När du tror att det krävs 25 nya kärnkraftverk får du nog förklara dig. Har du missat att verkningsgraden i en elmotor är runt 3-4 ggr effektivare är i en förbränningsmotor när du räknar? (
http://www.dn.se/ekonomi/motor/elmotorn ... n-i-bilen/)
Om alla personbilar som säljs i Sverige plötsligt skulle vara elbilar skulle elbehovet i Sverige öka med ca 0.6tWh per år.
Du kan inte bara räkna om energiinnehåll i oljeprodukter till elbehov.
Var har du läst att energiproduktionen i världen skulle vara 90% kol och olja? Det är helt felaktigt. Inte ens Kina som varit värst i världen har 90% kol och olja.. Dom har för övrigt börjat ställa om och stänger kol och oljekraftverk i rasande takt samtidigt som dom bygger enormt mycket sol och vindkraftverk.
Bara vattenkraften i världen står för över 15% av all förbrukning och kärnkraften för ytterligare nästan 15%. Så dina siffror med 90% går inte ihop.
Att det sen också går åt stor andel energi för att raffinera olja till bensin och diesel gör att behovet av el minskar kraftigt när man minskar användningen av olja. Generellt brukar man räkna med ca 6kwh per gallon diesel/bensin. Det gör att ökningsbehovet av el när man byter ut en fossilbil mot en elbil ungefär halveras.
"Tankning" av elbilar sker som sagt till minst 97% med långsam laddning som inte påverkar elnätet speciellt hårt.
Håller med om att man i vissa områden (t.ex sommarstudeområden) kan behöva förstärka. Det kan man snart rätt ekonomiskt göra med lagring och solkraft. Elbehovet är som störst i de områden under sommaren så det funkar fint.
Finns redan samhällen som klarar sig helt på solel och lagring, så det är inget framtidsscenario utan något som funkar fint idag redan.
Att den 2025 fortfarande är en stor andel fossilanvändande fordon tror jag också. Det det handlar om är att kring 2025 kommer det inte längre säljas några nya sånna fordon. Så efter det tar det väl runt 10 år innan det är så gott som utbytt.