joel80 skrev:Nu får du ge dig..
Varför det? Det vore ju direkt fel att ge sig när man har alla hållbara argument på sin sida. :D
joel80 skrev:Det krävs minst 3ggr mer energi för att göra vätgas för 100km körning än om man använder elen direkt utan att göra om den. Då är inte transport inräknat.
På exakt vilken källa grundar du ditt påstående om att det krävs minst tre gånger mer energi om man tar vägen via vätgas istället för att använda elen direkt? Inte för att det är av avgörande betydelse för slutsatsen. Men det är ju bra om vi håller oss till realistiska siffror.
joel80 skrev:Totalt vansinne att tänka att man ska driva hela fordonsflottan med det. Det kan vara vettigt som "långvarig energilagring" om det görs då man har stor överproduktion av el.
Tvärtom är lagring i kemisk form en direkt nödvändighet för att vi skall klara omställningen till en förnyelsebar energiförsörjning. Och när vi väl har kemisk energi blir ju batteribilens fördelar framför andra alternativ väsentligt mindre entydiga.
joel80 skrev:Kollade du ens videon och länkarna jag skickade?
Visst har jag gjort det. Fast videon gjorde mig rätt sömnig. Ramez Naam är ju bara en sämre kopia av Seba med samma fundamentala brister i analysen.
joel80 skrev:Kallar du alltså även OPEC, som var de siffrorna i grafen kommer ifrån, för batteribilslobby? Blir humorristiskt.
Nädå. OPEC är förvisso inte en del av batteribilslobbyn. Men så förutspår de ju bara ca fem procent elbilar i den globala fordonsparken 2030. Det är ju rätt långt från Sebas prognos. :D
joel80 skrev:Om du kollar videon så tar han upp just det kring hur vi kan jämna ut eltillförseln när mängden vind och som blir tillräckligt stor.
Batterier för att hantera säsongs och vädervariationer? :shock: :roll: Det är ju ett enda stort skämt. :D Möjligen är det realistiskt för att hantera dygnsvariationer men jag är inte säker på att det kommer att bli konkurrenskraftigt även för det ändamålet överallt. Det är mycket möjligt att det kommer att bli billigare att konvertera till kemisk energi även för relativt korta lagringstider.
joel80 skrev:Förändringar för distribution? När menar du att det skulle behövas och varför?
Av de skäl jag redan redovisat i mitt svar till dig
här, exempelvis att elnätet inte är utformat för att föra ström i båda riktningarna till och från hushåll och därför att produktion och konsumtion inte befinner sig i omedelbar närhet av varandra. Tyskarna har nu så stora problem med det senare att de beslutat att halvera sina planer för den fortsatta utbyggnaden av vindkraften.
joel80 skrev:Det tas förresten också upp I videon. Hur mycket man behöver göra, om ens något, beror på hur vi kommer ladda våra bilar och om elbolagen är smarta nog att bjuda in till smarta nät.
Var i videon menar du att det sägs något om den saken?
joel80 skrev:Där man t.ex har en laddare som ger ström under den tid det är billigast el, och där man kan välja att sälja tillbaka några procent om behovet ökar och man får en topp.
Hur fungerar det att ladda på natten med solel och varför tror du Tesla rekommenderar att man inte använder bilens batteri för att lagra el som sedan skickas ut på nätet igen?
joel80 skrev:Det är mkt stor sannolikhet att det kommer ett tekniskt genombrott på batteriesidan som får priserna och tillgången att ytterligare sjunka än snabbare. Även utan det är elbilar med ca 40mil räckvidd billigare än ICE-bilen inom 2-3 år.
Vad får dig att tro att det kommer ett genombrott i energidensitet av det slag Hyundais vicepresident pekar på som en förutsättning för att revidera sin batteribilsprognos? Batteriers energidensitet har ökat med i genomsnitt ca tre procent om året under de senaste 60 åren. Ingen raketfart på den utvecklingen direkt. :D
joel80 skrev:Priserna på batterierna dyker med minst 20% vid varje dubblering. I övrigt är bilen betydligt enklare och billigare att tillverka och drivlinan med elmotorer är förhållandevis billig. Elbilarna kommer utkonkurrera allt, och det kommer gå rätt snabbt.
Dubblering av vad? Energidensiteten?
Sedan återstår det att se hur lång tid det tar innan merkostnaden för en ICE-baserad drivlina uppväger merkostnaden för batteribilens stora batteri. Det återstår också att se hur tillverkningskapaciteten för batterier kommer att utvecklas. Sedan finns det som bekant tillverkare som tror att bränslecellsbilar i längden blir billigare att tillverka än batteribilar. Och både ICE-bilar och bränslecellsbilar har ju den klara fördelen att de kan drivas på lagringsbart kemiskt bränsle som snabbt kan fyllas på.
Har du förresten sett den här? Nikola One, världens första tunga eldrivna långdistanslastbil avsedd för serieproduktion.
nikola_one_19-4a34cd6e6ca86a9ad120b0b49591e8561baaa841e1bac5f0d74afe61a74597bb.jpg (288.23 KiB) Visad 533 gånger
https://nikolamotor.com/
Och den drivs med bränsleceller eftersom prestandakraven inte kunde förverkligas med enbart batteridrift. :D Kul replik på Teslas lastbilsprojekt, även vad gäller namnet. :D Tesla har ju inte ens kommit så långt att man kan ange vad deras batterilastbil kommer att ha för prestanda och frågan är väl närmast om det blir något av projektet överhuvudtaget. Att döma av den här artikeln är förutsättningarna allt annat än lovande:
https://www.wired.com/2017/06/elon-musk ... k-battery/
Oavsett hur det går med Teslas projekt kommer Nikola One säkert att vara helt överlägsen på fyra punkter: räckvidd utan tankning, tankningstid, lastvikt (eftersom den inte behöver kånka på så mycket batterier) och, sist men inte minst, helt förnyelsebar energiförsöjning. Tankningsstationerna kommer att tillverka vätgasen på plats med hjälp av solceller. På det viset blir det inga fossila utsläpp och heller ingen kärnkraftsanvändning för vare sig produktion eller distribution. Så ska det se ut! Tjusigt, inte sant? :D
De bortemot 400 vätgasstationer som Nikola tänker bygga kan kanske också bli en startpunkt för en lika förnyelsebar energiförsörjning av bränslecellsdrivna personbilar. Vore ju suveränt. :D
Det här vore ju onekligen något för Volvo Trucks och Volvo Cars i samarbete att ta efter eller hur? Fast i Sverige kanske det skulle funka bättre med vindkraft istället för solkraft för bränsleproduktionen vid tankstationerna, i alla fall om det är vätgas det är fråga om. Sedan kan man förstås tänka sig andra bränslen och andra motortekniker istället för bränsleceller och vätgas. Det går ju t.ex. utmärkt att tillverka diesel med vatten, koldioxid och el som råvaror.