Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1175720
rale skrev:Myter? Jag har alltid haft rätt! 60 år. Bergsingenjör. Jag har inte fel nu heller.

Olja kommer vara den klart dominerande formen av transportenergi 2025. (Kol olja gas står för ca 90% av energiproduktionen idag runt om i världen).

Elenergin/minut i Dalälven, vid medeldrift av vattenkraftverket i Älvkarleby, motsvarar kapaciteten av en OK-mack i Katrineholm!

Där kan man kanske teoretiskt tanka 2 bilar (2x60liter) per minut vilket motsvarar medel-elen från Älvkarleby.

Som sagt. Förfärlig mängd oljeenergi måste ersättas.

http://lingkarannews.com/lingkaran-file ... 270366.png
Nu är väl verkningsgraden i en elbil ca 60% i jämförelse med motsvarande bensin ca 25%. Så man kan inte riktigt räkna som du gör :)
#1175724
När du tror att det krävs 25 nya kärnkraftverk får du nog förklara dig. Har du missat att verkningsgraden i en elmotor är runt 3-4 ggr effektivare är i en förbränningsmotor när du räknar? (http://www.dn.se/ekonomi/motor/elmotorn ... n-i-bilen/)
Om alla personbilar som säljs i Sverige plötsligt skulle vara elbilar skulle elbehovet i Sverige öka med ca 0.6tWh per år.

Du kan inte bara räkna om energiinnehåll i oljeprodukter till elbehov.

Var har du läst att energiproduktionen i världen skulle vara 90% kol och olja? Det är helt felaktigt. Inte ens Kina som varit värst i världen har 90% kol och olja.. Dom har för övrigt börjat ställa om och stänger kol och oljekraftverk i rasande takt samtidigt som dom bygger enormt mycket sol och vindkraftverk.

Bara vattenkraften i världen står för över 15% av all förbrukning och kärnkraften för ytterligare nästan 15%. Så dina siffror med 90% går inte ihop.

Att det sen också går åt stor andel energi för att raffinera olja till bensin och diesel gör att behovet av el minskar kraftigt när man minskar användningen av olja. Generellt brukar man räkna med ca 6kwh per gallon diesel/bensin. Det gör att ökningsbehovet av el när man byter ut en fossilbil mot en elbil ungefär halveras.

"Tankning" av elbilar sker som sagt till minst 97% med långsam laddning som inte påverkar elnätet speciellt hårt.

Håller med om att man i vissa områden (t.ex sommarstudeområden) kan behöva förstärka. Det kan man snart rätt ekonomiskt göra med lagring och solkraft. Elbehovet är som störst i de områden under sommaren så det funkar fint.

Finns redan samhällen som klarar sig helt på solel och lagring, så det är inget framtidsscenario utan något som funkar fint idag redan.

Att den 2025 fortfarande är en stor andel fossilanvändande fordon tror jag också. Det det handlar om är att kring 2025 kommer det inte längre säljas några nya sånna fordon. Så efter det tar det väl runt 10 år innan det är så gott som utbytt.
#1175745
24 nya kärnkraftverk behövs inte byggas, det borde räcka med 15 st. Vi har 11 st idag från ett annat århundrande som snart måste bytas ut plus 3 - 4 nya för den ökande förbrukningen, så 15 nya kärnkraftverk borde räcka galant.
joel80 skrev:Har du missat att verkningsgraden i en elmotor är runt 3-4 ggr effektivare är i en förbränningsmotor när du räknar?
Det säljs 100 Twh Bensin/Diesel per år, med 25-30 Twh el ersätter man det pga den högre verkningsgraden (3-4 ggr) som du refererar till.

Bygger vi 50.000 laddstationer i månaden (inkl hyresrätter, bostdsrätter o villor där man får se tll att stamnätet pallar och det finns uttag på varje parkeringsplats) har vi en till varje elbil som laddas långsamt över natten om 8 år när bensin/diesel är dött.


Allt är möjligt bara vi fokuserar.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1175749
VolvoB20 skrev:24 nya kärnkraftverk behövs inte byggas, det borde räcka med 15 st. Vi har 11 st idag från ett annat århundrande som snart måste bytas ut plus 3 - 4 nya för den ökande förbrukningen, så 15 nya kärnkraftverk borde räcka galant.
Vi har 10 i drift i dag varav 4 skall bort i förtid. Toppen producerade runt 75 TWh per år och nu ligger det på runt 50-60 TWh per år.
Oklart hur mycket det kommer bli när man bommar 4 till.
#1175760
VolvoB20 skrev:24 nya kärnkraftverk behövs inte byggas, det borde räcka med 15 st. Vi har 11 st idag från ett annat århundrande som snart måste bytas ut plus 3 - 4 nya för den ökande förbrukningen, så 15 nya kärnkraftverk borde räcka galant.
joel80 skrev:Har du missat att verkningsgraden i en elmotor är runt 3-4 ggr effektivare är i en förbränningsmotor när du räknar?
Det säljs 100 Twh Bensin/Diesel per år, med 25-30 Twh el ersätter man det pga den högre verkningsgraden (3-4 ggr) som du refererar till.

Bygger vi 50.000 laddstationer i månaden (inkl hyresrätter, bostdsrätter o villor där man får se tll att stamnätet pallar och det finns uttag på varje parkeringsplats) har vi en till varje elbil som laddas långsamt över natten om 8 år när bensin/diesel är dött.


Allt är möjligt bara vi fokuserar.
Ja det låter ju enkelt att bara byggs 50k laddststioner i månaden..........

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
#1175783
Problemet med laddstationer är att investeringen skall löna sig för den som sätter upp dem,det finn en anledning till att det
kostar XX kr per timme att parkera i storstadsregioner och att det är gratis ute på landsbygden. Finns inte många incitament
för att sätta upp en parkeringmätare och låta privata aktörer kontrollera biljetter i en mindre by.

Av samma anledningen kommer vi att se laddstationer byggas i storstadsregioner, medan landsbygden kommer att lämnas åt sitt öde
på samma sätt som många gånger redan görs i andra infrastruktur frågor. Så länge man gör det kommer inte elbilen att slå där.

Är inte heller någon spåman men tror att kommer det ta många fler år än de 10 som Joel80 nämner som omställning, eller så vet han att
kvaliteten på de bilarna som drivs på fossilt bränsle och byggs 2025 kommer att vara så dåliga att de inte håller mer än 10 år, idag är det
inte helt ovanligt att se bilar från börjanav 90 talet, vilket teoretiskt skulle skjuta tidsplanen till 2050........

Förhoppningsvis får man ha hälsan och se vad som händer, i alla fall en liten bit in i framtiden....
#1175792
2016 var andelen elbilar som såldes i Sverige 0,79 % så det är väl en sak att prata en annan sak att köpa, och att någon bygger ut ett heltäckande laddnät till så få kunder är väl inte troligt, det är liknande siffror i övriga Europa utom Norge där elbilar subventioneras kraftigt.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/andelen- ... efter-lan/
År 2025 ska mellan 15–25 procent av alla sålda bilar utgöras av elbilar. Enligt BMWs chef Harald Krüger, det innebär att 75-85 % andra drivmedel fortfarande kommer vara aktuella.
http://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-bmw-vin ... tidsracet/
#1175811
riha skrev:Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
Oroa dig inte. När miljöextremisterna tar makten kommer ni ändå inte att få ha några hästar eftersom hästar i ett modernt samhälle mest är att betrakta som dyra och resurskrävande leksaker för några få som har råd med dom. :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 61

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fu[…]

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]