Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1186655
Jallemet skrev:
Derank skrev:I Bräcke hittade jag 1 laddstolpe. 1
Har dom ens 4G?

Skämt åsido, det är kanske inte elbilstätaste området på kartan men finns det intresse hos befolkningen så får väl kommunen bistå?!


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Haha. Nä det kanske inte ens fått bredband där än.
#1187074
VolvoB20 skrev:Det här var ju inte mina tankar utan tråden handlar ju om en rapport. Det vi diskuterar är vad som står i rapporten, tex. att bilar med förbränningsmotor inte bara får ett nollvärde, utan det är ändå värre för man kommer att få betala för att ens bli av med dem.

Used ICE car prices plunge to zero or even negative value. The rising
cost of maintenance, gasoline and insurance; the cost of storing or taxing
worthless vehicles; and the lack of a used car market might mean that
prices go to zero or even below. That is to say, owners may need to pay to
dispose of their cars.
Det här citatet är ytterligare ett lysande exempel på hur fel det kan bli när man som Seba tar på sig tesdrivande skygglappar.

"Rising cost of maintenance, gasoline and insurance"? Om Seba får rätt när det gäller marknaden för batteri- kontra ICE-bilar leder det förstås till minskad efterfrågan och därmed fallande snarare än stigande priser på service och bensin. Även försäkring av ICE-bilar lär i samma scenario bli billigare, inte dyrare, med tanke på att det blir billigare att ersätta eller reparera skadade eller stulna ICE-bilar. Och när det gäller beskattningen kan man förstås vänta sig stigande skatt på batteribilar av de skäl jag tidigare pekat på.

Sedan blandar Seba också ihop två helt olika utvecklingstendenser som inte har något med varandra annat än att de råkar äga rum ungefär samtidigt: utvecklingen mot batteribilar å ena sidan och utvecklingen mot självkörande bilar å den andra. En självkörande bil behöver förstås inte vara batteridriven. Och om TaaS (Transportation as a Service) får det genomslag Seba förutspår är det förstås en fördel att köra den på kemiskt bränsle eftersom räckvidden då blir längre och/eller tiden för bränslepåfyllning kortare.
#1187457
Du tror att det bara är Seba som pratar om snabb utveckling.

Nu gäller det här till en början energisektorn, men den går lite hand i hand med elbilarna och minskningen i deras utsläpp.
Det här bör du se.. ni andra också. ;)

[youtube]OCeC4a_p1-Y[/youtube]

Kina satte stopp för 104 planerade kolkraftverk förra året till förmån för solel!
Samma sak i Indien..

Från 18:10 börjar han prata om bilar... självkörande och sen elbilar.


Sen har vi det här. Även andra börjar vakna och man uppdaterar sina prognoser för hur snabbt det här kommer gå nu.
elbilar_increase.png
elbilar_increase.png (52.15 KiB) Visad 556 gånger
https://www.bloomberg.com/news/articles ... car-demand

Hyundai tror på 90% EVs till 2025. Det skulle alltså då betyda att rubriken i den här tråden blir besannad.
http://insideevs.com/hyundai-exec-batte ... 0-by-2025/
#1187545
joel80 skrev:Du tror att det bara är Seba som pratar om snabb utveckling.
Nädå. Jag har redan konstaterat att det finns flera skygglappsförsedda "experter" via dina länkar till batteribilslobbyn.
joel80 skrev:Kina satte stopp för 104 planerade kolkraftverk förra året till förmån för solel!
Samma sak i Indien..
Jag har absolut inget emot att man sätter upp solceller istället för att bygga kolkraftverk. Men man får inte göra misstaget att tro att problemen därigenom är lösta. Det krävs system för att hantera de stora svängningar i energiproduktionen som både solkraft och vindkraft oundvikligen ger upphov till (dygnsvariationer, vädervariationer, säsongsvariationer) via produktion av kemisk energi (t.ex. vätgas för bränslecellsbilar) och det krävs också förändringar i elnätet för att hantera distributionen. På den punkten har det hittills brustit ganska kapitalt. Och när vi väl har icke-fossil energi i kemisk form, varför skall vi då nödvändigtvis omvanda den till el igen för att köra på batteri? Se här för ytterligare utveckling av dessa tankar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1187544
joel80 skrev:Hyundai tror på 90% EVs till 2025. Det skulle alltså då betyda att rubriken i den här tråden blir besannad.
http://insideevs.com/hyundai-exec-batte ... 0-by-2025/
Som du kanske vet är Hyundai ett av de företag som hittills ställt sig mest avvaktande till batteribilar och istället till stor del satsar på bränsleceller. Vad en av Hyundais vicepresidenter i själva verket säger i den artikel du länkar till är följande:

"Lee Ki-sang, expects a technological shakeout between 2020 and 2025 that will make it clearer whether a post-lithium ion battery breakthrough is on the horizon.

'If a really new, next-generation battery appears, like magic, around 2025, then the market share of electric vehicles will go from 20 to 30 percent to 80 to 90 percent of the whole market,' Lee said in an interview here at the South Korean manufacturer’s fuel cell development lab.

'Today’s lithium ion batteries will have run their limit by around 2022 or 2023, he said. Battery makers are already targeting 2025 for next-generation replacements.'"

Han pratar således om ett genombrott i batteriteknologi som vi hittills inte sett skymten av och heller knappast har anledning att vänta med tanke på hur lång tid det tagit att nå den batteriteknik vi för närvarande har att tillgå, d.v.s. ett århundrande eller så av träget arbete.
#1187582
Nu får du ge dig.. Det krävs minst 3ggr mer energi för att göra vätgas för 100km körning än om man använder elen direkt utan att göra om den. Då är inte transport inräknat. Totalt vansinne att tänka att man ska driva hela fordonsflottan med det. Det kan vara vettigt som "långvarig energilagring" om det görs då man har stor överproduktion av el.

Kollade du ens videon och länkarna jag skickade?

Kallar du alltså även OPEC, som var de siffrorna i grafen kommer ifrån, för batteribilslobby? Blir humorristiskt.

Om du kollar videon så tar han upp just det kring hur vi kan jämna ut eltillförseln när mängden vind och som blir tillräckligt stor.

Förändringar för distribution? När menar du att det skulle behövas och varför?
Det tas förresten också upp I videon.. Hur mycket man behöver göra, om ens något, beror på hur vi kommer ladda våra bilar och om elbolagen är smarta nog att bjuda in till smarta nät.. Där man t.ex har en laddare som ger ström under den tid det är billigast el, och där man kan välja att sälja tillbaka några procent om behovet ökar och man får en topp.

Det är mkt stor sannolikhet att det kommer ett tekniskt genombrott på batteriesidan som får priserna och tillgången att ytterligare sjunka än snabbare. Även utan det är elbilar med ca 40mil räckvidd billigare än ICE-bilen inom 2-3 år.

Priserna på batterierna dyker med minst 20% vid varje dubblering. I övrigt är bilen betydligt enklare och billigare att tillverka och drivlinan med elmotorer är förhållandevis billig. Elbilarna kommer utkonkurrera allt, och det kommer gå rätt snabbt.

Provkörde Ioniq idag. Bilhandlaren (Hyundai, Subaru, Polaris) tror att det kommer bli ett första skapligt stort hopp i mitten av 2018. Dels för att det kommit några modeller mer då och tillverkningen kommit ikapp efterfrågan lite, men också för att det är då bonus-malus startar. Han tror på nästan ett helt stopp at försäljningen av de dieselbilar de har, och en synbar minskning på bensin. Dom kommer inte våga köpa in några till hallarna efter det utan då blir det endast på beställning.
#1187742
Drevet öser på med undergångsscenarior i SvD idag.

Bensin och diesel bilar snart förbjudna och värdelösa, värdens banker kommer krascha än värre än 2008. Titta bara på tex Volvofinansbank som förra året beviljade lån/krediter/leasing för 31 miljarder till fordon som helt plötsligt kan bli förbjudna och värdelösa. Det med bobubblan kan skapa världskris.
#1187743
joel80 skrev:Nu får du ge dig..
Varför det? Det vore ju direkt fel att ge sig när man har alla hållbara argument på sin sida. :D
joel80 skrev:Det krävs minst 3ggr mer energi för att göra vätgas för 100km körning än om man använder elen direkt utan att göra om den. Då är inte transport inräknat.
På exakt vilken källa grundar du ditt påstående om att det krävs minst tre gånger mer energi om man tar vägen via vätgas istället för att använda elen direkt? Inte för att det är av avgörande betydelse för slutsatsen. Men det är ju bra om vi håller oss till realistiska siffror.
joel80 skrev:Totalt vansinne att tänka att man ska driva hela fordonsflottan med det. Det kan vara vettigt som "långvarig energilagring" om det görs då man har stor överproduktion av el.
Tvärtom är lagring i kemisk form en direkt nödvändighet för att vi skall klara omställningen till en förnyelsebar energiförsörjning. Och när vi väl har kemisk energi blir ju batteribilens fördelar framför andra alternativ väsentligt mindre entydiga.
joel80 skrev:Kollade du ens videon och länkarna jag skickade?
Visst har jag gjort det. Fast videon gjorde mig rätt sömnig. Ramez Naam är ju bara en sämre kopia av Seba med samma fundamentala brister i analysen.
joel80 skrev:Kallar du alltså även OPEC, som var de siffrorna i grafen kommer ifrån, för batteribilslobby? Blir humorristiskt.
Nädå. OPEC är förvisso inte en del av batteribilslobbyn. Men så förutspår de ju bara ca fem procent elbilar i den globala fordonsparken 2030. Det är ju rätt långt från Sebas prognos. :D
joel80 skrev:Om du kollar videon så tar han upp just det kring hur vi kan jämna ut eltillförseln när mängden vind och som blir tillräckligt stor.
Batterier för att hantera säsongs och vädervariationer? :shock: :roll: Det är ju ett enda stort skämt. :D Möjligen är det realistiskt för att hantera dygnsvariationer men jag är inte säker på att det kommer att bli konkurrenskraftigt även för det ändamålet överallt. Det är mycket möjligt att det kommer att bli billigare att konvertera till kemisk energi även för relativt korta lagringstider.
joel80 skrev:Förändringar för distribution? När menar du att det skulle behövas och varför?
Av de skäl jag redan redovisat i mitt svar till dig här, exempelvis att elnätet inte är utformat för att föra ström i båda riktningarna till och från hushåll och därför att produktion och konsumtion inte befinner sig i omedelbar närhet av varandra. Tyskarna har nu så stora problem med det senare att de beslutat att halvera sina planer för den fortsatta utbyggnaden av vindkraften.
joel80 skrev:Det tas förresten också upp I videon. Hur mycket man behöver göra, om ens något, beror på hur vi kommer ladda våra bilar och om elbolagen är smarta nog att bjuda in till smarta nät.
Var i videon menar du att det sägs något om den saken?
joel80 skrev:Där man t.ex har en laddare som ger ström under den tid det är billigast el, och där man kan välja att sälja tillbaka några procent om behovet ökar och man får en topp.
Hur fungerar det att ladda på natten med solel och varför tror du Tesla rekommenderar att man inte använder bilens batteri för att lagra el som sedan skickas ut på nätet igen?
joel80 skrev:Det är mkt stor sannolikhet att det kommer ett tekniskt genombrott på batteriesidan som får priserna och tillgången att ytterligare sjunka än snabbare. Även utan det är elbilar med ca 40mil räckvidd billigare än ICE-bilen inom 2-3 år.
Vad får dig att tro att det kommer ett genombrott i energidensitet av det slag Hyundais vicepresident pekar på som en förutsättning för att revidera sin batteribilsprognos? Batteriers energidensitet har ökat med i genomsnitt ca tre procent om året under de senaste 60 åren. Ingen raketfart på den utvecklingen direkt. :D
joel80 skrev:Priserna på batterierna dyker med minst 20% vid varje dubblering. I övrigt är bilen betydligt enklare och billigare att tillverka och drivlinan med elmotorer är förhållandevis billig. Elbilarna kommer utkonkurrera allt, och det kommer gå rätt snabbt.
Dubblering av vad? Energidensiteten?

Sedan återstår det att se hur lång tid det tar innan merkostnaden för en ICE-baserad drivlina uppväger merkostnaden för batteribilens stora batteri. Det återstår också att se hur tillverkningskapaciteten för batterier kommer att utvecklas. Sedan finns det som bekant tillverkare som tror att bränslecellsbilar i längden blir billigare att tillverka än batteribilar. Och både ICE-bilar och bränslecellsbilar har ju den klara fördelen att de kan drivas på lagringsbart kemiskt bränsle som snabbt kan fyllas på.

Har du förresten sett den här? Nikola One, världens första tunga eldrivna långdistanslastbil avsedd för serieproduktion.
nikola_one_19-4a34cd6e6ca86a9ad120b0b49591e8561baaa841e1bac5f0d74afe61a74597bb.jpg
nikola_one_19-4a34cd6e6ca86a9ad120b0b49591e8561baaa841e1bac5f0d74afe61a74597bb.jpg (288.23 KiB) Visad 533 gånger
https://nikolamotor.com/

Och den drivs med bränsleceller eftersom prestandakraven inte kunde förverkligas med enbart batteridrift. :D Kul replik på Teslas lastbilsprojekt, även vad gäller namnet. :D Tesla har ju inte ens kommit så långt att man kan ange vad deras batterilastbil kommer att ha för prestanda och frågan är väl närmast om det blir något av projektet överhuvudtaget. Att döma av den här artikeln är förutsättningarna allt annat än lovande:

https://www.wired.com/2017/06/elon-musk ... k-battery/

Oavsett hur det går med Teslas projekt kommer Nikola One säkert att vara helt överlägsen på fyra punkter: räckvidd utan tankning, tankningstid, lastvikt (eftersom den inte behöver kånka på så mycket batterier) och, sist men inte minst, helt förnyelsebar energiförsöjning. Tankningsstationerna kommer att tillverka vätgasen på plats med hjälp av solceller. På det viset blir det inga fossila utsläpp och heller ingen kärnkraftsanvändning för vare sig produktion eller distribution. Så ska det se ut! Tjusigt, inte sant? :D

De bortemot 400 vätgasstationer som Nikola tänker bygga kan kanske också bli en startpunkt för en lika förnyelsebar energiförsörjning av bränslecellsdrivna personbilar. Vore ju suveränt. :D

Det här vore ju onekligen något för Volvo Trucks och Volvo Cars i samarbete att ta efter eller hur? Fast i Sverige kanske det skulle funka bättre med vindkraft istället för solkraft för bränsleproduktionen vid tankstationerna, i alla fall om det är vätgas det är fråga om. Sedan kan man förstås tänka sig andra bränslen och andra motortekniker istället för bränsleceller och vätgas. Det går ju t.ex. utmärkt att tillverka diesel med vatten, koldioxid och el som råvaror.
Senast redigerad av 10 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1187750
VolvoB20 skrev:Drevet öser på med undergångsscenarior i SvD idag.

Bensin och diesel bilar snart förbjudna och värdelösa, värdens banker kommer krascha än värre än 2008. Titta bara på tex Volvofinansbank som förra året beviljade lån/krediter/leasing för 31 miljarder till fordon som helt plötsligt kan bli förbjudna och värdelösa. Det med bobubblan kan skapa världskris.
Tjae. Kriser kommer och går. Och de behövs så man kan starta om igen.

Allt går i cykler. Och vad som blir den nästa utlösande faktorn vet man aldrig o förväg. Jag har kollegor som gapade för 5-6 år sedan att de minsann skulle vänta med att köpa ny bostad.....idag får de betala mångdubbelt.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]