- sön 28 maj 2017, 17:16
#1175763
I annonser och i bilrecensioner anges ofta vridmomentet för elbilars motorer.
För bensin och dieselmotorer anger man vridmomentet på vevaxeln. Det säger något om motorns prestanda. Men elmotorn kan driva direkt på hjulen eller via utväxling – då blir ju vridmomentet egentligen ointressant om man inte känner till utväxlingen. Och att jämföra med förbränningsmotorers vridmoment rent nonsens. Speciellt när man "lägger ihop" vridmomentet från förbränningsmotor och elmotor/er i hybridbilar såvida elmotorn inte driver direkt på förbränningsmotorns vevaxel eller liknande.
Eller anger man vridmomentet på något "omräknat" vis, som om bilen hade förbränningsmotor?
För bensin och dieselmotorer anger man vridmomentet på vevaxeln. Det säger något om motorns prestanda. Men elmotorn kan driva direkt på hjulen eller via utväxling – då blir ju vridmomentet egentligen ointressant om man inte känner till utväxlingen. Och att jämföra med förbränningsmotorers vridmoment rent nonsens. Speciellt när man "lägger ihop" vridmomentet från förbränningsmotor och elmotor/er i hybridbilar såvida elmotorn inte driver direkt på förbränningsmotorns vevaxel eller liknande.
Eller anger man vridmomentet på något "omräknat" vis, som om bilen hade förbränningsmotor?