Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1179359
Tjena alla glada, jag har filat på en sak och skulle gärna vilja veta varför det inte har gjorts tidigare. Varför kopplar man inte avgasröret från bränslevärmaren rätt in i vanliga avgassystemet? Det skulle förhindra att avgaser "läcker" in i cupén när bilen börjar köras och det skulle därtill värma upp katalysatorn en gnutta. Förstår att det skulle påverka lambda osv om det är igång samtidigt som motorn körs, men om man skulle köra en Webastro (eller linknande och därtill bensin för att slippa tänka på partickelfilt.) och alltid stänga av den innan man körde, borde det inte kunna funka då?

Vänligen laborera fritt och om det inte funkar enligt er, så vänligen förklarar varför:) kör lugnt
#1179370
Det skulle nog behövas nån form av "växelventil" så att endast ett system i taget utnyttjade avgasröret. Beroende på hur motorn stannar när den stängs av, så kan ju någon cylinder ha både avgas- och insugsventilerna delvis öppna och då sprider sig ev. inkommande avgaser från en värmare till insugssidan också. Risken är att det blir en del spin-off-problem, även om idén kanske inte är så dum i sig själv.
#1179402
Som NilsO redan konstaterat -- avgaserna från motorn skulle ta bakvägen.

Bränslevärmaren används även när motorn går. Det gör att det inte räcker med någon form av växelventil. Det skulle i och för sig gå att konstruera någon form av tryckgenerator som tvingar in avgaserna även när motorn går. En sådan "manick" skulle inte vara billig eller servicefri. Betydligt enklare med separata avgassystem. :wink:

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]