Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Chrille123
#1179341
Hej, undrar om nån här har erfarenhet om biltemas produkter?
Har en XC70 som hackar ibland till på gaspådrag, har fått felkod på llm och såg att biltema sålde sånna.
Dom säljer också tändspolar nån som har provat deras grejer?
Användarvisningsbild
av snepo
#1179414
Lucif3r skrev:Håller samma kvalitet som alla andra ställen... Biltema gör inga egna saker.
Jag har dålig erfarenhet av reservdelar till bilar från Biltema. Men man hör ju både och. Jag köper inte delar från Biltema.
av andersuw
#1179419
Jag köper normalt sett inte reservdelar som bör vara speciellt avpassade för just min bil på Biltema. Att jag avhåller mig från det beror bland annat på vad jag kan läsa om resultatet på forum likt detta. Ibland kanske det funkar bra men ibland inte.

Däremot köper jag ofta mer generiska produkter på Biltema och det har för det allra mesta fungerat alldeles utmärkt: Batterier, olja, verktyg och diverse förbrukningsmaterial av olika slag, inte bara till bilen utan också till hemmet.
av rid54
#1179646
Håller med ovan skribent. Biltema har en del bra och fiffiga grejer. Inte alltid i samma klass som i deras tidiga dagar, då verktyg med "Biltema" på verkade nästan omöjliga att slita ut eller ha sönder, men en hel del användbara saker finns det. Reservdelar för min bil har jag inte ens övervägt att leta efter där.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1179661
Jag har köpt lite blandat i reservdelsväg och allt har fungerat klanderfritt så långt jag haft grejerna. Dock bara relativt enkla mekaniska delar där det är lätt att avgöra att det faktiskt är rätt del. Bromsskivor, belägg (båda funkar utmärkt, beläggen lite dammiga men tysta), krängningshämmarstag, länkarmar, fjäderbenslager och fjädersäten, fjädrar. Olja, spolarvätska och sånt också.

Saker som är mer mekaniskt komplicerade eller elektronik kanske jag skulle vara lite mer skeptisk till. Köpte t ex stötdämpare från Sachs från Tyskland istället för BIltemas och det är visuellt stor skillnad på konstruktionen dem emellan.
Användarvisningsbild
av snepo
#1179696
andersuw skrev:Jag köper normalt sett inte reservdelar som bör vara speciellt avpassade för just min bil på Biltema. Att jag avhåller mig från det beror bland annat på vad jag kan läsa om resultatet på forum likt detta. Ibland kanske det funkar bra men ibland inte.

Däremot köper jag ofta mer generiska produkter på Biltema och det har för det allra mesta fungerat alldeles utmärkt: Batterier, olja, verktyg och diverse förbrukningsmaterial av olika slag, inte bara till bilen utan också till hemmet.
Samma här. Kompisen köpte en hylsnyckelssats/krafthylsor,för många år sen. De håller än.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1179708
Gav upp med Volvos original bromsskivor då de hela tiden slog sig. Nu har jag kört Biltemas skivor i 5000 mil inkl. flera Autobahnpass i +200 km/h och de är fortfarande i perfekt skick utan vibbar.

Skumt är det .....
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1179721
Kört med typ bara biltemas bromsar i 10 år på diverse bilar o de funkar allt bra. Enda som varit kass var ett set tändkablar till 240in gick sämre med de nya än gamla

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1179746
Efter att ha sett hur omfattande Biltemas reklamationshantering är kan jag intyga att mycket inte håller högsta kvalitet. Eller som de uttryckte det: -"Får vi inte tillbaka % så betalar vi för mycket...".
MEN... jag handlar själv vissa utvalda saker ifrån dem för när man väger in priset så är det ändå skäligt. Men jag hoppas att de flesta förstår att man generellt får det man betalar för...

.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]