joel80 skrev:andersuw skrev:
För bensin är det just bara att man ändrar gränsen från 111 till 95. För diesel är det lite mer komplicerat än så.
För diesel är den nya formel som föreslås:
360 + 22(CO2 - 95) + CO2 x 12,88 + 250
dd
Den gamla dieselformeln var istället:
2,37(360 + 22(CO2 - 111)) + 250
Tack!
Jag då blir det så att skatten för en D3:a som har 119g/km i utsläpp enligt nuvarande siffror kommer hamna över 1000kr dyrare.. Medans en dieselbil som släpper ut 200g/km får sänkt skatt!! Jag har full förståelse för att man höjer skatten lite på dieselbilar.. men det rimmar rätt illa när de som släpper ut minst får störst höjning! Och de som släpper ut mer får en sänkning.. de som släpper ut allra mest får allra störts sänkning. Galet...
Beror lite på hur man ser det. I princip bygger skatten på fyra komponenter:
1. Grundavgift
2. Koldioxidavgift
3. Bränsletillägg
4. Miljötillägg
Bränsletillägget för dieslar är tänkt att kompensera för det faktum att dieselbränslet beskattas lägre än bensin (ca en krona lägre per liter). Miljötillägget för dieslar är tänkt att straffa dem för att de tillåts släppa ut mer av skadliga emissioner andra än CO2 (vilket kan ifrågasättas, särskilt för dieslar som klarar Euro 6 där NOX-gränsen är nästan densamma som för bensinbilar, 0,08 jämfört med 0,06, och CO2-kraven är skarpare för dieslar, 0,5 jämfört med 1,0).
Problemet med den gamla formeln är att den blandar ihop grundavgift och koldioxidavgift med bränsletillägget på ett rätt konstigt sätt. Enligt den nya formeln hålls saker och ting isär på ett rimligare vis. Man kan således om man vill säga att man rättar till en felaktighet i de gamla beskattningsreglerna som särskilt gynnade snåla dieslar ifråga om bränsletillägget samtidigt som de särskilt straffade dem som drog lite mer. Det är också på det sättet den nya formeln motiveras i förslaget. Problemet är att särskilt de som köpt sin dieselbil under senare år, då det stora flertalet dieslar haft mycket låga CO2-värden, får en del av sin bilköpskalkyl rubbad i efterhand. Det är kanske inget som stjälper hela idén men någon helt obetydlig ökning av utgifterna är det ju inte heller.
Vad jag också undrar över är varför man inte istället höjer skatten på dieselbränslet så att den blir lika hög som för bensin. Då skulle man slippa ha något bränsletillägg i fordonsskatten överhuvudtaget. Det tillägget blir även med den nya formeln aldrig riktigt rätt eftersom det baseras på genomsnittlig körsträcka snarare än den körsträcka den enskilda bilen faktiskt har. Tog man skatten via bränslet istället skulle det problemet inte uppstå utan beskattningen skulle stå i full proportion till den faktiska körsträckan.
Är det för övrigt någon som har något bra svar på frågan om varför diesel som bränsle beskattas lägre än bensin? Hur blev det så och varför har det fortsatt vara så?