Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1177466
Din supra är en dinosaurie, och drivs av detsamma. Du kommer inte uppleva en motsvarande bil för pengarna igen så glöm den

Har du kört 250+ så vet du säkert att det är mer obehagligt än spännande. Jag kan förstås hålla med om att det är skönt runt 250 men det går över runt 270 för att bli mer ångestfyllt än adrenalinkick. Platserna i världen där det är möjligt utan risk för grävlingar eller liknande är inte många det heller.
av andersuw
#1177467
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Om det är just vridmomentet på drivhjulen vi pratar om går det väl om man vill utmärkt att fastställa accelerationen från den utgångspunkten. Accelerationen bestäms av differensen mellan det vridmoment på drivhjulen som motorn och dess utväxling skapar och motmomentet (rullmotstånd, luftmotstånd) dividerad med bilens massa.
Visst, men vridmomentet på hjulen är ju "virtuellt" du kan ju växla ned 8 steg på VEAautomaten och ytterligare dubbla momentet i convertern så du får extremt hög moment på hjulen.

Men det är ändå effekten (Vridmoment*hastighet) som kommer bestämma hur fort du kan acca 0-200.

Eftersom vridmomentet är olika på varje växel måste man titta på moment * hastighet = effekt. Du kan inte peta i 1:an i 200 km/h och få massor av vrid på hjulen och grymt acc i ytttefilen på Autobahn.

Det som avgör är om du har effekt över för att kunna acca, dvs vrid*hastighet.

Även en elmotor är olinjär över sitt varvtalsområde då tex induktansen gör att du inte har linjärt vrid från 0 till maxvarv
Jamen den elbil vi skall jämföra med i det här fallet har ju i allmänhet ingen växellåda. Om man gör vad rid54 föreslog, d.v.s. upprättar en kurva över moment på drivhjulen vid olika hastigheter får man förstås för bilen med förbränningsmotor ta det bästa moment den kan åstadkomma med hjälp av växellådan vid en viss hastighet. Sedan kan man jämföra de två rakt av utan att blanda in några effektsiffror.
Användarvisningsbild
av joel80
#1177477
Nej jag har inte sagt något om att det är ett pris för dig.. inte för mig heller, men snepo undrade om man kunde ha dragkrok på dem och jag svarade på det.

Förbrukningen blir kring 4kwh/mil eller strax över, vilket ger en räckvidd på runt 20mil på en Tesla.. Om det kommer elbilar med ett rimigare pris med den räckvidden tar jag gärna att behöva ladda efter 20 mil.. normalt behöver vi stanna tidigare än så med barnen, och när man väl stannar tar det sällan speciellt kort tid... Skillnaden skulle bli att man får planera stoppen lite bättre.

Oftast kör vi också rätt korta sträckor.. runt 20 mil per dag brukar räcka.. man ska hinna ha semester också.. Så de flesta resor skulle vi inte behöva ladda under.
Jag ser inte riktigt något problem med det så länge batteriet är tillräckligt för runt ca 20 mil... Men priset på Model X är klart avskräckande.. dock visar den att det är fullt möjligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1177518
Hur många Tesla snabbladdare finns det? Kollade förra årets semestertripp vi körde på Teslas sida.
Polen 3 st på 45 miljoner invånare
Slovakien 0
Ungern 0
Rumänien 0
Bulgarien 0
Serbien 0
Bosnien 0
Kroatien 3
Slovenien 3 st
Verkar tunt än så länge, diesel fanns ju i varenda by, vad gör man då, letar slow-chargers ?

Med en diesel-ladd-hybrid som du åker idag är det ju inga som helst problem. Jag tror du åker framtidens bil redan idag. 90% av arbetspendling 0ch stadskörning på el endast vid långkörning utanför städerna behöver man utnytttja förnyelsebar ecco-diesel. Förbränningsmotorns extra vikt kompenseras avv att den kan vara liten då eldriften stöder och man kan ha mindre/lättare batterier än en ren el-bil
Användarvisningsbild
av joel80
#1177573
Kolla https://supercharge.info så ser alla hur långt man kommit med utbyggnaden av Supershargers.

Sen är det så att det också går utmärkt att ladda en Tesla på en annan snabbladdare, vilka finns i många av länderna du radar upp ovan. Även i en vanlig 3-fas går det fint att ladda en Tesla.

Har följt lite bloggar med folk som kört semester genom baltländerna och även ner till Kroatien. Lite utmanande för några år sen men nu har det ploppat upp snabbladdare lite här och var.. Och så länge dom förbered och hör med hotellen om att fixa nattladdning har det varit smidigt.
Ström finns i varenda by...

I flera av länderna skulle du klarat dig rätt bra.. Sämst än så länge är nog Bulgarien.
https://map.openchargemap.io
Användarvisningsbild
av EjS
#1178232
joel80 skrev:För några veckor sen slogs för övrigt banrekordet på Nurburgring:

[youtube]mcepG9Twa_8[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8
Av en elbil...
Rekordet har Porsche. Tiden som slogs är för produktionsbilar.

Grymt imponerande av Nio - men en definitionsfråga om det är en "produktionsbil".


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1178239
Jovisst.. Men kollar du på tidigare "produktionsbilar" som haft rekordet är det väl ungefär samma sak?
Användarvisningsbild
av EjS
#1178263
Det är Lamborghini Huracan Performante och Radical SR8 LM. Enligt Topgear är bilen inte road legal i Europa, osäker på vad det betyder!

Förutom körde den på slicks vilket i alla fall inte är road legal och äntligen impulsladdade de batterin i 2 dygn innan och kunde bara ta ett enda varv. Nog inget man kan göra om man köpt en "produktionsbil".

Så bra att el utmanar absolut. Men det utmanar också definitionerne om reproducerbarhet och sedan ska de jämnföra med rätt däckval osv.

Allt enligt Top Gear.

Men fortfarende imponerande även om den behöver 750 hk mer än Lambon för att slå med 6 sek på 20.8 km :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1178421
EjS skrev:Förutom körde den på slicks
Läste för ett tag sedan att de bäst presterande slicksen med klistergrepp kostar ca 1 kr/meter att köra. Ringen är väl ca 2 mil = 20.000 meter och man kör slut på ett en omgång för 20.000 kr på ett varv.

Nu är detta ju inte unikt för just en elbil för vanliga bilar kör ju samma trixs för att få extrema tider på bana. Vet inte hur många som skulle tänka sig att ha en däckskostnad på 1 kr/meter till vardags. :D :D :D

Ännu värre i dragracing, har en kompis som varit meck där, man renoverar motorn varje minut :-O) Varje repa tar ca 6 sek och efter 10 repor (en tävlingshelg) = 60 sek så renoverar man motorn delvis.
Användarvisningsbild
av EjS
#1178536
Det är nog möjligt att det är såna slicks det rör sig om.
En vanlig Lamborghini kund är nog inte nöjd med motorrenovering efter 60 sek eller däckbyte var 20 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Strålkastarglas (plast) fix

Testa polera med tandkräm och ta wax på[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]