Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1178956
TommyP86 skrev:Euro6 har de gjort själva, på en motor som hade 5.
Ska bli intressant att se om du har rätt. Den typningen kan ju inte vara gratis i så fall. Halvsmart företagsekonomiskt...
av Rådlös
#1178962
Det finns ett flertal videor på YouTube med Indigo 3000. Jag såg den här:


Min första och övervägande reaktion var följande: Jag har en V70 2.0F -08. Många kritiker till den modellen "spyr galla" över att det skulle vara ett högt motorljud i 2.0F. (Dom flesta kritikerna har nog aldrig suttit i en 2.0F) Det motorljud som eventuellt hörs i en 2.0F är ju ingenting mot denna Indigo 3000! När 2.0F var ny kostade den i runda tal 1/4 miljon. En ny Indigo 3000 kostar runt en hel miljon och ljuddämparen verkar fattas på bilen i filmen!
För mig låter Indigo 3000 som en Monsterracebil, ungefär.
Nu är det så här att jag har ägt min 2.0F i ungefär 7 år. Under dessa år har jag fått otaliga tillfällen att lyssna på motorljudet. Jag har konstaterat att väg- och däckljud tillsammans med vindbrus gör sig mer hörbart än motorljudet. Det går att avgöra på vägljudet om det är gammal eller ny asfalt på den aktuella körbanan i en 2.0F. Det hörs mer än motorn. Jag kör på Michelin Energy.
av Lövet
#1178965
Stor skillnad i hur välkommet motorljud är och vilken ton det ska ha på en sportbil och en familjebil. Kort sagt så brukar visst motorljud uppskattas i en sportbil men tvärtom i en familjebil som V70.
Användarvisningsbild
av V9097
#1178971
Rådlös skrev:Det finns ett flertal videor på YouTube med Indigo 3000. Jag såg den här:


Min första och övervägande reaktion var följande: Jag har en V70 2.0F -08. Många kritiker till den modellen "spyr galla" över att det skulle vara ett högt motorljud i 2.0F. (Dom flesta kritikerna har nog aldrig suttit i en 2.0F) Det motorljud som eventuellt hörs i en 2.0F är ju ingenting mot denna Indigo 3000! När 2.0F var ny kostade den i runda tal 1/4 miljon. En ny Indigo 3000 kostar runt en hel miljon och ljuddämparen verkar fattas på bilen i filmen!
För mig låter Indigo 3000 som en Monsterracebil, ungefär.
Nu är det så här att jag har ägt min 2.0F i ungefär 7 år. Under dessa år har jag fått otaliga tillfällen att lyssna på motorljudet. Jag har konstaterat att väg- och däckljud tillsammans med vindbrus gör sig mer hörbart än motorljudet. Det går att avgöra på vägljudet om det är gammal eller ny asfalt på den aktuella körbanan i en 2.0F. Det hörs mer än motorn. Jag kör på Michelin Energy.
Indigon i filmen låter ju fantastiskt härligt! :-)-) Jag uppskattar däremot inte ljudet i en V70 2.0F och inte i någon modern 4-cylindrig Volvo.

Edit: Jag vill passa på att tipsa om det här programmet av Asfalt som tar upp utvecklingen av Indigo 3000.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1179135
Lövet skrev:Stor skillnad i hur välkommet motorljud är och vilken ton det ska ha på en sportbil och en familjebil. Kort sagt så brukar visst motorljud uppskattas i en sportbil men tvärtom i en familjebil som V70.
Samma egenskaper uppfattas olika ....
Familjebil - Sportbil
Oljud - Välljud
Nervös - Alert
Stötig - Bra väghållning
Stabil - Trög
Komfortabel - Dålig feedback
Fladdrig och tunn - lätt och kvick
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1179166
Exyzäta skrev:Ett par filmer till om nya Indigo 3000R.



De borde lejja ut filmning/editering till valfri tonåring, filmerna känns rejält gamla...

.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1179332
TommyP86 skrev:Jag tog ett citat från nätet, så det behöver inte nödvändigtvis vara rätt. Jag kan tänka mej att det är twin scroll som avses Bild
Så är det säkert... Inte första gången "journalister" tror twin scroll betyder två...
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar