Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1181378
joel80 skrev:Så du tänker basera ditt batteri på att kunna dra släp/husvagn 6-7h i sträck utan rast... annars är det för litet batteri? Kör du husvagn året runt? Och tar du aldrig paus??

Om det kan gå 40-50 mil utan vagn och 25-30mil med, skulle inte det funka? De gånger du är ute med husvagn har du väl aldrig superbråttom? Och nog tar du väl ta paus efter typ 2,5 3h?
-Kör olika släp året om, flaksläp, båtsläp, bilsläp, hästsläp, husvagn.

-Hur många laddplatser tillåter att man baxar in en långt ekipage (husvagn+bil), tror inte jag sett någon faktiskt ?

-Med hästar i släpet vill man inte stå parkerad en timme och vänta på laddning.

-Paus var 2,5 timme, nej, har 23 mil till djursjukhuset så åker man och lämnar eller hämtar kör man ju 46 mil med släp med ett kort stopp för att lasta i/ur hästen bara.

-På semestern körde vi upp till 16 timmar utan paus, (utan släp) (okejdå 2 min för tankning+kissa men det laddar man ju inget på)

Visst funkar elbil, men då behöver jag flera bilar, eller så får man byta livsstil, det kan ju vara ett alternativ. Man skulle ju kunna ha en dieselbil som bara stod hemma , och bara användes vid behov, och så har man en snål elbil för vardagliga jobb-pendlingen, Men det sätter ju regeringen effektivt stopp för med skyhög fordonsskatt som man ska betala även om bilen står helt still istället för att skatta bränslet bara. Så nu blir man tvingad att åka dieselbil hela tiden.

Man vill ju inte köra tokslut på el heller, då är ju bärgning som gäller och timmavis med laddning innan man kommer vidare och vips har en halv dag gått. Får man soppatorsk tar det ju 1 minut att hälla i reservdunken så är man iväg.

I TeknikensVärld testade man ju elbilar för oss vanliga dödliga, det rullade ju bara en bit över 20 mil i 17 grader, sol och bra väglag utan AC eller värme. Hur funkar det med AC, Värme, Snömodd och dubbdäck som rullar trögt. Jag brukar tanka när jag har 10-15 liter kvar, det är ju 20-30 mil utan släp. Med elbil är det ju som att köra på reseven hela tiden och jaga efter nästa "mack" trots att man just laddat fullt. Du har ju själv en hybrid så du har aldrig behövt uppleva räckviddsångesten själv för när batteriera i din bil kroknar tar ju dieseln över.

Det än en sak att läsa om det på nätet, en helt annan sak att sitta bakom ratten och alltid behöva planera och vara orolig att bilen plötslig blir två ton orörlig klump som behöver bärgning.
#1181396
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Så du tänker basera ditt batteri på att kunna dra släp/husvagn 6-7h i sträck utan rast... annars är det för litet batteri? Kör du husvagn året runt? Och tar du aldrig paus??

Om det kan gå 40-50 mil utan vagn och 25-30mil med, skulle inte det funka? De gånger du är ute med husvagn har du väl aldrig superbråttom? Och nog tar du väl ta paus efter typ 2,5 3h?
-Kör olika släp året om, flaksläp, båtsläp, bilsläp, hästsläp, husvagn.
Och du kör alltid mer än 30 mil med dem??!! :shock: :o :o
-Hur många laddplatser tillåter att man baxar in en långt ekipage (husvagn+bil), tror inte jag sett någon faktiskt ?
Jo det finns många ställen du kan köra med släp till laddaren. Som det är än så länge så är de flesta snabbladdarna förutom Teslas enstaka laddare, så att köra och parkera på snedden framför dem är inget problem. När det byggs ut med flera kommer dom förhoppningsvis att tänka på att göra sånna som funkar att köra "igenom" precis som med bensinpumpar. Så har man gjort på många ställen i Norge just för de som drar släp/vagn
-Med hästar i släpet vill man inte stå parkerad en timme och vänta på laddning.
-Paus var 2,5 timme, nej, har 23 mil till djursjukhuset så åker man och lämnar eller hämtar kör man ju 46 mil med släp med ett kort stopp för att lasta i/ur hästen bara.
Och du kan absolut inte tänka dig ett kost stopp på 15-20 minuter under dom dryga 5 timmarna om det i övrigt ger dig väldigt mycket mer tid i form av att du aldrig till vardags behöver åka till macken? Det måste väl hända att du ändå behöver svänga av för att tanka under en sån resa... så att då stanna en kvart istället för 5 minuter kan inte vara avgörande?! Vi snackar ju inte vardagskörning nu.
-På semestern körde vi upp till 16 timmar utan paus, (utan släp) (okejdå 2 min för tankning+kissa men det laddar man ju inget på)
Då behöver du elbil för vår andras skull så att du stannar och tar ordentliga pauser! ;) Det finns anledningar till att man har max körtid utan rast hos yrkestrafiken.

Förresten har jag aldrig lyckas stanna under 10 minuter när det ska "kissas" och så när hela familjen är med.. Det tar likt förbannat 10-15 minuter. :)
Visst funkar elbil, men då behöver jag flera bilar, eller så får man byta livsstil, det kan ju vara ett alternativ. Man skulle ju kunna ha en dieselbil som bara stod hemma , och bara användes vid behov, och så har man en snål elbil för vardagliga jobb-pendlingen, Men det sätter ju regeringen effektivt stopp för med skyhög fordonsskatt som man ska betala även om bilen står helt still istället för att skatta bränslet bara. Så nu blir man tvingad att åka dieselbil hela tiden.
Det har spekuleras/fantiserats lite i elbilsforum jag följer om att man skulle vilja ha möjlighet att typ hyra ett extrabatteri t.ex för husvangssemestern. Alltså att kanske antingen ha ett inbyggt i husvagnen man kan koppla in, eller få in ett extra i bilen. Även om det skulle ta en dm av golvhöjden i bakluckan skulle jag i allafall klara det om man nu hade vagnen med.. Man packar ju rätt mycket i vagnen.
Det kanske är en framtida lösning, så att man slipper åka runt med en massa dödvikt och extra batteri under tiden man inte behöver det.
Man vill ju inte köra tokslut på el heller, då är ju bärgning som gäller och timmavis med laddning innan man kommer vidare och vips har en halv dag gått. Får man soppatorsk tar det ju 1 minut att hälla i reservdunken så är man iväg.
Soppatorsk med en modern bil kan betyda att du måste in med bilen på verkstad!
Tar det slut på el behöver du mer el.. Du behöver inte lufta systemet eller något sånt. Bärgning till närmsta stolpe.. Men det är betydligt lättare att se vad man har kvar i en elbil jämfört med en diesel/bensinare. Och du får också direkt återkoppling om du t.ex sänker hastigheten. Om, du nu har en mil kvar till laddaren och bara har 9km räckvidd, ja då kanske du får sänka farten från 110km/h till 100km/h den milen.
Varför skulle det ta timmvis med tid att ladda bara för att du kört slut? Det går väl lika fort som vanligt. I nya laddare som sätts upp nu har man 150kw som standard. Det ger 1,8-1,2 mil i minuten beroende på förbrukning. I bilarna som finns ute nu samt många av laddarna som inte är uppgraderad är det 50kw som är toppeffekten. Det funkar för många det också, men kanske inte för dig då om du kör många långresor. Tesla har 120kw i sina stolpar, dom har väl lite visat vägen för vad som fungerar.
I TeknikensVärld testade man ju elbilar för oss vanliga dödliga, det rullade ju bara en bit över 20 mil i 17 grader, sol och bra väglag utan AC eller värme. Hur funkar det med AC, Värme, Snömodd och dubbdäck som rullar trögt. Jag brukar tanka när jag har 10-15 liter kvar, det är ju 20-30 mil utan släp. Med elbil är det ju som att köra på reseven hela tiden och jaga efter nästa "mack" trots att man just laddat fullt. Du har ju själv en hybrid så du har aldrig behövt uppleva räckviddsångesten själv för när batteriera i din bil kroknar tar ju dieseln över.
Vi pratar ju om framtida bilar, och att förändringen kommer snart. Många av bilarna jag nämnde ska ha 30-50 mils räckvidd, och vid köp kommer man också kunna välja olika batteristorlekar beroende på behov. Dagens bilar rullar en bit över 20 mil.. För några år sen var det knappt man kom 15mil. Det går som sagt åt rätt håll, och rätt snabbt.

Jag har nog mer räckviddsångest än elbilisterna! Jag hatar när dieselmotorn hoppar igång! :D
Jag tänker hela tiden på hur resan skulle funka med elbil, och kommer fram till att i alla mina resor utan husvagn skulle jag klara mig bra med ca 25-30mils räckvidd utan att det skulle påverka restiden märkbart. Jag kör ofta Gävle-Stockholm t.o.r under dagen.. Det är drygt 32mil.. Men i 9 av 10 fall har jag möjlighet att stå parkerad vid en stolpe under dagen, och de få dagar jag inte har det skulle jag kunna ta en snabbladdning på 5-10 minuter för att fylla upp tillräckligt för att komma hem. Har kört nån resa i jobbet upp till Umeå. En sån resa skulle med en bil med 25-30mil ta lite längre tid än med dieselbilen, räknar med en timme extra ungefär. Men sånna resor gör jag 1-2 gånger per år och kan lätt acceptera den förändrningen. Alla andra fördelar med elbil väger upp.

AC och värme påverkar lite, men inte så väldigt mycket. En AC drar väl på max effekt ca 1kw. I en bil med 60kw batteri drar den alltså en sextiondel per timme.
Värmen brukar väl ligga på 2-3kw, fast i bilar med typ luftvärmepump är de effektivare och förbrukar mindre även fast de ger en värmeeffekt på 3kw. (Typ som luftvärmepumpen hemma.. min drar 800w och ger som bäst ca 4,5kw värme.)

Det än en sak att läsa om det på nätet, en helt annan sak att sitta bakom ratten och alltid behöva planera och vara orolig att bilen plötslig blir två ton orörlig klump som behöver bärgning.
Räckviddsångest är nästan enbart något som drabbar sånna som inte har elbil när dom försöker sätta sig in i hur det är. De flesta som har elbil har aldrig räckviddsångest. Man lär sig sin bil rätt fort, och märker att det väldigt sällan är problem. De gånger jag läst om folk som fått "ångest" är när laddare varit trasiga. Med fortsatt ökad utbyggnad blir den risken också mindre och mindre.
Jag har haft rävkviddsångest i bensinbil.. Semester i norrland och plötsligt märker man att det är 8 mil till närmsta by och lampan börjar lysa.
#1181421
om du ska ha ett batteri i husvagnen så kommer dom flesta inte ens få dra vagnen pga för tungt.

nästa fråga är ju hur många tusen mil ett batteri håller, och vad kostar det då det måste bytas. tvivlar ju på att man kör 50-60 tusen mil med samma batteri, och inte vill jak kosta på ett dyrt batteri bara för att kunna köra slut på bilen
#1181428
Visst går det. 16 timmar är ju en baggis, sambon kör i 8 timmar och jag sover som en stock i passagerstolen.
Hon tankar bilen när jag är på toa. Sedan är hon på toa när jag betalar då är man iväg på några minuter bara. Då kör jag i 8 timmar och hon kan sova sina 8 timmar.

Jag misstänker att elbilar i min prisklass som vår XC70 , max 400.000 kr inte orkar dra ett 2-tons släp mer än 10 mil på en full laddning. De flesta får man ju inte ens sätta krok på överhuvudtaget. Du har säkert koll.på det i detalj, och de tar väl en rätt rejäl stund att ladda fullt om man tömt batteriet helt för alla har ju inte Teslas suoerchargerkapacitet.
#1181492
joel80 skrev:Snepo
Det börjar ju komma sånna som ser ut som "vanliga" bilar.

E-Golfen är ju en helt vanlig Golf... Huyndai Ioniq ser också helt okej ut!
Opel Ampera E faller väl inte riktigt mig i smaken, men den ser ut som en "vanlig" bil den också.

Självklart krävs det ju massor med olika bilmärken och modeller för att tillfredsställa alla, precis som det gör nu.
Det verkar som att utbudet håller på att bli bättre. Inom bara nått år eller två kommer det ut mängder med nya elbilar.

Audi Q6 e-tron quattro kommer nästa år om dom håller tiden.

Volvo kommer med 2 modeller (2019).

Mercedes-Benz Generation EQ har sagt (2018/2019)

Hyundai’s electric SUV (2018/2019)

Ford Focus Electric (2017)

Ford’s electric SUV (2020)

Nya Nissan ska ha över 30 mil.. nu är den inte den snyggaste bilen heller, men det är en Nissan.. eh.. :)

Tesla Model 3 lanseras i USA nu efter sommaren, kommer väl till Europa först nästa år.

Citroen kommer med E-Mehari under 2017.

Aston Martin och Porsche kommer också med elbilar.. men dom kommer kanske bli lite för dyr för gemene man.. Lite i Teslaklass skulle jag tro... Some Polestar-bilen.

Sen är det ett gäng till jag säkert glömt, och har inte alls tagit med BYDs bilar. (Nån sa att kinesiska bilar sällan klarar EU-testerna för säkerhet.. kanske samma sak här?)

Bussar kommer också starkt.. Först stadsbussar (rullar redan flera i Sverige), men det finns även elbussar som klarar 50+ mil utan laddning.

Jag är inne på att 2025 har vi majoriteten elbilar i nybilsförsälningen.
Ja just det,Hyundaien är ganska snygg.
#1181509
osla skrev:om du ska ha ett batteri i husvagnen så kommer dom flesta inte ens få dra vagnen pga för tungt.

nästa fråga är ju hur många tusen mil ett batteri håller, och vad kostar det då det måste bytas. tvivlar ju på att man kör 50-60 tusen mil med samma batteri, och inte vill jak kosta på ett dyrt batteri bara för att kunna köra slut på bilen
Jag tänkte extra batteri i bilen isåfall. Där brukar man ha ett antal hundra kilo över, så det skulle funka.
Sen är det ju så att man brukar kunna klassa om vissa husvagnar, beroende på vad man har för bil att dra med, för att få högre lastvikt. Det är inte oöverkomliga problem du tar upp.

Batterierna verkar hålla betydligt längre än man trott. Många som nu kört 20k mil med sina bilar upplever inte mer än 5-6% degradering, och degraderingen var något brantare i början, för att sen plana ut och gå saktare. Det är troligen inte batterierna som ger sig först.
Andrahandsvärdena på elbilar är på väg att bli bättre än ICE-bilar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/
#1181590
joel80 skrev:SVT har fått lite smisk för sitt rätt okritiska sätt att rapportera om IVLs rapport.

https://cleantechnica.com/2017/06/22/sw ... udy-sucks/

https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir ... re-6855970
Aga är som bekant en dålig uppfostringsmetod och särskilt illa blir det när den som här delas ut helt omotiverat. IVL och SvT kan sträcka på sig. Musk och andra får ställa sig i skamvrån. Först Teslas jättelika klavertramp när de inte ville ta tillfället i akt att kommentera rapporten i SvT och sedan en twitterreaktion från Musk i klass med Trumps. :shock: :roll: Det verkar som om vare sig Musk eller Irle (Clean Technica) förstår att den här typen av reaktioner bara sänker deras trovärdighet.
#1181615
Grand Touring i Europa med batteribil: Är det en realistisk möjlighet idag?

Jag körde ca 100 mil i torsdags, från Uppsala till Oeversee strax söder om Flensburg, och sedan ca 85 mil i fredags, från Oeversee till Tübingen strax söder om Stuttgart. Funderade i samband med det lite över hur och om det skulle funkat med batteribil. Med den räckvidd och de laddningstider man i bästa fall kan hoppas på idag för rimliga pengar kan jag konstatera att sådana dagsetapper ännu inte är någon riktigt realistisk möjlighet. Skall man komma någonstans får man ta steget upp till en Tesla 100 S för ett gott stycke över en miljon, särskilt sedan man utrustat den så att den är i paritet med vår V70 D4 -15. Fast även då blir situationen knappast oproblematisk.

Vi steg upp klockan sju i torsdags och kom iväg vid åttasnåret. Första rasten blev i vanlig ordning vid Östgötaporten nära Ödeshög efter ca 30 mils körning. Där finns sedan flera år tillbaka en av Teslas superladdningsstationer och vi rastade ungefär en halvtimme vilket troligen tagit Teslan till 80 procent laddning och därmed en räckvidd på runt 40 mil. Fast det börjar vid det här laget bli lite trångt om gudsgåvorna. Tidigare år har vi bara sett enstaka Teslor på den här stationen men i år stod där inte mindre än sex stycken som mest. Det finns åtta platser och nästa år skulle det inte förvåna mig om det är kö vid elpumpen.

Nästa superladdningsmöjlighet är vid Toftaholm men dit är det bara ca 20 mil så för tidigt att rasta. Tyvärr finns ingen laddningsmöjlighet ombord på färjan Helsingborg-Helsingör där vi i vanlig ordning tog nästa rast efter ytterligare ca 30 mil från Östgötaporten räknat. Undrar om de tagit hänsyn till batteribilarnas laddningsbehov när de nu bygger om färjorna så att de kommer att gå på batteri över sundet. Om Seba får rätt kommer ju alla att vilja ladda där inom en inte alltför avlägsen framtid. Orkar färjan kånka på så mycket batterier och vilka blir kostnaderna?

I brist på laddningsmöjligheter på färjan hade vi med Teslan behövt ta en extra rast vid nästa superladdare längs E20 söder om Köpenhamn något 10-tal mil efter färjan. Avståndet dit från Östgötaporten är på gränsen till vad en Tesla 100 S med 80 procents laddning klarar. Men hade vi stannat en timme istället för en halvtimme vid Östgötaporten hade det kanske ordnat sig ändå.

Lite äventyrligt hade det dock varit. Danmark börjar vid det här laget påminna lite om Tyskland ifråga om trafikintensitet så vi tappade ca en timme på diverse trafikstörningar mellan Helsingör och vår slutdestination ca 40 mil därifrån. Efter några minutlånga kisspauser kom vi fram ca 20.30 precis lagom för att hinna äta middag på vårt övernattningsställe, Historischer Krug, innan köket stängde. Med Teslan hade vi kommit för sent för att äta och dricka i godan ro innan vi kröp till kojs.

Historischer Krug visade sig sedan vårt förra besök för något år sedan ha kompletterat med ett par Tesla-märkta P-platser. Fast de var inte upptagna av några Teslor utan av en dieseldriven Volvo (dock inte vår) och en likaledes dieseldriven BMW. Kanske hade vi dock efter diverse omflyttningar kunnat ladda vår Tesla där över natten om vi haft en.

Nu var det ju dock ingen sådan jag körde så jag konstaterade bara förnöjt att Volvons färddator visade 134 mils räckvidd efter ett par minuters tankning strax före ankomst. :D Vår D4 nöjde sig med ca 0,57 i snitt (0,54 enligt färddatorn) under de första 100 milen trots att det allra mesta var motorvägskörning och jag körde så fort som hastighetsbegränsningar och trafik medgav. Medvind hade vi inte heller, snarare lite tvärtom även om vinden mestadels var svag.

Bortsett från korta kisspauser tog vi nästa dag bara en lite längre rast (en dryg halvtimme), efter ungefär halva sträckan, längs A7 mellan Hannover och Göttingen. Där i närheten finns en av Teslas superladdare men frågan är om vi vågat vänta tills dess med att ladda och sedan köra vidare hela vägen efter bara en laddning. Vi hade då närmat oss gränsen för vad även en Tesla 100 S klarar av och i Tyskland måste man alltid räkna med att bli stående en timme eller två i någon kö. Med ACn igång för fullt lär det inte vara så bra för räckvidden. Alternativt vill man ha möjlighet att köra runt trafikhindret vilket också kan kräva räckvidd i reserv. Så man hade nog behövt ta två lite längre pauser istället för bara en för att vara på den säkra sidan. Vi tappade denna gång bara någon timme på oväntade trafikstörningar vilket är ovanligt lite. Sedan tillkommer förstås alla de väntade störningarna i form av många och långa "Baustellen" där man tuffar på i 80 km/h.

Vi var framme vid sjusnåret, lagom för att äta middag i goda vänners lag. Med Teslan hade middagen fått vänta till åttatiden. Sedan hade frågan uppstått om hur vi laddar Teslan över natten under vårt besök i Tübingen. Våra goda vänner här har inga privata P-platser de kan upplåta så det handlar i praktiken om P-husparkering. P-hus finns det gott om men jag kunde efter lite efterforskning konstatera att bara ett av dem erbjuder platser där man kan ladda. Närmare bestämt finns det i nuläget möjlighet att ladda hela två laddbara bilar över natten på publik P-plats i denna relativt mondäna och progressiva universitetsstad med ca 100 000 invånare. :shock: Närmsta snabbladdare finns runt fem mil bort med en uppskattad körtid ToR på ca 90 minuter så det känns ju inte alltför lockande att åka och "tanka" heller. Lär ju ta runt tre timmar allt som allt om man vill ladda fullt och då kör man ju ändå bort en del av räckvidden på hemvägen. :(
#1181689
Funkar i allafall utmärkt för de flesta Teslaiter, även de som har mindre batteri än 100kwh, att köra till södra Europa.

Till Italien:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=8991

Till Österike:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=trip

Även Baltikum! Innan dom byggde ut Superchargernätverket.. Men det krävdes bra planering. (I vissa av länderna är det ännu inte utbyggt, men det finns nu många andra snabbladdare.)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =road+trip

Kroatien
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=1835

Trådarna tar även upp lite problem, men bevisligen går det att köra långt utan större problem.
Inom några år finns det alltså motsvarande räckvidd och laddning på bilar som inte kostar som en Tesla. Jag ser inte långresor som ett problem. Inte med bilarna som kommer om de närmsta 2-3 åren.
#1181729
Det är om några år -- när elbilar blir vanligare -- som det kommer att bli stora problem med långkörning.

Idag fungerar det. Det beror främst på att det är relativt få elbilar, och av de som finns är det ännu färre som ger sig ut på långkörning med dem. En annan faktor är att det idag rör sig om "tidiga användare" (early adoptors). De är generellt sett mer villiga att acceptera nackdelarna med ny teknik.

Tolka mig rätt -- jag tror också att elbilarna kommer. Men jag ser inte fram emot långkörning i Europa under semestertid tillsammans med en massa andra elbilar. Det kommer att gå betydligt fortare att bygga ut bilparken än infrastrukturen som krävs för att ladda alla elbilar som behöver laddas kring autobahn.

Nu får vi hoppas att det sker ett större genombrott kring batteritekniken. Dagens batterier skulle ha svårt att hantera massbilism.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 61

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen