Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Croix
#1178271
Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast för att leka rallychaufför.

Mvh
Användarvisningsbild
av snepo
#1178277
Croix skrev:Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast för att leka rallychaufför.

Mvh
Jag åker alltid med. Inte bara rallychaufför,de kan ju försvinna med bilen
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1178288
Croix skrev:Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast för att leka rallychaufför.

Mvh
Tänk på att om de sticker med din bil under provkörningen, så är det inte stöld... vilket ställer till det med Polis/försäkring.

.
Användarvisningsbild
av Croix
#1178289
ThomasT skrev:
Croix skrev:Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast för att leka rallychaufför.

Mvh
Tänk på att om de sticker med din bil under provkörningen, så är det inte stöld... vilket ställer till det med Polis/försäkring.

.
Satt just och läste en artikel om just detta. Försäkringsbolagen verkar inte gilla "stöld" vid provkörning över huvudtaget :lol:
av Lövet
#1178295
Nej exakt. Räknas inte som stöld utan nån form av olovligt brukande = jättekrångligt och dyrt försäkringsrärende.
ÅK.ALLTID.MED.

Min bild är dock att det är extremt ovanligt att spekulanter som tar sig tid att åka ut till privatpersoner buskör. Då åker de till firmor istället. Har sålt motsvarande bil (BMW 540iAM) och inte ens då gasade personer särskilt hårt. Problemet är snarare att få dem att provköra ordentligt. Man vill ju få dem sugna...
#1178311
Man får känna av situationen. Skulle någon tycka det var konstigt att man ville följa med skulle jag bli aningen skeptisk. Körkortet behåller jag tills de är tillbaka annars. Kommer de med bil behåller jag även nycklarna till denna så länge.

En gång stannade även köparens vän kvar, han var inte så stor så man kunde med lätthet frihetsberövat denne tills vidare :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1178315
Klart man åker med.....

Och när jag själv tittar på en bil vill jag att säljaren åker med, då kan man ju ställa frågor och dessutom vet säljaren hur man kört.
av andersuw
#1178383
Sist jag sålde en bil (den på bilderna här) ville den förste spekulant som infann sig köpa den bums för annonserat pris utan att ens provköra. Det senare tyckte jag kändes lite konstigt så jag övertalade honom att ta en tur först. Men givetvis åkte jag med. :D
#1178396
Mitt enda bilköp var min S80 V8 för två år sedan. Jag är ung för min ålder men säljaren (man i 40-årsåldern) gav mig nyckeln och bad mig köra lugnt, för att sedan låta mig på egen hand krångla bilen ur lokalen där den stod. Hade iofs rest 2-3 h med tåg och dessutom hade min far sett bilen dagen innan då han av en lycklig slump råkade vara i samma stad när annonsen dök upp. Kanske också väger till min fördel att jag inte heller ser ut som en Volvo-raggare. All heder åt säljaren som litade på mig iallafall :D

Fast hade jag sålt bilen idag och jag hade träffat en lika ung spekulant hade jag definitivt åkt med.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]