Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
#1176988
Funderar på att bli riktigt miljövänlig och köpa elbil. Har hittat en renault zoe som stämmer med mina preferenser. Det jag funderar över är årsmodellen, bilen står i bilhallen, splirrans ny utan skyltar, men är en 16, och nu är det ju 17. Trodde egentligen inte ens att den modellen med stora batteriet fanns 16 när jag tänker efter men om det nu är så, borde inte en ett år gammal bil också vara billigare? Kollade nu via trafikverket och det stod att den togs in 201611. Någon som vet hur det ligger till med sådant här?

Eftersom bilen stått i bilhallen ett tag är det ju snabbare leverans, men är det också en anledning/möjlighet att pruta, flera människor lär ju ha tittat och provsuttit? Vet inte om någon har några marginaler kvar, och var bör de i så fall finnas, kan det vara lättare att diskutera eventuella tillbehör med högr rabatt?
Användarvisningsbild
av joel80
#1176992
Det du måste kolla upp eftersom den redan kanske är reggade är hur det blir med supermiljöbilspremien. Har handlaren tagit den själv ska du ha 40k rabatt direkt.

Kör Renault på samma sätt som Volvo med modellår som börjar redan ett halvår i förtid? Kanske inte? Är det modellår eller fordonsår du sett är 2016. Fordonsår är ju alltid det år bilen reggats.

Och kul som satan med elbil.. Min nästa blir också ren el. Märke får vi se.. Det finns lite att välja på nu och 2019 då jag ska byta kommer det ut rätt många. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1176999
Det tråkiga med en bil som står i hallen är att vissa tillbehör inte går att få. Renault har kanske inga mängder med utrustning till den bilen.
Jag provkörde en Zoe för ett tag sedan och den gick bra. Ingen raket men toppade 140.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1177087
precis, det som finns hemmikring har inte stämt, men den jag snubblat över råkar vara rätt färg och rätt paket, tillräckligt nära för mig och kan jag få den innan månaden är slut säger inte jag nej, skönt att slippa vänta 3-6 månader, funderar dock på om några månader i bilhall är tillräckligt bra argument för att hävda utställningsex och idka på lite extra rabatt? Säkert flera människor som provsuttit den :) :D
av Lövet
#1177131
Miljöbilspremien, kommer inte den när bilen tas i trafik?
av Mikeys
#1177139
Det där med att står i bilhall beror helt på hur bråttom dom har att bli av med den. Har dom nya exemplar på ingång brukar man kunna få ner priset så att dom blir av med den, men om dom bara har ett utställningsexemplar av modellen så kan dom i bland vara lite motvilliga då det betyder att dom måste hämta hem en ny som dom kan ställa in i hallen med tillhörande kostnader. Men du kan ju alltid försöka, det skadar aldrig :)

Jag var inne och slötittade lite i en större bilbutik tidigare i veckan medan släkten hade ärenden i lokalen bredvid, och när jag tittade lite på utställningsexet av en Hyundai ioniq hybrid gjorde säljaren där ett försök att sälja på mig bilen (ej tagen i trafik) då han sa att dom skulle få in en drös av nyare årsmodell inom kort. 205 ville han släppa den för sa han, fast skylten i vindrutan sade "Kampanj 225" och listpriset låg på 260...
Användarvisningsbild
av joel80
#1177144
Lövet skrev:Miljöbilspremien, kommer inte den när bilen tas i trafik?
Finns det inte "risk" för att det redan är gjort om bilen registrerades i december? Kanske använts som demobil eller nått? Bra att kolla upp innan i allafall. :)

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]