joel80 skrev:Är det så? Trodde dom som låg så pass lågt klarade sig skapligt... Den har 119g/km enligt registreringen.
Det är ju bara de nya bilarna som åker på den väldigt höjda skatten...
Ja så är det. Bland de befintliga bilarna åker de snålaste dieslarna märkvärdigt nog på den största höjningen. För 119 g/km (samma som för min V70 D4 -15) blir påslaget 1151 kr (2671 i skatt istället 1520). Värst drabbade är dieslar som släpper ut 111 g/km och som fram till nu sluppit den koldioxidbaserade delen av skatten helt och hållet. Där går skatten upp med 1300 kr.
joel80 skrev:Hur klarar sig T4F-motorerna? Dom har ju väldigt låg skatt idag. Vi har ca 900kr/år på våran V60 T4F från 2012.
Förslaget innebär generellt sett mindre ändringar i skattesats för bensinbilar och etanolbilar än för dieslar. Den föreslagna formeln för bensinbilar är:
360 + 22(CO2 - 95)
och för etanolbilar:
360 + 11(CO2 - 95)
Bara att fylla i värdet för CO2 och se var ni landar.