Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1176332
Avvägningen blir ju lite knepig hur man än gör... När man växlar upp drivhjulen ("högre växel") växlar man ju ner vridmomentet till drivhjulen samtidigt. Dvs när man tvingar ner elmotorn i ett varvtalsområde där den kan ge max moment, kan man inte samtidigt behålla vridet i drivhjulen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176350
snepo skrev:Det finns Teslor med mindre effekt också. Vad gäller accelerationen,så är den väl perfekt för normalbilister. Snabb från start.
Vi är alla olika.

Jag är inte mycket för asfaltbrännande whiplashstarter vid rödljus. Jag uppskattar mer lite tryck när man ska om en långtradare på landsvägen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1176359
[quote="VolvoB20"]
Visst, men kommer vi vanliga dödliga åka runt i Teslor med 700 hk verkligen. Eller kommer vi ha 150 hk elmotor som medelsvensson. Och då tappar bilen flåset över 90 km/h utan växellåda, inte i spannet 180-250 som 700 hk Tesla.
/quote]

Nej nej.. det är inga problem med "flåset" även på mindre elmotorer.


Har två kollegor med BMW i3 och det finns bra mycket flås i deras elmotorer också. Man gör väldigt säkra omkörningar och det är bra acceleration upp till över 120km/h.. Även helt okej efter det men mer likt en "vanlig" bil.

0-80km/h går ordentligt snabbt!

[youtube]AIyw9peM3-U[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=AIyw9peM3-U


Det är alltså inga problem med accelerationerna vid lite högre hastighet, även på elbilar med mindre motorer.
BMW i3 har 125kW motor.. ca 170hk.
av NilsO
#1176381
Motorerna i elbilar ger fullt vridmoment från precis noll km/h. Precis som traktionsmotorer i moderna lok etc. Att de inte ger samma vridmoment vid högre hastigheter beror på att bilens uteffekt (batteri, styrsystem, motor) har ett tak.

Motorerna har alldeles tillräckligt varvtalsområde. Om de inte hade det kunde man bara minska utväxlingen lite – det användbara varvtalsområdet börjar ju vid precis noll.

I praktiken vid körning på normal väg begränsas nog vridmomentet på hjulen av antispinnsystem och liknande snarare än av motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176385
NilsO skrev:Motorerna i elbilar ger fullt vridmoment från precis noll km/h. Precis som traktionsmotorer i moderna lok etc. Att de inte ger samma vridmoment vid högre hastigheter beror på att bilens uteffekt (batteri, styrsystem, motor) har ett tak.
Det är ju något som drar av effekten vid 180 km/h på Teslan så 180->250 går rätt långsamt, medans sprinten 0-180 går sjukt snabbt.

Jag trodde det var att spolarnas induktans i asynkron-motorn började bli restriktiv för högre frekvenser från frekvensomriktaren och effekten därför sjunker över 180 km/h.

Men det är kanske elektroniken som drar av för att batterierna inte ska smälta för de tål kanske inte att man gasar fullt mer än några sekunder.
Användarvisningsbild
av joel80
#1176409
Kör man flera fullgasaccelerationer på rad eller håller gasen i botten/maxhastighet flera minuter så går det in en restriktion på Teslan som spärrar uteffekten till kring 200-250kw.. (270-335hk) Fortsätter man i runt 200km/h kryper det ner mot 175-150kw maxeffekt. Det sägs bero på att statorn blir så het. Det är inte batteriet som verkar vara begränsningen... då skulle nerkylningen troligen ta längre tid. Som man kan se i filmen här går nerkylningen skapligt fort när farten sänks och man får tillgång till full kraft igen.

Sen kan jag inte riktigt säga att jag tycker det går långsamt... även i de högre hastigheterna tycker jag den accelererar rätt fort. Men har kanske inte så mkt att jämföra med. :)

Ungefär vid 28:30 i videon nedan går restriktionen in.. efter över 25 minuter i 200km/h eller mer.
[youtube]ojUFPKgs6iI[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI


Det här var en Model X också.. typ SUV... mer vindmotsånd än Model S så med den kommer restriktionen troligen senare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1176430
För fordon som behöver höga vridmoment vid låg fart ex lastbilar kan man ju tänka sig en enkel planetväxel. En viktig funktion för en traditionell växellåda är ju att tillåta motorn att rotera oberoende av drivhjulen, men det behövs ju aldrig med en elmotor så växellådan blir ju mycket enklare.
Användarvisningsbild
av snepo
#1176447
VolvoB20 skrev:
snepo skrev:Det finns Teslor med mindre effekt också. Vad gäller accelerationen,så är den väl perfekt för normalbilister. Snabb från start.
Vi är alla olika.

Jag är inte mycket för asfaltbrännande whiplashstarter vid rödljus. Jag uppskattar mer lite tryck när man ska om en långtradare på landsvägen.
Inte jag heller. Tänkte mer på att det är viktigare än,acc 200-250km/h
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1176455
joel80 skrev:För några veckor sen slogs för övrigt banrekordet på Nurburgring:

[youtube]mcepG9Twa_8[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8
Av en elbil...
Jädrar vilken adrenalinkick man får av videon, hade varit kul att få sitta med runt slingan, kanske till priset av en lättare hjärtattack :D
Och ja, jag är ett fan av elbilar också även om ljudet från en "vanlig" motor tillför en del...

Mike
Användarvisningsbild
av snepo
#1176466
mikethebik skrev:
joel80 skrev:För några veckor sen slogs för övrigt banrekordet på Nurburgring:

[youtube]mcepG9Twa_8[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8
Av en elbil...
Jädrar vilken adrenalinkick man får av videon, hade varit kul att få sitta med runt slingan, kanske till priset av en lättare hjärtattack :D
Och ja, jag är ett fan av elbilar också även om ljudet från en "vanlig" motor tillför en del...

Mike
Verkligen häftig bana
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

"Bara" bytt batteri 4 gånger... Oc[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]