Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1174971
joel80 skrev:
Derank skrev: Sedan kan man ju börja tänka på vilken miljöförstöring tillverkningen av batterier har
Ni dom köper bil av miljöskäl. Och om man bryr sig om arbetsförhållanden .....
Det där är en rätt spriden myt.
Det är inte värre med jordmetallerna för elbilar än för vanliga bilar.
Arbetsförhällandena i vissa länder där man bryter metaller håller jag däremot med om är under all kritik.. men det är inget specifikt med det som bryts för elbilar. Lithium finns det väldigt mycket av och det kan brytas på många ställen på jorden... Dom håller på att undersöka möjligheterna till gruvdrift i Finland bl.a.. Kan bli en bättre leverantör isåfall sett till arbetsförhållandena.

Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Det planeras många nya batterifabriker runtom i världen nu, varav en rejält stor kommer hamna i Sverige eller Finland. Det är 10 städer/kommuner som gått vidare i utvalsprocessen till Northvolts stora fabrik, varav 8st i Sverige.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-eur ... erifabrik/

Gävle är ett ställe där den kan hamna... (Heja!)
Med en sån fabrik i Sverige blir också tillverkningsprocessen renare då vår elproduktion är väldigt ren, och det kommer bli ännu mindre skillnad i tillverkningsutsläppen mellan en fossilbil och en elbil.

Även Teslas enorma batterifabrik har byggts med mål att vara utsläppsneutral där de har solel som täcker större delen av deras energibehov.
Northvolt ja. Det är nå konstigt med det där projektet som jag inte riktigt kan lägga fingret på , ska bli intressant att se var när hur.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174973
Lövet skrev:Ja det där med arbetsförhållandena som argument mot elbilar är rätt festligt. Har ni bensindrivna mobiltelefoner? Det är exakt samma råvaror som används...
Nu pratar jag om batterier litium. ......det går ju ett antal telefoner på en bil. Nu skiter jag personligen i vart det kommer ifrån mrn de som förespråkar elbil kanske skulle tänka på det.

Jaja. Det är bara vänt och dem för 100år sedan hade jag samma diskussioner om värgasdrivna fordon med några på bil forumen. Många var övertygade att nu hade startskottet gått.......jag sa då att det kommer dröja minst 15-20år innan de ser den första värgasdrivna bilen. Förra året la väl bmw ner det projektet. ....

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174974
Mwi skrev:
joel80 skrev:Det planeras många nya batterifabriker runtom i världen nu, varav en rejält stor kommer hamna i Sverige eller Finland. Det är 10 städer/kommuner som gått vidare i utvalsprocessen till Northvolts stora fabrik, varav 8st i Sverige.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-eur ... erifabrik/.
Ja det där kan bli rätt spännande ett femtiotusenkronors bolag som skall investera fyrtiomiljarder, är inte helt övertygad om att affärsidén för grundaren är batteritillverkning :roll:
http://www.di.se/nyheter/manga-fragetec ... ardplaner/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... agra-amnen
Exakt . Det där ska bli intressant att följa. Blir lite som northland resources...värsta vansinnesprojektet i modern tid efter Hallandsåsen .

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
#1174999
Derank skrev:
Mwi skrev:
joel80 skrev:Det planeras många nya batterifabriker runtom i världen nu, varav en rejält stor kommer hamna i Sverige eller Finland. Det är 10 städer/kommuner som gått vidare i utvalsprocessen till Northvolts stora fabrik, varav 8st i Sverige.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-eur ... erifabrik/.
Ja det där kan bli rätt spännande ett femtiotusenkronors bolag som skall investera fyrtiomiljarder, är inte helt övertygad om att affärsidén för grundaren är batteritillverkning :roll:
http://www.di.se/nyheter/manga-fragetec ... ardplaner/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... agra-amnen
Exakt . Det där ska bli intressant att följa. Blir lite som northland resources...värsta vansinnesprojektet i modern tid efter Hallandsåsen .
Eller Fanerduns mega asien projekt i Kalmar där man skulle bygga en företags-marknadsplats för hela Asien med ny infrastruktur inkl nya motorvägar mot tyskland och utbyggd flygplats för att klara Jumbojets som skulle pumpas in i en strid ström på ett pärlband efter varandra. Det var finansiärerna (kommun o banker) som fick ta smällen där

Några företagskonsulter vill nog plocka ut några miljarder i arvoden innan batterifabriksprojektet floppar denna gång.

Världens största Lithiumreserver finns inte i Gävle utan i Chile o Peru i naturreservat, man vill väl få till en militär-revolution där så man kan exploatera dessa rejält.

Kina utvinner ju också rare-eart-mineral i centrala kina genom att perforera bergen med borrhåll och sedan genomdränka dessa med syror så man kan samla upp det som riner ut i sjöar nedanför. Man kan se dem i google earth som som ilsket grönlysande sjöar. Annars har vi ju Kongo som säker leverantör med bra arbetsmiljö o miljötänk....

Northvolt och Northland låter väldigt lika, min granne fick jobb där och flygpendlade upp till anläggningen innan allt krashade...
Användarvisningsbild
av joel80
#1175071
andersuw skrev:
joel80 skrev:Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Jaså. Hur kommer du fram till det? Enligt TüVs för oss båda välbekanta exempel släpps det ut ungefär dubbelt så mycket CO2 (ca 5 ton mer) vid tillverkning av en Mercedes B-klass elbil jämfört med samma bil med förbränningsmotor. En B-klass diesel går säkert att köra med ett utsläpp på ca 1,5 kg milen genomsnittligt sett. Alltså kan man köra drygt 3000 mil på diesel innan man uppvägt skillnaden i utsläpp vid tillverkning. Vad var det nu du sa att den genomsnittliga årliga körsträckan i Sverige låg på? ;-)
Verkar vara lite olika med siffrorna på olika källor. Jag kollade bl.a på den här videon som gällde USA, men kollar igen och dom räknar på ett mindre batteri än nuvarande bilar.. typ hälften av typ en Huyndai Ioniq som klarar kring 20 motorvägsmil. Men dom räknar också på USA-mix vilket är betydligt sämre än vår elproduktion. Och då får dom det till att det jämnar ut sig efter 1 år. I Sverige borde det då ligga på betyldigt mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8
[youtube]K9m9WDxmSN8[/youtube]

Det här är det exempel du nämner:
Bild
Där räknar dom med 5ggr större skillnad (ca 5 ton Co2) än i videon ovan.

Jag håller på att ta mig igenom det här dokumentet som är rätt intressant, har inte läst allt än utan hoppat lite fram och tillbaka.
http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf

Det är en ganska ny undersökning från 2015. Eftersom det har USA i beräkningarna så är siffrorna för oss betydligt bättre.
Dels det här är intressant:
Global warming emissions occur when manufacturing any vehicle, regardless of its power source, but BEV production results in higher emissions than the making of gasoline cars—mostly due to the materials and fabrication of the BEV lithium-ion battery. Under the average U.S. electricity grid mix, we found that producing a midsize, midrange (84 miles per charge) BEV typically adds a little over 1 ton of emissions to the total manufacturing emissions, resulting in 15 percent greater emissions than in manufacturing a similar gasoline vehicle. However, replacing gasoline use with electricity reduces overall emissions by 51 percent over the life of the car.
A full-size long-range (265 miles per charge) BEV, with its larger battery, adds about six tons of emissions, which increases manufacturing emissions by 68 percent over the gasoline version. But this electric vehicle results in 53 percent lower overall emissions compared with a similar gasoline vehicle.
Så för mindre bilar går det betydligt snabbare än ett år att köra igen det, medans det för en typ Tesla tar längre sträcka. Nu är det ju så att de större bilarna oftast rullar mer än de små, så på nått sätt jämnar det kanske ut sig lite där.

Läser man lite mer i dokumentet så skriver dom också så här:
EVs will become even cleaner as more electricity is generated by renewable sources of energy. In a grid composed of 80 percent renewable electricity, manufacturing a BEV will result in an over 25 percent reduction in emissions from manufacturing and an 84 percent reduction in emissions from driving—for an overall reduction of more than 60 percent (compared with a BEV manufactured and driven today).
Man kapar alltså ca 25% av tillverkningsutsläppen vid produktionen av elbilen om den tillverkas i ett område med "ren" el.

andersuw skrev: Om man sedan tankar dieseln på rätt ställe, så att hälften är icke-fossil, är man uppe i ca 6000 mil istället för 3000 mil. Väljer man en diesel som får köras på HVO100 med tillverkarens goda minne (just nu bara PSA) kan man köra väldigt, väldigt långt innan man ätit upp det försprång bilen har i form av lägre utsläpp vid tillverkning. Och fler tillverkare kan självfallet komma att certifiera sina dieslar för körning på HVO 100 inom kort. Man kan också tänka sig att de som tillverkar HVO100 lyckas höja densiteten de få procent som krävs för att bränslet fullt ut skall tillgodose den europeiska dieselnormen, EN 590. Försök med icke-fossil bensin pågår också även om den inte finns i handeln ännu.
HVO100 ser jag som ett bra alternativ för den nuvarande bilparken för att de bilarna ska kunnas köras hela sin livslängd, men tror inte p.g.a tillverkningskostnader och så att det är vettigt att satsa på som framtida huvudbränsle. Tror det blir svårt att få upp produktionen i sånna mängder. Har du koll på energiåtgång vid den tillverkningen?
andersuw skrev:
joel80 skrev:Med en sån fabrik i Sverige blir också tillverkningsprocessen renare då vår elproduktion är väldigt ren, och det kommer bli ännu mindre skillnad i tillverkningsutsläppen mellan en fossilbil och en elbil.
Varför skall vi i detta sammanhang, eller när det gäller vad en elbil drar vid körning, räkna på den genomsnittliga elproduktionen istället för den marginalökning som krävs för att tillgodse det ökade elbehovet? Och vad vet vi egentligen om hur ren denna marginalökning kommer att bli?

Och nej, det duger inte att i detta sammanhang hänvisa till att vi för närvarande exporterar el. Minskar vi den exporten därför att vi själva behöver mer el kommer det åtminstone kortsiktigt att innebära ökad och skitigare elproduktion någon annanstans och CO2 i luften har som bekant ingen klar geografisk hemvist.
Det går snabbt att bygga ut elnätet i samma takt. Vi hade över 16TWh vindkraft 2015. Att argumentera mot elbilar för att elmixen skulle bli sämre är nog att lura sig själv. I de absolut flesta länder byggs det nu mer förnybar elproduktion än något annat (mycket också för att det oftast är det billigaste numera!) och andelen förnybart verkar ha ökat i varje land jag hittat uppgifter på.

De flesta elbilar laddas nattetid. Då har alla länder låg elförbrukning. Såg nån undersökning ifrån England som visar att 97% av laddningen är långsam laddning i hemmet eller vid annan parkering. Sån förbrukning drar inte olje eller kolkraft, som normalt används för toppar i elanvändningen så som på morgonen då alla ska duscha och koka kaffe och på kvällen då alla lagar mat. Om man sen också ser till hur man börjat använda elbilarna i "smart grids" så hjälper snarare elbilar till att hålla ner just de topparna och minskar alltså användandet av den smutsigaste reglerkraften.

Nederländerna är på väg att köra ut "vehicle-to-grid" över hela landet efter lyckades tester i vissa områden.
https://electrek.co/2016/10/18/electric ... therlands/
[youtube]pNsW8DitBCg[/youtube]
#1175076
joel80 skrev:Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Varför går det åt extra energi att bygga en elbil, trodde det var tvärs om. En elbil är ju så mycket enkare uppbyggd , man behöver ju inte koppling, växellåda, drivlina osv. Visst behövs ett batteri, men det kan väl inte krävas mycket energi att tillverka?
Användarvisningsbild
av joel80
#1175077
VolvoB20 skrev: Världens största Lithiumreserver finns inte i Gävle utan i Chile o Peru i naturreservat, man vill väl få till en militär-revolution där så man kan exploatera dessa rejält.
Har nån sagt att det finns i Gävle?

Det finns lithium på många ställen i världen. Australien är största marknaden, sen har du Chile, Argentina, Kina, Zimbabwe, Portugal, Brasilien och USA som dom största leverantörerna. Vad är det du har läst om Chile och Peru? Det är ett par hundra mil till närmsta naturreservat från där de bryter lithium av vad jag hört. Har du sett den där fejkade bilden på vad som sägs är lithiumbrytning? (Som egentligen är från en koppar-gruva i Chile)
http://www.snopes.com/lithium-mine-oil-sands/

Argumenten kring metallerna blir rätt konstiga... Varför skulle det vara mer okej att köra omkring i en bil gjort av aliminium, koppar, bly, järn och diverse andra metaller som dessutom drivs av en oljebaserad produkt? (Olja har väl aldrig skapar några motsättningar i världen... eh...)

Argumentet om arbetsförhållanden och miljöförstöring vid brytning av metaller borde vara en pågående diskussion rent allmänt.. den har inget som helst att göra med just elbilar eller batterier.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175078
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Varför går det åt extra energi att bygga en elbil, trodde det var tvärs om. En elbil är ju så mycket enkare uppbyggd , man behöver ju inte koppling, växellåda, drivlina osv. Visst behövs ett batteri, men det kan väl inte krävas mycket energi att tillverka?
Jag tror nog att dom räknat bort dom delarna.. (vore ju lite pinsamt för dom annars.)
Batterierna är tydligen rätt energikrävande att framställa... vet inte varför faktiskt, det ska jag försöka hitta. :)
#1175079
Jag bara lyssnar på Peter Carlssons nästan väckelsemötes exstatiska värvningstal till möjliga finansiärer.....
Användarvisningsbild
av joel80
#1175080
Det blir ju inte speciellt svårt för honom att sälja batterierna om han lyckas få ihop en fabrik.. Utveklingen av sålda laddbara bilar är stadigt på väg upp. Runt 80% ökning förra året, och det har sett likadant ut med 80-100% ökning varje år sen 2010 typ. Vi ligger på ca 5% av nybilsförsäljningen i Sverige. två år till med 80% ökning så ligger vi på över 15%.

Peter Carlsson räknar med att det kommer behövar ca 3 batterifabriker i Europa av den här storleken när försäljningen kommer upp på 10% elbilar. Europa ligger några procent efter oss trots att Norge och Nederländerna toppar på 20-30% av nyblisförsälningen. Så han har väl några år till på sig, men inte många..
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]