Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1181765
joel80 skrev:Vad är det för genombrott du behöver gällande batterierna? Det har redan så gott som kommit.. det är bara att tillverkarna ska använda dem. Det är idag möjligt att för inte en allt för stor kostnad ha en räckvidd i en elbil på 40mil. (t.ex Chevrolet Bolt / Opel Ampera E)
Laddhastigheten på vissa nuvarande bilar är än i minsta laget, men batterierna klarar betydligt mer och det verkar som att de som kommer 2018-2019 har ungefär tredubbla hastigheten från Bolt, Zoe, Leaf och de "vanliga" elbilarna.
Det jag efterfrågar rör sig främst laddtid. Räckvidden räcker för många (de flesta) på de bästa elbilarna.

Utmaningarna som rör sig infrastruktur tror jag att du grovt underskattat. I Sverige har vi gott om plats, så det är "bara" att få ihop rejält mycket pengar och bygga parkeringsplatser och elledningar. I Tyskland skulle det vara synnerligen svårt att få tillräckligt med plats för att göra det med nuvarande krav på laddningstid. Därför behövs bättre batterier.

Lösningen att alla har en dieselbil fungerar naturligtvis. Att hyra en på samma tidpunkt som alla andra också behöver en torde inte fungera speciellt bra...

Vi har två bilar för tillfället. Jag funderar starkt på att byta ut en av dem till en elbil. Så fort ungarna fått körkort är det t.o.m. sannolikt att det inträffar. Då blir det en större dieselbil för långresor -- och en elbil för mer lokala resor eller resor dit jag tror att den kan laddas.
#1181770
Det kommer att komma helt nya batteritekniker inom en 10års period, BMW mfl är ju redan i full gång med sina såkallade superbatterier, ingen ny teknik i grund och botten och man vet än inte om tillverknigskostnaderna kan komma ner till normala nivåer. De laddas på några min.
#1181772
joel80 skrev: Malmstroem, Jag tror du har rätt i att det kommer vara några år där man inte är ikapp. Folk kommer få stanna längre än dom tänkt på väg upp till fjällen för att ladda i Mora eller Malung.. Men jag tror också att det inte blir sån extrem väntan och att det byggs ut i rätt snabb takt. Är man orolig kan man ju använda en del av de 15-25k man sparar per år i sopparäkningar till att hyra en gammal dieselkärra de första åren när man ska upp till fjällen. ;)
Jag hänger inte med ? För att få någorlunda räckvidd är jag tvingad att köpa en Tesla för en mille för att spara 15-25K "första åren" till att hyra en Dieselkärra när jag ska till fjällen. Att lägga ut en mille för att spara några tusingar har inte jag råd med.

Här är ett vardagsexempel för mig.

V70 - Ullared/GeKå trip.

-Åker vid 06:00 och är framme vid 10-tiden (34 mil)
-Handlar i 2 timmar
-ÅKer hem och är hemma vid 15 tiden

eGolf (Nya med extended batteri)

-Starta kl 02:00 på natten :-O) Enligt eGolf kalkylatorn får man ligga i husvagnstempo annars försvinner 10 mil räckvidd, lik förbaskat kommer man inte fram utan får dessutom ladda några timmar på vägen. Finns bara 7,5 kW laddare på vägen när jag kollar

-Parkera på GeKås.
MEGA TUR -> Jag får ett av deras 7,4 kW uttag = 5-timmar laddning så jag måste handla i 5 timmar ??:-/
TUR > Jag får ett av deras 3.7 kW uttag = 10-timmar laddning så jag måste handla i 10 timmar ??:-/ ??:-/
Min vanliga TUR, jag får vänta på min tur för platserna är upptagna xx antal timmar.

Hemfärd, Enligt eGolf kalkylatorn får man ligga i husvagnstempo annars försvinner 10 mil räckvidd, lik förbaskat kommer man inte fram utan får dessutom ladda några timmar på vägen. Finns bara 7,5 kW laddare på vägen när jag kollar, Hemma dö-sent på natten eller kanske ultratidigt nästa morgon.

Det behövs en rejäl uppryckning på räckvidd/laddtid/antal laddplatser för oss vanliga dödliga som lägger 400.000 på en ny bil och inte miljoner.
#1181795
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Malmstroem, Jag tror du har rätt i att det kommer vara några år där man inte är ikapp. Folk kommer få stanna längre än dom tänkt på väg upp till fjällen för att ladda i Mora eller Malung.. Men jag tror också att det inte blir sån extrem väntan och att det byggs ut i rätt snabb takt. Är man orolig kan man ju använda en del av de 15-25k man sparar per år i sopparäkningar till att hyra en gammal dieselkärra de första åren när man ska upp till fjällen. ;)
Jag hänger inte med ? För att få någorlunda räckvidd är jag tvingad att köpa en Tesla för en mille för att spara 15-25K "första åren" till att hyra en Dieselkärra när jag ska till fjällen. Att lägga ut en mille för att spara några tusingar har inte jag råd med.

Här är ett vardagsexempel för mig.

V70 - Ullared/GeKå trip.

-Åker vid 06:00 och är framme vid 10-tiden (34 mil)
-Handlar i 2 timmar
-ÅKer hem och är hemma vid 15 tiden

eGolf (Nya med extended batteri)

-Starta kl 02:00 på natten :-O) Enligt eGolf kalkylatorn får man ligga i husvagnstempo annars försvinner 10 mil räckvidd, lik förbaskat kommer man inte fram utan får dessutom ladda några timmar på vägen. Finns bara 7,5 kW laddare på vägen när jag kollar

-Parkera på GeKås.
MEGA TUR -> Jag får ett av deras 7,4 kW uttag = 5-timmar laddning så jag måste handla i 5 timmar ??:-/
TUR > Jag får ett av deras 3.7 kW uttag = 10-timmar laddning så jag måste handla i 10 timmar ??:-/ ??:-/
Min vanliga TUR, jag får vänta på min tur för platserna är upptagna xx antal timmar.

Hemfärd, Enligt eGolf kalkylatorn får man ligga i husvagnstempo annars försvinner 10 mil räckvidd, lik förbaskat kommer man inte fram utan får dessutom ladda några timmar på vägen. Finns bara 7,5 kW laddare på vägen när jag kollar, Hemma dö-sent på natten eller kanske ultratidigt nästa morgon.

Det behövs en rejäl uppryckning på räckvidd/laddtid/antal laddplatser för oss vanliga dödliga som lägger 400.000 på en ny bil och inte miljoner.
Förstår inte hur du räknar.. Du verkar inte ha så stor koll på hur det funkar, men det är väl kanske inte så konstigt när man inte varit så intresserad?

Nu vet jag inte var du åkte ifrån, men det finns snabbladdare åt alla håll så det kvittar nästan. Säg att man ska åka från strax Söder om Örebro, från Åsbro, kollade på Maps och drog markören till någonstans där det var 34 mil och ca 4h resväg.

Det är drygt 20mil till Jönköping, där finns det flera snabbladdare på olika platser längst med E4.
Antingen kan du stanna där och ladda rätt fullt, vilket nog skulle ta 45minuter (sista 20% tar lång tid då hastigheten går ner när batterierna börjar bli fulla), eller så laddar du i ca 20 minuter för att sen ta dig antingen till Värnamo Snabbladdare eller Gnosjö snabbladdare, för att fylla upp i 10-15 minuter där.
Så totala laddtiden blir kortare men du får göra två stopp.
Du är framme ca 35-45 minuter senare.. eller behöver börja din resan 35-45 minuter tidigare. Jag förstår inte hur du räknar med 4h tidigare.

Om du fått 7,4kw-laddaren hade du på 2h fått i ca 10 mil. (Nu är jag helt övertygad om att vi inom ett år eller två har flera snabba laddare på platser så somn Ullared, troligen 11 eller 22kw, eventuellt nån snabbladdare också.. Men normalt stannar ju folk ett par timmar där så 50-150kw kanske inte behövs just där. Isåfall bättre med flera 11kw.
Åker du därifrån 12:00 får du stanna igen i Värnamo, alternativt i Gnosjö om du hellre vill ta den vägen. (Det alternativet har du på väg dit också såklart)
Efter ca 25 minuter har du så du klarar dig till Ödeshög.. Bränner du på och kör fort kanske du får stanna nån mil tidigare på snabbladdaren i Gränna...
Där behöver du ytterligare 20-25 minuter.

Totalt skulle din nästan 70 mil långa resa tagit en och en halv timme extra, men du hade haft nära en tusing extra att handla med. Och det är alltså med bilar som finns till försäljning idag.
Om 2 år tror jag du är nere på en tredjedel av den tiden, eller ingen alls då du troligen kommer kunna ladda det du behöver under dina två timmars handling. En E-Golf har ändå bara ett ca 35kwh stort batteri.. Du har troligen en fördubbling av det på de flesta bilar om 2-3 år, plus snabbare laddare.
#1181796
Jag kör imte E4 utan tvärs över Sverige genom småland, där är det mest 7,4 kW laddare i byarna, där behöver jag ladda 2-3 timmar för att klara min fram till Ullared om jag är fulladdat när jag kör hemifrån (om jag kör husvagsntempo vill säga). Därför behöver jag starta 3-4 timmar tidigare

Fråga; Hur länge kommer laddning att vara gratis ?

Både Vattenfall och Fortum har valt att ta betalt per minut för att inte snabbladdningsstationerna ska bli parkeringsplatser för laddhybridbilar med små batterier, som inte kan tillgodogöra sig den höga effekten på 50 kW
.

Hur kan jag spara 1000 kr om en V70 VEA FWD drar diesel för 500 kr på resan ?

Golfen snabbladdas ju till 80% på en timme, Gör jag det i Växjö som är på vägen kostar det 60 min * 3 kr = 180 kr per riktning = 360 kr ToR

Billladdning kommer väl att bli precis som vanliga mackar, det kommer skilja några öre upp och ned mellan dem. Det kommer inte finnas "gratismackar" när detta stabiliseras i framtiden.
#1181811
joel80 skrev:Funkar i allafall utmärkt för de flesta Teslaiter, även de som har mindre batteri än 100kwh, att köra till södra Europa.

Trådarna tar även upp lite problem, men bevisligen går det att köra långt utan större problem.
Inom några år finns det alltså motsvarande räckvidd och laddning på bilar som inte kostar som en Tesla. Jag ser inte långresor som ett problem. Inte med bilarna som kommer om de närmsta 2-3 åren.
Att det går att köra långt med batteribil är det ingen som betvivlar. Om det går utmärkt eller inte beror uppenbarligen på vad man menar med utmärkt. Som jag ser det är det inte utmärkt att behöva lägga en bra bit över miljonen på en "lyxbil" för att sedan späka sig på resan och/eller färdas i snigeltakt.

Om jag hade valt att illustrera med någon av de batteribilar vi kan räkna med att köpa för rimliga pengar inom de närmaste 2-3 åren istället för en Tesla 100 S hade det förstås sett än värre ut. Det vi då kan hoppas på är en reell räckvidd på runt 30 mil. Sedan måste man ständigt ha minst 10 mil i reserv för diverse oförutsedda trafikstörningar. Jag väntar i nuläget aldrig till jag har så lite som 10 mil kvar innan jag tankar. Den praktiska räckvidden är då 20 mil förutsatt att man laddat fullt. Med de 80 procents laddning man i bästa fall kan räkna med att få på 45 minuter (maxtid på Teslas snabbladdningsplatser) är man nere på en praktisk räckvidd på strax under 15 mil. Även med optimalt placerade snabbladdningsstationer innebär det att man behöver ladda minst sex gånger under en dagsetapp av det slag jag gjorde i torsdags. Det är ju bara att glömma. :roll:
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1181812
Har man konto snabbladdar man för 2kr minuten tror jag det är. Finns även abonnemang där man betalar några hundralappar i månaden och då har man fri snabbladdning. Golfen klarar att ladda i knappt 50kw. Du behöver inte stanna och ladda fullt eller till 80% i "onödan" utan man laddar så man kommer fram eller till nästa ställe som passar att ladda vid.
Jag kollade runt och det finns nog inget håll du kan komma ifrån där och inte köra förbi snabbladdare. Varifrån kör du?

När det gäller mer långsamma laddare t.ex vid köpcentrum och så är det troligt att de kommer vara gratis på många ställen precis som parkering är idag. Man lockar till sig kunder och betalar 10-15kr för deras ström under tiden dom gör av med ett par tusen inne i butiken.

På andra ställen kommer dom ha parkeringsavgift/laddavgift. Där jag sett sånt har det handlat om 5-10kr extra per timme på laddplatserna. Blir inte mycket dyrare än det du fyller på hemma.

Du menar att din V70 bara drar ca 36-37l på 70 mil? Kör du så snålt med den kommer du inte ha svårt att komma långt med elbil och behöver inte köra saktare än du redan gör. Jag räknade dock felaktigt nog inte med snabbladdning kostnad på nån hundring, så din besparing hade med mina siffror från min V70 D3 blivit kring 500kr. Nästan 1000kr var felräknat.
#1181813
joel80 skrev:Du menar att din V70 bara drar ca 36-37l på 70 mil? Kör du så snålt med den kommer du inte ha svårt att komma långt med elbil och behöver inte köra saktare än du redan gör.
Jag har en XC70 som är fyrhjulsdriven och drar 2,1 ton och toppar 210 km/h

eGolf är FWD, drar nada släp och toppar max 140 km/h om man står på gasen och gråter.

Så jag jämför med en vanlig V70 VEA FWD (eller varför inte en V60 FWD) som man enkelt kör på 36-37 liter utan att abonnera på husvagnsfilen....

Gratisladdare på stora köpcenter med hundratals parkeringar kommer vara långsamma laddare medans folk handlar. det kommer inte vara farmer med hundratals snabbladdare som pumpar ut miljoner och åter miljoner av watt helt gratis till folk som gör ett snabbstopp på E4an.

Tror inte jag i alla fall
#1181817
joel80 skrev:Ja att det slår igenom kommer inte ha med miljötänk att göra, utan simpel "marknadskraft". Bäst produkt till bäst pris typ..
Visst. Och Seba har ju redan utnämnt Tesla till bästa bilen i sitt "segment". ;-)

http://www.consumerreports.org/cars-tes ... rformance/
#1181819
VolvoB20 skrev:Fråga; Hur länge kommer laddning att vara gratis ?
Det är inte bara laddningskostnaderna man måste räkna med. Idag är ju batteribilar kraftigt skattesubventionerade: näst intill obefintlig fordonsskatt och näst intill obefintlig drivmedelsskatt. Det är förstås ohållbart på längre sikt. Vi får kallt räkna med att kilometerskatten återinförs, denna gång på batteribilar snarare än dieslar. Är ju en baggis att rapportera in hur mycket bilen rullar med dagens datorteknik.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 61

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]