Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1180008
Har en Xc 60 som ska ha 0-30 olja. I instruktionsboken finns information om att man även kan ha 5-40 oljor m.m. Vad är syftet med att oljan ska ha värden 0-20 på VEA motorn. Är det frågan om att den inre friktionen ska vara så låg som möjlig eller finns det någon annan förklaring detta val av olja ? Frågar man på verkstaden får man inget direkt svar !
av andersuw
#1180011
Ja syftet med ett så lågt viskositetsvärde som 20 vid uppvärmd olja är säkert att minska den inre friktionen. OBS att den 0W-20 olja som rekommenderas är specialutvecklad för just denna motor. Det går inte med vilken 0W-20-olja som helst. Måste uppfylla den Volvospecifika normen VCC RBS0-2AE. Bara Castrol erbjuder en sådan olja för närvarande.

EDIT: Ser till min glädje att jag hade fel när jag sade att bara Castrol erbjuder den aktuella oljan. Så var det när jag tittade senast och det var inte särskilt länge sedan. Men uppenbarligen har det rört sig en del sedan dess. Här är några exempel på oljor från andra tillverkare som uppfyller den aktuella Volvospecen:

https://www.q8oils.co.uk/Information/Ne ... range.aspx

https://www.mobil.com/English-DK/Passen ... la-VC-0W20

http://www.eurol.com/en/37-products/537 ... 0w-20.html

http://www.finol.ie/product/quartz-9000-v-drive-0w20/

http://www.swelube.se/wp-content/upload ... LV.se_.pdf
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1180555
andersuw skrev:Ja syftet med ett så lågt viskositetsvärde som 20 vid uppvärmd olja är säkert att minska den inre friktionen.
Någon som vet vad som händer om man går upp i viskositet, tex fån 0W-20 till 0W-30 ???

A. Motorn kommer hålla dubbelt så länge pga bättre hållbarhet på oljefilmen och därmed smörjning men den kommer dra 0.01 l mer per mil.

B. Motorn rasar direkt för den extra friktionen leder till ökat slitage och uppvärmning.

C. Någonting mitt i mellan
Användarvisningsbild
av Funk
#1180572
Det mesta man undrar över om oljor kan man läsa sig till på: https://bobistheoilguy.com/

Det är ett komplext område som jag inte på något sätt är expert på, men jag har i alla fall snappat upp att olika parametrar ibland jobbar emot varandra...så även om en tjockare olja kan ha högre bärighet på filmen så är det på grund av minskat flöde ibland ett totalt sett sämre recept. Lagerspel, pumpparametrar, oljespecar och liknande är anpassat så man bör köra med rekommenderad sort helt enkelt för att dom som konstruerat motorn och kravsatt det hela oftast har en bra kunskap av vad dom håller på med.
Att det trots allt redan i instruktionsboken finns olika viskositeter beror oftast på vilken temperatur motorn kommer att arbeta i.

Personligen tror jag nog att de allra flesta motorer inte dör på fläcken av att man går upp en viskositetsklass eller så, tvärtom är nog betydligt värre, så skulle man råka tippa i 0W-20 i sin gamla 850 som kanske gått på 10W-40 några tusen mil innan så är nog resultatet sämre.

/Thomas
*Tar fram popcornen och väntar på att "oljekriget" skall börja igen..* ;-)
av andersuw
#1180642
Bra sammanfattning. Det är inte så enkelt som att viskositetsspecifikationen ensam avgör oljefilmens "bärighet" och sedan tillkommer de komplikationer du nämner. Så en tjockare olja än tillverkaren rekommenderar är inte nödvändigtvis bättre och kan vara sämre, även om det bara är motorslitage och inte bränsleförbrukning vi bryr oss om. Och när det gäller äldre motorer bör vi helt klart akta oss för att hälla i modern lågviskositetsolja.
Användarvisningsbild
av Funk
#1180660
Det är inte så enkelt som att viskositetsspecifikationen ensam avgör oljefilmens "bärighet"
Om jag inte missuppfattat det hela totalt så har viskositeten ingen absolut direkt koppling till bärigheten, så tillvida att det finns tjocka oljor som har sämre bärighet än tunnare... men att dom trots allt ofta ändå går hand i hand i slutprodukterna. Möjligen har det med kostnader att göra, en tunn olja med hög bärighet och som dessutom tål normala eller långa bytesintervall kan säkerligen tillverkas, men bli extremt dyr.

Sedan måste man se på det där med bränslebesparing lite med den stora hatten på, Någon % mindre soppatörst är inget som en enskild bilist blir sprudlande glad över, sett till hela bilparken gör det enormt mycket.. då är släckta bakljus dagtid och LED-belysningar samt 0W-20 olja helt plötsligt något som börjar märkas..

/Thomas

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]