Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1180690
Andersuw

Jag håller väl egentligen med dig i det mesta där, men tror ändå att man hittar en vettig lösning på det om man inte redan har det.
Att göra bränslen av överskottet sommartid, så som vätgas som du skriver, kan mycket väl vara en del av lösningen. Jag tror dock inte på det som drivmedel till bilar. Man har för dålig verkningsgrad i ICE-motorer... då är det säkert bättre att använda den vätgasen till elproduktion, eller direkt till värme, där man kan optimera verkningsgraden.
#1180693
joel80 skrev:Det är skrämmande hur SVT bara sväljer propagandan.

Det där baserar sig troligen på den här rapporten:
http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... 5/C243.pdf

Den i sin tur förutsätter att batterierna tillverkas med typ hälften fossil-el! Tar du t.ex Teslas batterifabrik så drivs den till 100% av sol och vindkraft. Den planerade fabriken i Sverige (eller om den hamnar i Finland) kommer ju också ha väldigt ren el. Hela studien känns beställd av oljebranchen... eller bara ogenomtänkt.
Vadå propaganda? Hur stor del av den totala produktionen av batterier för laddbara bilar i världen tror du Tesla svarat för fram till nu? Och hur stor del av batterierna till de bilarna kom från Teslas egen batterifabrik? I Kina såldes drygt 300 000 laddbara bilar förra året. Hur stor del av dem tror du var Teslor?

Teslas batterifabrik är ju dessutom precis tagen i drift och har knappast använts för annat än ett fåtal batteribilar ännu. Och har Tesla egen råvaruproduktion (egna gruvor och egen raffinering av råmaterialet från dessa gruvor), allt drivet av fossilfri energi?

En fossil andel på 50-70 procent i den elmix som för närvarande används på andra håll låter som fullständigt rimliga siffror i mina öron. Att det går att göra batterier utan att använda en massa fossilbaserad elkraft bör inte förväxlas med vad som faktiskt sker för tillfället.
joel80 skrev:Hela studien känns beställd av oljebranchen...
De som bekostat studien är i själva verket Energimyndigheten och Transportstyrelsen, i mina ögon knappast några trovärdiga företrädare för oljebranschen.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1180699
joel80 skrev:Jag håller väl egentligen med dig i det mesta där, men tror ändå att man hittar en vettig lösning på det om man inte redan har det.
Att göra bränslen av överskottet sommartid, så som vätgas som du skriver, kan mycket väl vara en del av lösningen. Jag tror dock inte på det som drivmedel till bilar. Man har för dålig verkningsgrad i ICE-motorer... då är det säkert bättre att använda den vätgasen till elproduktion, eller direkt till värme, där man kan optimera verkningsgraden.
Jag tänkte inte på vätgasen som bränsle till ICE-motorer utan till bränslecellsbilar, där den används till just elproduktion med god verkningsgrad. Att elda upp den för värmeproduktion är däremot ingen bra idé. Det är en alldeles för "fin" (ren) produkt för det. Om det är värme vi vill ha är det mycket bättre att elda med skogsråvara i en eller annan form. Bäst är nog kraftvärmeverk där vi producerar el samtidigt som överskottsvärmen tas tillvara för just uppvärmning så att verkningsgraden sett till det totala ändamålet (el + värme) blir hög. Illa är att vi har så mycket direktverkande el för uppvärmning eftersom det förstärker våra problem med elförsörjningen vintertid.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1180707
Derank skrev:Fler som insett att tillverkningen släpper ut mer skit än när vi kör våra gamla bensin och dieselbilar, som sagt, när det gäller bilar kan man glömma det där med miljövänligt oavsett, så har jag då alltid sett på det. Men folk betalar väl gladeligen 400k för en liten elbil i tron att det bidrar till en bättre miljö, snarare så bidrar de ju till ökade utsläpp....så kan det gå.
Att det inte spelar någon roll vad vi gör och att vi lika gärna kan köra på som förut är inte den slutsats jag drar. Det gäller bara att tänka sig lite för och att väga in alla aspekter, inte bara vad som händer när bilen används utan också vad som händer när den tillverkas.
#1180714
andersuw skrev:
joel80 skrev:Det är skrämmande hur SVT bara sväljer propagandan.

Det där baserar sig troligen på den här rapporten:
http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... 5/C243.pdf

Den i sin tur förutsätter att batterierna tillverkas med typ hälften fossil-el! Tar du t.ex Teslas batterifabrik så drivs den till 100% av sol och vindkraft. Den planerade fabriken i Sverige (eller om den hamnar i Finland) kommer ju också ha väldigt ren el. Hela studien känns beställd av oljebranchen... eller bara ogenomtänkt.
Vadå propaganda? Hur stor del av den totala produktionen av batterier för laddbara bilar i världen tror du Tesla svarat för fram till nu? Och hur stor del av batterierna till de bilarna kom från Teslas egen batterifabrik? I Kina såldes drygt 300 000 laddbara bilar förra året. Hur stor del av dem tror du var Teslor?

Teslas batterifabrik är ju dessutom precis tagen i drift och har knappast använts för annat än ett fåtal batteribilar ännu. Och har Tesla egna litiumgruvor och egen litiumproduktion ur råmaterialet, allt drivet av fossilfri energi?

En fossil andel på 50-70 procent i den elmix som för närvarande används på andra håll låter som fullständigt rimliga siffror i mina öron. Att det går att göra batterier utan att använda en massa fossilbaserad elkraft bör inte förväxlas med vad som faktiskt sker för tillfället.
Gick väl på lite väl.. Rapporten är välgjord, men det framgår väldigt otydligt, speciellt i inslaget på SVT, att det baserar sig på gamla rapporter och energisiffror som vare sig stämmer på Teslas produktion (de är de enda som har så stora batterier de jämför med, samt att dom nämner Tesla i inslaget) eller på Svensk, skandinavisk eller Europeisk energimix.

Skulle SVT tagit upp på ett tydligare sätt att väldigt mycket handlar om elproduktionen och att vissa tillverkare redan idag endast kör fossilfri el skulle reportaget varit lite mer balanserat. Som det nu var späder det bara på fördomar och får sånna som Derank att komma till felaktiga slutsater.
Egentligen är det underliggande problemet inte elbilen eller batteriet utan elproduktionen i vissa länder.

Tesla har med sin GigaFactory ökat kapaciteten för batteriproduktion i världen med ca 50%... Så att det inte skulle ha betydelse att den fabriken drivs av fossilfri el håller jag inte med om.
Däremot är det som det sägs i intervjun efter inslaget i Rapport 21:00 viktigt att sätta fokus på tillverkningen av bilar och utsläppen då. Man kan ju då t.ex säga att det är betydligt bättre med en svensktillverkad Volvo än en tysk motsvarande bil. Men hur Volvos från Gent står sig vet jag inte..
Fast egentligen ska man inte dra sånna jämförelser heller utan måste väl kontrollera vilken slags el som fabrikerna i fråga köper...

Det tråkiga och det jag reagerade (lite för starkt) på är att man lägger all problem på elbilen när det är elproduktionen som är det egentliga problemet, och att vissa tillverkare redan "löst" det till stor del.
#1180727
joel80 skrev:Gick väl på lite väl.. Rapporten är välgjord, men det framgår väldigt otydligt, speciellt i inslaget på SVT, att det baserar sig på gamla rapporter och energisiffror som vare sig stämmer på Teslas produktion (de är de enda som har så stora batterier de jämför med, samt att dom nämner Tesla i inslaget) eller på Svensk, skandinavisk eller Europeisk energimix.
Inte gamla siffror utan helt enkelt de siffror som finns att tillgå för de bilar som vid det här laget producerats. Teslas produktion av bilbatterier från den nya fabriken, avsedda för Model 3, har precis börjat och inte en enda bil med dessa batterier har producerats ännu. Och ja, de nämner Tesla i reportaget men bara i följande passus:

"Tesla och Renault som säljer mest renodlade elbilar i Sverige vill inte bli intervjuade i SvT om forskningsrapporten. Men Toyota, som varit världsledande på laddbara batterier och elhybrider, de bekräftar de höga siffrorna för klimatpåverkan när man tillverkar batterierna."

Musk kan ju alltid gnälla i efterhand men det är förstås en dundertabbe av företaget att de inte tar tillfället i akt att kommentera rapporten i SvT och därvid påpeka vad som gäller för deras egen tillverkning.

Vad beträffar svensk och europeisk elmix är den ju inte relevant med avseende på nu producerade batterier till batteribilar och den europeiska mixen är ju knappast lysande när det gäller den fossila och i övrigt icke förnyelsebara andelen heller.
joel80 skrev:Skulle SVT tagit upp på ett tydligare sätt att väldigt mycket handlar om elproduktionen och att vissa tillverkare redan idag endast kör fossilfri el skulle reportaget varit lite mer balanserat. Som det nu var späder det bara på fördomar och får sånna som Derank att komma till felaktiga slutsater. Egentligen är det underliggande problemet inte elbilen eller batteriet utan elproduktionen i vissa länder.

Tesla har med sin GigaFactory ökat kapaciteten för batteriproduktion i världen med ca 50%... Så att det inte skulle ha betydelse att den fabriken drivs av fossilfri el håller jag inte med om.
Däremot är det som det sägs i intervjun efter inslaget i Rapport 21:00 viktigt att sätta fokus på tillverkningen av bilar och utsläppen då. Man kan ju då t.ex säga att det är betydligt bättre med en svensktillverkad Volvo än en tysk motsvarande bil. Men hur Volvos från Gent står sig vet jag inte..
Fast egentligen ska man inte dra sånna jämförelser heller utan måste väl kontrollera vilken slags el som fabrikerna i fråga köper...

Det tråkiga och det jag reagerade (lite för starkt) på är att man lägger all problem på elbilen när det är elproduktionen som är det egentliga problemet, och att vissa tillverkare redan "löst" det till stor del.
Jag tycker nog att inslaget gör ett helt OK jobb när det gäller att påtala att problemet finns där för närvarande men samtidigt att det går att lösa. Några relevanta citat i det sammanhanget.

"Om man inte förändrar tillverkningsprocessen försvinner en stor del av klimatnyttan."

"Forskarna tycker inte studien är ett argument för att ifrågasätta elbilsrevolutionen. Men de varnar för alltför stora batterier och tillverkare som inte klimatanpassar tillverkningen av framtidens bilar."

Mats-Ola Larsson, från IVL - Svenska Miljöinstutet, där även rapportförfattarna hör hemma: "Den här klimatpåverkan kan vi avveckla, definitivt. Och det handlar ju om att biltillverkare kan börja ställa krav på sina leverantörer av batterier."

Det sista citatet utgör för övrigt slutportalen på hela inslaget, vilket förstås understryker att det hela är ett problem som går att lösa.

När det gäller Teslas nya batterifabrik har som sagt mig veterligen inte en enda bil med batterier tillverkade där rullat ut ännu. Och de är ju inte direkt ensamma om att satsa på batteriproduktion. Kina jobbar på en sexdubbling av sin produktion fram till 2020:

http://www.visualcapitalist.com/china-l ... factories/

Vad beträffar produktion i Europa är LG Chem i Polen det enda exempel som finns med på kartan i länken ovan. Det verkar ju tyvärr inte direkt lovande vad elmixen beträffar. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1180735
joel80 skrev:Det är skrämmande hur SVT bara sväljer propagandan.
joel80 skrev:Man blir bara så deprimerad.. sån här smörja får spridning via SVT.
Bara för att SVT rapporterade att elbilsbatterier belastar klimatet, och att det inte passade dina åsikter denna gång, så anser du att det är propaganda och smörja?! Tråkigt.

För inte så länge sedan visade SVT Dokument utifrån programmet "Fossilbranschens sista strid". Det programmet var kraftigt vinklat genom att utelämna viktiga delar av anledningarna till, och även omfattningen av, fossilfria satsningar i världen. Knappt några nackdelar nämndes med fossilfria alternativ. Endast att slutet för fossilbranschen är nära. Men jag är övertygad om att du inte anser att det programmet var propaganda eller smörja, eftersom det programmet passade bättre in i din bild av verkligheten.

Jag har högt förtroende för SVT rent generellt. Men SVT:s journalister och programgranskare är bara människor de också. De är absolut inte tillräckligt kunniga inom t.ex. de tekniska områden där min egen kompetens räcker till för att se bristerna i journalistiken. Andra känner nog igen samma förhållande när rapportering sker i sakfrågor där de själva är tillräckligt insatta rent faktamässigt. Troligen är det samma brister i rapportering inom alla olika sakområden, men man märker inte av det lika tydligt eftersom egen kompetens inte alltid räcker för att se igenom bristerna.

Du fortsätter i tråd efter tråd att enbart se fördelarna och helt enkelt ofta ignorera att det finns ganska avsevärda nackdelar med elbilar. Det finns avsevärda nackdelar med elbilar, både små och stora. Inte bara fördelar. Om inget ändras får det mycket stora konsekvenser för oss alla i form av ökad klimatbelastning (och resursmässigt) om elbilar införs i stor skala. Och även om viss ändring av förutsättningarna erhålls på sikt blir det ändå mycket stora konsekvenser av en för snabb introduktion av elbilar innan gynnsammare förutsättningar hunnit skapas (i den mån det nu kommer att lyckas).

Jag har åsikten att du framför dina argument obalanserat, och ofta med viss okänslighet för vad andra anser och tycker. Ibland även med uppenbara faktafel. Men trots det så tycker jag inte att du framför "propaganda" eller "smörja". Obalans och faktafel finns i rapportering från SVT. Det är inte "propaganda" eller "smörja" för det. Ibland blir de anmälda för det. Ibland inte. Min gissning är att det starkt vinklade programmet om "Fossilbranschens sista strid" triggade någon att klaga på hur kraftigt vinklat programmet var, vilket väckte "samvetet" hos SVT att återge och rapportera även lite nackdelar med fossilfria alternativ. Summan kanske blir ok ändå. Men då gäller det att man tar del av allas åsikter, för balansens skull... Och SVT rapporterar ofta bara inom komplexa områden vad källor har att bidra med. Det är orimligt att tro annat. Men som alltid är det många egenintressen och självändamål som styr budskapet från de olika källorna. Även om SVT försöker vara objektiva så lyckas de inte alltid med balans i rapporteringen. Av helt naturliga skäl. Men om man som tittare endast väljer att "godkänna" innehåll som stämmer med egna åsikter, och anse att budskap i annan riktning är "propaganda" och "smörja", blir det snabbt självmål. På egen planhalva...
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#1180736
Osäker på det du säger om Gigafactory.. dom drog igång produktionen i fabriken den 4:e Januari i år.
Men kanske har dom inte levererat några bilar med batterier därifrån än? Tillverkat batterier har dom i allafall gjort i ett drygt halvår.

LG Chem har av vad jag förstår planer på en fabrik i Polen till år 2020.. Håller med om att det inte känns som det bästa alternativet i Europa tyvärr! :/
#1180738
joel80 skrev:Osäker på det du säger om Gigafactory.. dom drog igång produktionen i fabriken den 4:e Januari i år.
Men kanske har dom inte levererat några bilar med batterier därifrån än? Tillverkat batterier har dom i allafall gjort i ett drygt halvår.
De har hittills bara producerat batterier till sina stationära produkter (Powerwall och Powerpack). Produktionen av batterier till Model 3 har precis dragit igång. Men produktionen av själva bilen har så vitt jag vet inte börjat än.

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-mo ... roduction/

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/batter ... edirect=no
#1180740
Vad har det kostat klimatet att bygga Teslas Gigafactory?

Vad kommer det kosta klimatet löpande att råvaruförsörja, driva och underhålla Teslas Gigafactory även om man beaktar intern självförsörjning på förnyelsebar energi samt återvinning av uttjänta produkter?

Vad resulterar det i för klimatbelastning utslaget per batteri, batterikapacitet eller per körd mil med elbil?

Kommer den klimatmässiga "payofftiden" i satsningen att vara tillräckligt kort för att klimatet inte kommer att påverkas oacceptabelt av själva omställningen?

Jag vet inte. Och det verkar som ingen annan vet. Få verkar ens tänka på frågeställningen. Och en del vill sannolikt inte ens ställa frågan. Det enda som jag förstår är att det inte blir noll konsekvenser sammantaget.

Vi får hoppas att konsekvenserna blir hanterbara och acceptabla.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 61

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]