i Halmstad som hade betjäning vid pumpen. Betjäningen upphörde här också något år efter jag slutade (1985) då verkstaden och bensinförsäljningen delades, då var det ju bara en person i "bensinkassan" så det blev inte tid till det.
#1234266
lennarte skrev:
Perra83 skrev: Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Bilar rullar längre än man tror. En gång för länge sedan när jag jobbade på verkstad (runt 1984) så var det en kompis med chefen som var där och pratade. Han var väldigt orolig för sin bil som han tyckte hade rullat väldigt många mil. Han bytte ganska ofta och hade beställt en (då alldeles nya) Mercedes 190 men den skulle bli försenad så han var orolig att inte hans bil skulle kunna gå så länge tills han fått den nya. Han var allvarligt oroad för han hade aldrig haft en bil som gått såå många min som denna. Det var en VW Scirocco som hade gått närmare 8000 mil !!! Han hade aldrig tidigare kör mer än 5000 mil med någon bil.......
Han var en totalt oteknisk "pappersvändare" på kommunen, han öppnade aldrig på motorhuven. Han tankade inte ens bilen, det gjorde vi. Detta var den den sista macken i Halmstad som hade betjäning vid pumpen. Betjäningen upphörde här också något år efter jag slutade (1985) då verkstaden och bensinförsäljningen delades, då var det ju bara en person i "bensinkassan" så det blev inte tid till det.
Haha! Klart bilarna rullar längre. Min första bil (854 Turbo -95) hade rullat över 17000mil när jag köpte den 2004. Minnas att jag bytte bromsbelägg bak, smorde en kvittrande kupéfläkt och ny koppling för den va tungtrampad. Annars va den i riktigt bra skick :D sen byttes det grejer mot andra grejer för att de va kul.
#1234269
Grannens 1998 Volvo V70 XC AWD börjar närma sig 60.000 mil nu .... börjar komma rost på skärmkanterna nu. Manuell bensin 5:a
#1234324
Har faktiskt en bekant som har en 240, ombyggd till pickup, som rullat över 70k. Kommer inte ihåg årsmodell, men en 80-talare med förgasare är det iaf. Den används fortfarande flitigt och finns inte ett funktionellt fel på den - den drar inte ens mycket olja som gamla slitna motorer brukar göra. Oförskämt lite rost på den också för den delen. Och med tanke på mil och ålder - oförskämt lite lagad. Motorn är oöppnad, bara lite kringutrustning som fixats(kass generator, dåliga munstycken i förgasaren, bråkande choke, sånna småsaker).

70k mil är väl dock lite för mycket för att jag skulle känna mig bekväm att ha en sån som bruksis dock... :P
För mig ligger gränsen runt 30k för någon jag köper för att ha som bruksis.
... Fast och andra sidan är det ju faktiskt skapligt mycket status att ha en bil som gått så jäkla långt och fortfarande puttrar på. Mycket mer imponerande än nå nytt elände med 700mil på mätaren :roll:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]