Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1175660
Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
#1175663
Mwi skrev:
Micce1980 skrev:Seba måste ha rökt på duktigt. :) Och är kanske inte helt oberoende i sitt uttalande?
Tror du det ??:-/ Ström finns ju i alla vägguttag....typ grön kärnkraftsel eller den äkta naturprodukten kolkraftsel :shock:
Ptjae jo, betalar de bara mer till staterna så är det bara för oss att följa efter och se glada ut :)
#1175674
Osannolikt!

Bara att ersätta nuvarande svensk landsvägstransport med el skulle kräva i storleksordningen 25st (verkningsgraden dock svår att beräkna) nya kärnkraftsverk bara till transporter. Vi skulle också behöva tillverka och placera ut i storleksordningen 3 000 000 miljoner laddstationer. Hur mycket resurser går åt till dem? Mängder med nya kraftledningar, litium och sånt behövs också. Betänk att olja innehåller en förfärande mängd energi som måste ersättas. Hybridteknik tycker jag dock är ett smart steg. Korta dagsresor ersätts med el. Längre resor förblir blir sannolikt med olja.
#1175679
Xanthopteryx skrev:Från SVT Text-TV:

"Ny rapport: Bensinbilen död om åtta år

Redan om åtta år kan bensindrivna
bilar vara döda. Den slutsatsen drar
Stanfordforskaren Tony Seba i den
uppmärksammade rapporten "Rethinking
Transportation 2010- 2030".

Framtidens bilresor kommer att ske i
självstyrande elbilar och de allra
flesta kommer inte heller att äga en
bil förutspår Seba.

Sebas profetia är att minskad
efterfrågan på olja leder till sociala
och politiska konsekvenser för
oljeexporterande länder. Venezuela,
Saudiarabien och Ryssland pekas ut som
extra sårbara."

Vilken tur att vi köpte en V90 Diesel då! =)
Haha, ja vad ska man säga, en av många "Orson Welles kopior" som gissar vilt om framtiden, vad ska du hänvisa till för fakta nästa gång, Uri Geller? :shock:
#1175680
Derank skrev:Tror jag hörde det där redan runt 2005-06 och 2008 skulle alla ha etanol, det var framtiden, idag är den mer död än bensin.......så kan det gå
Ja tänk vad man lurade upp en massa bilister och inte minst stackars mackägare som var tvungna att lägga ner eftersom dem inte kunde uppfylla nya moderna krav för att få sälja bensin/diesel, dvs investera stora belopp i en etanolpump... framtidens bränsle..

Då hette den sakkunnige inte Tony Seba som tittade i sin kristallkula utan Etanol-Jesus Per Carstedt... :roll:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article15001981.ab
#1175687
riha skrev:Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
Inte alls.. Jag drar vår 1400kg tunga husvagn med Volvos hybridmotor på 68hk. Går utmärkt och är faktiskt mycket smidigare då man har fullt vridmoment redan från start.

Sen blir accelerationen sega om jag inte gasar så pass att dieselmotorn går in och hjälper, men jag har kört ett par mil på enbart el utan problem.

Orken är det alltså inga som helst problem med. Däremot behöver ju räckvidden öka lite från de ca 20-30mil som börjar bli vanligast nu. Eftersom en bil som gör 30mil utan släp inte gör mer än 17-18 med släp/husvagn.

Men där är vi inom 3 år.
(troligen stor utbudsförändring under 2019 redan.)

Ström är inget problem. För de allra flesta laddningar kommer det räcka fint med 10-16A enfas.
10A ger 2.3kwh per timme. Vanliga elbilar drar 1.5-2kwh per mil. Du får alltså i 11-14km per timme.
Kör du mer än 12-15 mil per dag i snitt kan du behövs ladda snabbare. Men med tanke på vad du då sparar in i soppakostnad varje månad har du rät att sätta upp ett vanligt 16A trefasuttag. Med ett sånt får du 11kwh per timme.. Alltså 5-7mil per timme.
#1175688
rale skrev:Osannolikt!

Bara att ersätta nuvarande svensk landsvägstransport med el skulle kräva i storleksordningen 25st (verkningsgraden dock svår att beräkna) nya kärnkraftsverk bara till transporter. Vi skulle också behöva tillverka och placera ut i storleksordningen 3 000 000 miljoner laddstationer. Hur mycket resurser går åt till dem? Mängder med nya kraftledningar, litium och sånt behövs också. Betänk att olja innehåller en förfärande mängd energi som måste ersättas. Hybridteknik tycker jag dock är ett smart steg. Korta dagsresor ersätts med el. Längre resor förblir blir sannolikt med olja.
Nej nej nej! Sprid inga myter nu.

Rätt stora elbilar drar kring 2kwh per mil.
1250mil per år (årssnittet 2016 per bil var 1224mil) drar 2500kwh.

2500*1 000 000 (en miljon) bilar = 2tWh.

Du behöver alltså ca ca 2tWh för att täcka den första miljonen elbilar.
Sverige har en överproduktion av el och vi hade en nettoexport på drygt 20tWh 2015.

Det tar minst 10 år efter att vi har 100% elbilar i nybilsförsäljningen innan hela bilparken är utbytt. Gott om tid att bygga ut elkraften för de länder som inte skulle ha nog.

Elproduktionen i Sverige har gått ner med tiotalet tWh Senaste årtionden mycket p.g.a effektivare industri och hushållsmaskiner. Det ser ut liknande i resten av Europa.. Däremot måste Tyskland öka sol och vind mer om dom ska kunna stänga kärnkraften i den takt dom säger att dom ska.

Energin i olja som används i ottomotorer eldar mest för kråkorna. Det blir väldigt mkt som bara går ut i värme. Du har en verkningsgrad i en elmotor som är kring 4ggr så effektiv.

Vi behöver inte några nya kraftledningar och det handlar inte om laddstationer utan om uttag där folk parkerar sin bilar nattetid eller dagtid.

Snabbladdstationer behövs för de få gångerna man behöver köra längre än vad nattens laddning och batterierna klarar. Men det handlar idag bra om kring 3% av all laddning och det minskar troligen i takt med att batterierna ökar i kapacitet.

Det som verkligen kommer vända upp och ner på hela marknaden är att den här tekniken nu snabbt håller på att bli den billigaste (och bästa). Folk kommer inte välja en bil som är dyrare i inköp och sen kostar bra mycket mer att köra, samt måste servas med massa oljor och sånt och har krångliga komponenter så som t.ex växellåda.

Rapporten är nog inte så långt bort.. Det som kan skynda på eller fördröja är vissa politiska beslut. Blir det bra bonus - malus kan det gå fortare i Sverige än 8 år.
#1175689
joel80 skrev:
riha skrev:Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
Inte alls.. Jag drar vår 1400kg tunga husvagn med Volvos hybridmotor på 68hk. Går utmärkt och är faktiskt mycket smidigare då man har fullt vridmoment redan från start.

Sen blir accelerationen sega om jag inte gasar så pass att dieselmotorn går in och hjälper, men jag har kört ett par mil på enbart el utan problem.

Orken är det alltså inga som helst problem med. Däremot behöver ju räckvidden öka lite från de ca 20-30mil som börjar bli vanligast nu. Eftersom en bil som gör 30mil utan släp inte gör mer än 17-18 med släp/husvagn.

Men där är vi inom 3 år.
(troligen stor utbudsförändring under 2019 redan.)

Ström är inget problem. För de allra flesta laddningar kommer det räcka fint med 10-16A enfas.
10A ger 2.3kwh per timme. Vanliga elbilar drar 1.5-2kwh per mil. Du får alltså i 11-14km per timme.
Kör du mer än 12-15 mil per dag i snitt kan du behövs ladda snabbare. Men med tanke på vad du då sparar in i soppakostnad varje månad har du rät att sätta upp ett vanligt 16A trefasuttag. Med ett sånt får du 11kwh per timme.. Alltså 5-7mil per timme.
I dagsläget finns det vissa problem med elförsörjningen från norra delen och ner till södra. Detta måste byggas ut.
Sedan kan problemen uppstå som vid vår sommarstuga. Hela området är dimentionerat efter småstugor som används sommartid. Den ökade elförbrukningen sommaren det innebär om alla ska ladda bilarna funkar inte så där måste utökas.
Detta är alltså Nu. Självklart går det att åtgärda men det kommer kosta och det tar tid.
#1175706
Myter? Jag har alltid haft rätt! 60 år. Bergsingenjör. Jag har inte fel nu heller.

Olja kommer vara den klart dominerande formen av transportenergi 2025. (Kol olja gas står för ca 90% av energiproduktionen idag runt om i världen).

Elenergin/minut i Dalälven, vid medeldrift av vattenkraftverket i Älvkarleby, motsvarar kapaciteten av en OK-mack i Katrineholm!

Där kan man kanske teoretiskt tanka 2 bilar (2x60liter) per minut vilket motsvarar medel-elen från Älvkarleby.

Som sagt. Förfärlig mängd oljeenergi måste ersättas.

http://lingkarannews.com/lingkaran-file ... 270366.png
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 61
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]