joel80 skrev:Gick väl på lite väl.. Rapporten är välgjord, men det framgår väldigt otydligt, speciellt i inslaget på SVT, att det baserar sig på gamla rapporter och energisiffror som vare sig stämmer på Teslas produktion (de är de enda som har så stora batterier de jämför med, samt att dom nämner Tesla i inslaget) eller på Svensk, skandinavisk eller Europeisk energimix.
Inte gamla siffror utan helt enkelt de siffror som finns att tillgå för de bilar som vid det här laget producerats. Teslas produktion av bilbatterier från den nya fabriken, avsedda för Model 3, har precis börjat och inte en enda bil med dessa batterier har producerats ännu. Och ja, de nämner Tesla i reportaget men bara i följande passus:
"Tesla och Renault som säljer mest renodlade elbilar i Sverige vill inte bli intervjuade i SvT om forskningsrapporten. Men Toyota, som varit världsledande på laddbara batterier och elhybrider, de bekräftar de höga siffrorna för klimatpåverkan när man tillverkar batterierna."
Musk kan ju alltid gnälla i efterhand men det är förstås en dundertabbe av företaget att de inte tar tillfället i akt att kommentera rapporten i SvT och därvid påpeka vad som gäller för deras egen tillverkning.
Vad beträffar svensk och europeisk elmix är den ju inte relevant med avseende på nu producerade batterier till batteribilar och den europeiska mixen är ju knappast lysande när det gäller den fossila och i övrigt icke förnyelsebara andelen heller.
joel80 skrev:Skulle SVT tagit upp på ett tydligare sätt att väldigt mycket handlar om elproduktionen och att vissa tillverkare redan idag endast kör fossilfri el skulle reportaget varit lite mer balanserat. Som det nu var späder det bara på fördomar och får sånna som Derank att komma till felaktiga slutsater. Egentligen är det underliggande problemet inte elbilen eller batteriet utan elproduktionen i vissa länder.
Tesla har med sin GigaFactory ökat kapaciteten för batteriproduktion i världen med ca 50%... Så att det inte skulle ha betydelse att den fabriken drivs av fossilfri el håller jag inte med om.
Däremot är det som det sägs i intervjun efter inslaget i Rapport 21:00 viktigt att sätta fokus på tillverkningen av bilar och utsläppen då. Man kan ju då t.ex säga att det är betydligt bättre med en svensktillverkad Volvo än en tysk motsvarande bil. Men hur Volvos från Gent står sig vet jag inte..
Fast egentligen ska man inte dra sånna jämförelser heller utan måste väl kontrollera vilken slags el som fabrikerna i fråga köper...
Det tråkiga och det jag reagerade (lite för starkt) på är att man lägger all problem på elbilen när det är elproduktionen som är det egentliga problemet, och att vissa tillverkare redan "löst" det till stor del.
Jag tycker nog att inslaget gör ett helt OK jobb när det gäller att påtala att problemet finns där för närvarande men samtidigt att det går att lösa. Några relevanta citat i det sammanhanget.
"Om man inte förändrar tillverkningsprocessen försvinner en stor del av klimatnyttan."
"Forskarna tycker inte studien är ett argument för att ifrågasätta elbilsrevolutionen. Men de varnar för alltför stora batterier och tillverkare som inte klimatanpassar tillverkningen av framtidens bilar."
Mats-Ola Larsson, från IVL - Svenska Miljöinstutet, där även rapportförfattarna hör hemma: "Den här klimatpåverkan kan vi avveckla, definitivt. Och det handlar ju om att biltillverkare kan börja ställa krav på sina leverantörer av batterier."
Det sista citatet utgör för övrigt slutportalen på hela inslaget, vilket förstås understryker att det hela är ett problem som går att lösa.
När det gäller Teslas nya batterifabrik har som sagt mig veterligen inte en enda bil med batterier tillverkade där rullat ut ännu. Och de är ju inte direkt ensamma om att satsa på batteriproduktion. Kina jobbar på en sexdubbling av sin produktion fram till 2020:
http://www.visualcapitalist.com/china-l ... factories/
Vad beträffar produktion i Europa är LG Chem i Polen det enda exempel som finns med på kartan i länken ovan. Det verkar ju tyvärr inte direkt lovande vad elmixen beträffar.