Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1173658
Möttes av denna nyhet på AMS idag. Verkligen roligt att Volvo Cars satsar på nya modeller och fabriker. Senaste åren har ju försäljningen verkligen tagit fart :D

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ygga-xc90/

En liten oro smyger sig samtidigt på. Kan Volvo verkligen fylla upp alla dessa fabriker? Sverige, Belgien, Kina, USA och nu Indien. När nästa konjunktursvacka kommer, vilken fabrik är det då som kommer att stängas?

Är det någon som vet om Volvo fortfarande monterar bilar även i Thailand och Malaysia?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1173675
V9097 skrev:Är det någon som vet om Volvo fortfarande monterar bilar även i Thailand och Malaysia?
Där monteras väl framför allt (endast??) för marknader med vänstertrafik, så det berör väl i.f,s inte fabrikerna i Europa (Kina ha väl inte vänstertrafik. eller??) i första hand. Vet faktiskt in om dom fabrikerna finns kvar. Eller fabriker, det är/var "bara" sammansättning.
Användarvisningsbild
av Funk
#1173773
I Thailand finns igen fabrik för personvagnar numera, medan Malaysia tillverkar lite grann..

Vad det gäller Indien så finns det säkert flera skäll till att tillverka där, men jag undrar om det inte blir så kallad knock down verksamhet snarare än komplett tillverkning..

/Thomas
#1174035
Bara det inte blir som med tekoindustrin Den har vandrat runt från Sverige till Baltstaterna för att därefter gå vidare till Asien. Nästa fas för denna industri blir Afrika. Företagen vill kapa kostnaderna, så varför skulle inte Volvo göra detta med Kinesiska ägare ? Kanske kommer inte Volvobilarna i en framtid att tillverkas i Sverige vilket vore ett trist utveckling.
av Linqid
#1174040
Ser inte det konstiga i detta, och blir inte heller orolig för den svenska tillverkningen (utefter dagens förutsättningar).

Volvo har inte kunnat möta efterfrågan de senaste två åren (?), vilket lett till alldeles för långa leveranstider. Fortsätter man öka i den takten man gör nu så kommer det växa till ett ännu större problem.

Att man då bygger fabriker i USA, Indien, Kina och kanske fler länder i framtiden är fullt naturligt. Indien är ju dessutom en framtida jättemarknad. Om vi tar en av de tyska jättarna för jämförelse så har BMW fabriker i Brasilien, Kina, Indien, Mexico, USA, och Sydafrika (utöver Tyskland). Jag kan ha missat något land.

Vad jag vill ha sagt med det är att jag tror inte att särskilt många tyskar är oroade över att tillverkningen ska lämna Tyskland pga alla utländska fabriker. De behövs helt enkelt för att kunna möta efterfrågan och för smidig, (kostnads)effektiv logistik.

PS. Ja, jag är medveten om att jämförelsen haltar något pga att Volvo Cars ägs av kinesiska Geely. Hittills har vi dock inte sett några som helst tendenser till att man försöker lämna Sverige, utan precis tvärtom. Glöm inte heller CEVT i Göteborg som sysselsätter flera tusen personer, som dessutom ständigt blir fler.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1174872
Man kan inte jämföra olika industrier. Det handlar om känslor. Inom Telecom har ju Ericsson, Nokia, Siemens osv flyttat en miljon arbetsplatser till Asien för tillverkning o montering. Saker som är lika stora o skrymmande som en bil vad gäller nätverken. Ingen har reagerat en sekund på det.

Men försök flytta 100% av BMW eller Mercedes produktion med en miljon jobb till Asien. Då blir det världskriget fack, stostrejker, politiker, importtullar osv alla sluter upp. Var så säker. Där måste man ha produktion på varje marknad, annars blockeras man ut av tullar osv.
av andersuw
#1174946
Visst är det skillnad ifråga om känslor på bilar och telecomutrustning av ett slag du inte själv äger eller ser som konsument. Men inte tror jag att det skulle bryta ut revolution ens om Volvos tillverkning helt flyttade utomlands och bara utvecklingsarbetet blev kvar i Sverige. Kanske det också händer en dag även om jag i dagsläget inte är särskilt orolig för det.

Möjligheterna att motverka det genom skyddstullar är högst begränsade. Särskilt på längre sikt kostar sådana tullar mer än de smakar.

Generellt minskar andelen sysselsatta i industrin gradvis i vad som förr kallades "industriländerna", d.v.s. de rikaste ekonomierna. Idag är andelen av de förvärvsarbetande som arbetar i industrin nere på ca 18 procent i Sverige (enligt Världsbanken). I slutet av 60-talet var siffran över 40 procent.

http://data.worldbank.org/indicator/SL. ... cations=SE

Det har ju dock inte betytt att vi fått det sämre. Det centrala är att värdet på det vi exporterar är så pass högt att vi fortfarande kan importera allt det vi inte själva producerar på ett lika konkurrenskraftigt sätt som andra länder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1175140
andersuw skrev:Visst är det skillnad ifråga om känslor på bilar och telecomutrustning av ett slag du inte själv äger eller ser som konsument. Men inte tror jag att det skulle bryta ut revolution ens om Volvos tillverkning helt flyttade utomlands och bara utvecklingsarbetet blev kvar i Sverige.
Det tror jag inte heller, Sverige har inte alls samma syn som tex Tyskland att det är bra eller viktigt att behålla produktion eller ägande i Sverige. Astra, Findus, Volvo, Saab, Scania, IKEA osv, inga ägs ju i Sverige längre, nu verkar ju bankerna vara näst, vi skulle aldrig starta något bråk som tex tyska facket om man flyttade ut produktionen.

Men något som talar för produktion i Sverige är väl de grymma lönesänkningar som görs nu i Sverige, sitter och tittar på utlandssemester och över senaste 5 åren som gått så har ju kronan fallit som en sten, runt 30% mot Dollar, Euro, Yen, China och de flesta andra mindre valutor som Thaland, Kroatien etc, det innbär ju att vår lön sänkts med 30%. Man blåser ju upp att Sveriges ekonomi går som tåget, men det beror väl på denna massiva lönesänkning, dopad med negativa räntor och att befolkningen konsumerar upp virtuella pengar som skapas av bubblan på fastighetsmarknaden.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]