rale skrev:Osannolikt!
Bara att ersätta nuvarande svensk landsvägstransport med el skulle kräva i storleksordningen 25st (verkningsgraden dock svår att beräkna) nya kärnkraftsverk bara till transporter. Vi skulle också behöva tillverka och placera ut i storleksordningen 3 000 000 miljoner laddstationer. Hur mycket resurser går åt till dem? Mängder med nya kraftledningar, litium och sånt behövs också. Betänk att olja innehåller en förfärande mängd energi som måste ersättas. Hybridteknik tycker jag dock är ett smart steg. Korta dagsresor ersätts med el. Längre resor förblir blir sannolikt med olja.
Nej nej nej! Sprid inga myter nu.
Rätt stora elbilar drar kring 2kwh per mil.
1250mil per år (årssnittet 2016 per bil var 1224mil) drar 2500kwh.
2500*1 000 000 (en miljon) bilar = 2tWh.
Du behöver alltså ca ca 2tWh för att täcka den första miljonen elbilar.
Sverige har en överproduktion av el och vi hade en nettoexport på drygt 20tWh 2015.
Det tar minst 10 år efter att vi har 100% elbilar i nybilsförsäljningen innan hela bilparken är utbytt. Gott om tid att bygga ut elkraften för de länder som inte skulle ha nog.
Elproduktionen i Sverige har gått ner med tiotalet tWh Senaste årtionden mycket p.g.a effektivare industri och hushållsmaskiner. Det ser ut liknande i resten av Europa.. Däremot måste Tyskland öka sol och vind mer om dom ska kunna stänga kärnkraften i den takt dom säger att dom ska.
Energin i olja som används i ottomotorer eldar mest för kråkorna. Det blir väldigt mkt som bara går ut i värme. Du har en verkningsgrad i en elmotor som är kring 4ggr så effektiv.
Vi behöver inte några nya kraftledningar och det handlar inte om laddstationer utan om uttag där folk parkerar sin bilar nattetid eller dagtid.
Snabbladdstationer behövs för de få gångerna man behöver köra längre än vad nattens laddning och batterierna klarar. Men det handlar idag bra om kring 3% av all laddning och det minskar troligen i takt med att batterierna ökar i kapacitet.
Det som verkligen kommer vända upp och ner på hela marknaden är att den här tekniken nu snabbt håller på att bli den billigaste (och bästa). Folk kommer inte välja en bil som är dyrare i inköp och sen kostar bra mycket mer att köra, samt måste servas med massa oljor och sånt och har krångliga komponenter så som t.ex växellåda.
Rapporten är nog inte så långt bort.. Det som kan skynda på eller fördröja är vissa politiska beslut. Blir det bra bonus - malus kan det gå fortare i Sverige än 8 år.