- sön 25 jun 2017, 09:21
#1181378
-Hur många laddplatser tillåter att man baxar in en långt ekipage (husvagn+bil), tror inte jag sett någon faktiskt ?
-Med hästar i släpet vill man inte stå parkerad en timme och vänta på laddning.
-Paus var 2,5 timme, nej, har 23 mil till djursjukhuset så åker man och lämnar eller hämtar kör man ju 46 mil med släp med ett kort stopp för att lasta i/ur hästen bara.
-På semestern körde vi upp till 16 timmar utan paus, (utan släp) (okejdå 2 min för tankning+kissa men det laddar man ju inget på)
Visst funkar elbil, men då behöver jag flera bilar, eller så får man byta livsstil, det kan ju vara ett alternativ. Man skulle ju kunna ha en dieselbil som bara stod hemma , och bara användes vid behov, och så har man en snål elbil för vardagliga jobb-pendlingen, Men det sätter ju regeringen effektivt stopp för med skyhög fordonsskatt som man ska betala även om bilen står helt still istället för att skatta bränslet bara. Så nu blir man tvingad att åka dieselbil hela tiden.
Man vill ju inte köra tokslut på el heller, då är ju bärgning som gäller och timmavis med laddning innan man kommer vidare och vips har en halv dag gått. Får man soppatorsk tar det ju 1 minut att hälla i reservdunken så är man iväg.
I TeknikensVärld testade man ju elbilar för oss vanliga dödliga, det rullade ju bara en bit över 20 mil i 17 grader, sol och bra väglag utan AC eller värme. Hur funkar det med AC, Värme, Snömodd och dubbdäck som rullar trögt. Jag brukar tanka när jag har 10-15 liter kvar, det är ju 20-30 mil utan släp. Med elbil är det ju som att köra på reseven hela tiden och jaga efter nästa "mack" trots att man just laddat fullt. Du har ju själv en hybrid så du har aldrig behövt uppleva räckviddsångesten själv för när batteriera i din bil kroknar tar ju dieseln över.
Det än en sak att läsa om det på nätet, en helt annan sak att sitta bakom ratten och alltid behöva planera och vara orolig att bilen plötslig blir två ton orörlig klump som behöver bärgning.
joel80 skrev:Så du tänker basera ditt batteri på att kunna dra släp/husvagn 6-7h i sträck utan rast... annars är det för litet batteri? Kör du husvagn året runt? Och tar du aldrig paus??-Kör olika släp året om, flaksläp, båtsläp, bilsläp, hästsläp, husvagn.
Om det kan gå 40-50 mil utan vagn och 25-30mil med, skulle inte det funka? De gånger du är ute med husvagn har du väl aldrig superbråttom? Och nog tar du väl ta paus efter typ 2,5 3h?
-Hur många laddplatser tillåter att man baxar in en långt ekipage (husvagn+bil), tror inte jag sett någon faktiskt ?
-Med hästar i släpet vill man inte stå parkerad en timme och vänta på laddning.
-Paus var 2,5 timme, nej, har 23 mil till djursjukhuset så åker man och lämnar eller hämtar kör man ju 46 mil med släp med ett kort stopp för att lasta i/ur hästen bara.
-På semestern körde vi upp till 16 timmar utan paus, (utan släp) (okejdå 2 min för tankning+kissa men det laddar man ju inget på)
Visst funkar elbil, men då behöver jag flera bilar, eller så får man byta livsstil, det kan ju vara ett alternativ. Man skulle ju kunna ha en dieselbil som bara stod hemma , och bara användes vid behov, och så har man en snål elbil för vardagliga jobb-pendlingen, Men det sätter ju regeringen effektivt stopp för med skyhög fordonsskatt som man ska betala även om bilen står helt still istället för att skatta bränslet bara. Så nu blir man tvingad att åka dieselbil hela tiden.
Man vill ju inte köra tokslut på el heller, då är ju bärgning som gäller och timmavis med laddning innan man kommer vidare och vips har en halv dag gått. Får man soppatorsk tar det ju 1 minut att hälla i reservdunken så är man iväg.
I TeknikensVärld testade man ju elbilar för oss vanliga dödliga, det rullade ju bara en bit över 20 mil i 17 grader, sol och bra väglag utan AC eller värme. Hur funkar det med AC, Värme, Snömodd och dubbdäck som rullar trögt. Jag brukar tanka när jag har 10-15 liter kvar, det är ju 20-30 mil utan släp. Med elbil är det ju som att köra på reseven hela tiden och jaga efter nästa "mack" trots att man just laddat fullt. Du har ju själv en hybrid så du har aldrig behövt uppleva räckviddsångesten själv för när batteriera i din bil kroknar tar ju dieseln över.
Det än en sak att läsa om det på nätet, en helt annan sak att sitta bakom ratten och alltid behöva planera och vara orolig att bilen plötslig blir två ton orörlig klump som behöver bärgning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.