Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1178817
Man sitter ju på en väldigt lättantändlig bränslekälla (så länge det är litiumbatterier), så det kan nog brinna väldigt bra, väldig fort. Litium reagerar ju häftigt med fukten i luften, vanligt bränsle behöver ju (oftast?) en tändkälla för att börja brinna.

Får hoppas att man kommer på något bra sätt att skydda cellerna på.
av xxargs
#1178838
Nu har man förvisso inte litium i metallform på en LiIon-batteri utan litiumet är bokstavligen uppsuget i grafit eller kisel numera i de modernaste formerna av batteri.

Det som gör att det brinner så otroligt fort när det väl börjar är inte litiumet - utan Litiumkoboltdioxiden som är en bra syregivare när den värms upp (tex av en kortslutning elektriskt och det räcker med 180 grader C i värme för att det skall börja avge syre...) och det börja reagera med de organiska lösningsmedlen och det blir en termit-liknande förbränning.

Nu försöker man minimera mängden LiCoO2 i LiIon-batterier - inte bara för att det är så eldfängt, utan att kobolt i sig själv är väldigt dyrt grundämne med begränsad tillgång över världen och många andra områden som metallurgi konkurrerar om det, men det har gått knackigt och det gett en massa issue varav hållbarhet över tiden, spänningen blir lägre och cyklingstålighet tar stryk av det när man försöker med andra ämnen (aluminium, järn, fosfor etc.) varav den mesta bekanta och hittills mest framgångsrika alternativet är LiFePO4 som är mycket tåligare och har högre strömdensitet, men problemet är lägre energidensitet och energi per vikt pga. den lägre spänningen. mobilindustrins LiIon-batterier är också väldigt innovativa och vi får se när det blir helt koboltfria varianter av dessa i framtiden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1178859
Det var en rejäl krasch det där.. Man kommer tyvärr inte undan viss brandrisk så länge vi behöver ha med oss den energi vi ska göra av med.. I allafall inte med dagens teknik.
Men, det krävs rejäla smällar för att man ska lyckas få eld på elbilarna. Precis som andra bilar krocktestar man ju från alla möjliga vinklar, och ingen av de testerna har resulterar i en brand på någon av de vanliga elbilarna jag vet om. Tesla har ju fått väldigt goda resultat och även om jag inte riktigt håller med om vilken som är bäst så kallas den av vissa för världens säkraste bil i den storleksklassen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1178915
Rejäl krasch vet jag inte. Han sladdar ut på gräset och voltar bara. Inget speciellt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1178978
Det var en fallhöjd på 7-8 meter, kanske mer... rejäl krash skulle jag säga.

Bild

Det är lite märkligt att så fort en elbil brinner så ska många göra stora rubriker om det.. men det blir aldrig någon speciell diskussion om hur farligt drivmedlet är när fossilbilar brinner.. och det gör dom ju rätt ofta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1179007
Det är väl mest för att elbilar är nytt och "Intressant".
Att fossilbilar brinner vet ju "alla" redan, så det är ju inget att skriva stora rubriker om, eftersom dom flesta bara kommer rycka på axlarna och säga "och?", lite som att göra stora rubriker om att titanic sjönk för över 100år sedan :lol:

Sen är det väl mycket det att elbilar, som synes, brinner otroligt fort. Fossilbränsle kan ju ligga och pyra en stund innan det antänds helt, plus att man känner ju lukten en skaplig stund innan. Det är ju ytterst sällsynt att man får en bränslebrand utan att det läcker.
Så på det viset finns det ju faktiskt mer "förvarningar" med fossila bilar än elbilar.
av andersuw
#1179010
Att den här olyckan fick så mycket uppmärksamhet beror nog mer på vem som körde än vad han körde. ;-) Att batteridrivna bilar i likhet med förbränningsmotordrivna kan börja brinna när de kraschar är väl heller inget som särskilt drar blickarna till sig. Mer anmärkningsvärt är i så fall att batteribilar uppenbarligen kan börja brinna även vid andra tillfällen, till exempel när de "tankas" och utan någon form av handhavandefel:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kand-orsak

När det gäller brännbarheten hos "fossilbilar" är jag för övrigt rätt säker på att den är precis lika hög oavsett om den el, diesel eller bensin bilen "tankas" med är av fossilt eller icke-fossilt ursprung. Så på vilket sätt du Joel finner begreppet "fossilbil" relevant i sammanhanget har jag lite svårt att förstå. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1179075
Förlåt.. jag är helt enkelt slö.. det är betydligt färre bokstäver i "fossilbil" än i "en bil med förbränningsmotor". Men vi skulle kanske kunna börja kalla dem ICE-bilar? :) Alla nöjda?

Och branden i Teslan vid laddning var en kortslutning i bilens elsystem.. Den enda av det slaget som skett, och dom skickade ut en uppdatering till alla bilar (OTA) där dom skrev in "ett diagnosverktyg i bilens operativsystem som kan upptäcka och förhindra en potentiell kortslutning."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... rtslutning

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]