Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1180804
I princip kan man säga att bensin är CO2 neutral. Det är ju gammalt organisk material som i förtiden fanns i det organiska kretsloppet - varav en del som CO2 i atmosfären.

Då var det väl också betydligt värmare - så ingen tvivl om det.
#1180807
lennarte skrev:
joel80 skrev:Jag bara reflekterade över att Volvos som byggs i Gent rimligen har en större miljöpåverkan än de som byggs i Sverige.
Av vilken anledning? Det är väl bättre att dom byggs där dom säljs, det måste väl vara mer miljövänligt
Av precis den anledningen vi pratar om... Vilket alltså är hela grunden till reportaget i Aktuellt och den rapport som det reportaget grundade sig på.

Alltså vad man har för energitillförsel i fabrikerna. Att siffrorna i rapporten som SVT-inslaget blev så höga att ett batteri med 100kwh skulle motsvara 7000 liter diesel beror alltså på att dom i den rapporten räknade med 50-70% fossil elproduktion. Om batterierna istället tillverkas i Sverige eller på Teslas nya batterifabrik med förnyelsebar el blir siffrorna väldigt annorlunda.

Så, för att vara extra tydlig.. Elproduktionen i Gent är troligen sämre än i Göteborg sett till co2-utsläpp.
#1180830
joel80 skrev:Alltså vad man har för energitillförsel i fabrikerna
Tänkte närmast på transporterna av bilar, vad gäller el i Europa så har dom väl fortfarande kärnkraft där, det är väl bara Tyskland som planerar nerläggning. Och Sverige då
#1180898
Transporterna är en rätt liten del i tillverkningsutsläppen.

Elproduktionen i Belgien ligger just nu på ca 5ggr så höga co2-utsläpp som vi har i Sverige per kwh.
https://www.electricitymap.org/?lang=sv ... e&page=map

Dom har knappt 30% fossila bränslen i elproduktionen och vi ca 3%.

(Ibland ser man inte utsläppen just nu på sajten där.. vissa uppgifter verkar inte finnas, kolla tillbaka lite senare så brukar det stå.)
#1180900
Nu har Norrtälje beställt elbussar!

http://www.norrtalje.se/nyheterna/2017- ... tadsnatet/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... obalmeny=1
På tisdagen fattades beslutet i landstingets trafiknämnd: fyra busslinjer i Norrtälje ska ”elektrifieras” till augusti 2018. Det handlar om de busslinjer som binder samman tätorten i kommunen. Samtliga fem bussar på linjerna ska bytas ut mot elbussar, vilket innebär att Norrtälje blir den första kommunen i landet med enbart eldrivna bussar i stadstrafiken.
#1180924
Ett inhopp i den här tråden:

Volvo bekräftar: Sjösätter nytt bilmärke
2017-06-21 13:27 John Edgren. Ny Teknik

Ryktet var sant. Nu tillkännager Volvo att Polestar blir ett separat, elektrifierat högprestanda-bilmärke. Förhoppningen är att trimföretaget ska fylla samma funktion för Volvo som AMG har gjort för Mercedes.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-be ... -122831618
#1180951
Men Derank, du måste förstå att utvecklingen går framåt. Att man inte fått det att fungera så bra med tidigare teknik betyder inte att det för alltid inte kommer att fungera. Nu är batterierna många gånger bättre och kompaktare och laddningen går att göra mycket snabbare.
Priset på batterier per kwh är också bara en bråkdel av vad det var för 10 år sen.


Edit:
Blev lite nyfiken och sökte reda på vad dom kör i Umeå. Dom har 10 elbussar.. Men nu i våras hade dom problem med dom navmotorer som ett Umeåföretag tillverkat. Det läcker in fukt i dem och dom kortsluts.. Det är inte nerlagt och det sista jag hittat är att man väntar på uppgraderade motorer som inte tar in vatten...
http://www.bussmagasinet.se/2017/03/sto ... -elbussar/
#1180978
Långsamt med annat drivmedel också;

Pressmeddelande  •  Jun 20, 2017 14:12 CEST

Första kvartalet 2017 var 20,5 procent av alla drivmedel förnybara biodrivmedel, räknat efter energiinnehåll. För helåret 2016 var motsvarande siffra 18,6 procent. Andelen biodiesel i diesel var 25,8 procent under första kvartalet.

Nu finns också preliminär statistik för april. Andelen biodiesel i förhållande till den totala dieselanvändningen var 28,5 procent i april 2017. Den totala användningen av HVO-diesel ökade med 2,5 procent, medan användningen av rapsdiesel, FAME, minskade samtidigt som den totala volymen diesel sjönk.

På bensinmarknaden ökade andelen biokomponenter, dvs etanol och andra biobaserade produkter som kan blandas i bensin, från 6,7 procent till 6,8 procent mellan april 2016 och april 2017. Användningen av etanol, E85 och ED95, sjönk med 15 procent, trots mer förmånliga skattevillkor för E85.

Samtliga uppgifter bygger på färsk statistik från SCB som analyserats av Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

– Andelen biodiesel ökar fortfarande kraftigt, konstaterar Gustav Melin, vd i Svebio. Det är mycket viktigt att regeringen och myndigheterna noggrant följer utvecklingen så att man inte sätter för låga kvoter inom det nya systemet med reduktionsplikt. Risken är annars att det nya styrmedlet bromsar marknaden istället för att driva på utvecklingen.

– När det gäller utvecklingen på etanolmarknaden finns det fortsatt skäl till oro. De bilister som har flexifuelbilar tankar i alltför hög utsträckning bensin till skada för klimatet.
#1181351
Intressant

"Volvo Cars första elbilar ska tillverkas i Kina "

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.4379210


Kul för Volvo men tråkigt för mig att Volvos elbilar ala Polestar som kommer tillverkas här siktar in sig på Tesla, AMG mfl som ju ligger över en mille. Sådan budget har inte jag för mina bilköp.

En praktisk folkkombi som accar 0-100 på 5 sek men går 50-60 mil på en laddning även men ett tvåtonssläp bakom till vettigt pris är mer för mig än hystreiska Tesla och AMG som gör det på 2.5 sek.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 61
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]