Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1174556
valln skrev:Siffran 100 inkluderar väl lastbilar, traktorer, lok och grävmaskiner mm ?
Japp, men det är också på väg att elektrifieras, t.o.m Helsingborg -Helsingör färjan kör man på el nu.

100 Twh skulle vara vettigt att bygga så räcker det till både elektrifiering och kärnkraftavveckling.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1174558
Även fritidsbåtar börjar komma med eldrift så det spelar ju ingen roll hur stor del varje segment har.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1174560
Staten tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter per år, det borde enkelt räcka till att bygga 100 Twh ny elproduktion över 10 - 15 år.
av Mwi
#1174587
VolvoB20 skrev:Vattenmagasinen är inte dimensionerade för samla mer vatten inför den mörka årstiden pga att folk köper solceller. Då får man bygga ut reservoarerna i älvarna, verkar inte heller helt poppis.

Ska vi gå över till elbilar får vi fasiken ta tag i produktionen redan nu för det tar tid att ställa om,. att bara höja skatterna duger inte, här krävs rejält hederligt arbete för att få fram ny elproduktion.
Finns en amerikansk forskare som har lite intressanta idéer om storskalig lagring av el till en rimligkostnad, det ger ju även möjlighet att balansera produktionstoppar och förbrukningstoppar så man inte behöver bygga reservkapacitet eller bygga ut vattenmagasinen.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/prof ... de-metall/
Användarvisningsbild
av joel80
#1174611
VolvoB20 skrev:Du kan ju räkna baklänges.

Det säljs 100 Twh diesel o bensin per år, är elmotorn 4 ggr så effektiv går det åt 25 Twh att köra på el istället

Elbilen drar 1.5 - 2 kWh/mil dieselbilar 6-8 kw/mil..
Vet inte om det går att räkna som du gör, men i vilket fall det blir nog inte det som isåfall blir nettoökningen.

Det verkar dra förvånadsvärt mycket energi till att rafinnera olja. Bl.a ska det värmas upp till över 400grader... Vi har stora raffinaderier i bl.a Göteborg, Stenungsund, Brofjorden och Nynäshamn... För varje liter olja som man minskar i förbrukning minskar derar förbrukning för att tillverka den också.

Det är svårt att hitta exakta siffror på det här eftersom bolagen som rafinnerar har slutat rapportera energiförbrukning. Det "vanligaste" verkar vara att det sägs gå åt 5-6kwh per gallon. Alltså kring drygt 6kwh per 4l.. = 1,5kwh per liter.

Om det nu är så att för varje liter som sparas så sparar vi även runt 1,5kwh vid tillverkning, för att inte glömma bort att bränslet måste transporteras ut till alla bensinstationer i landet, vilket gör av med ytterligare bränsle och energi, så kanske det inte ens blir den relativt blygsamma ökningen vi räknar med.

Den här är kanske lite "populistisk" men tar upp ämnet:
[youtube]BQpX-9OyEr4[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4


Är det någon som förstår siffror och beräkningar bättre än mig kan ni gärna kolla igenom det här. Dom tar upp olika källor med förbrukning från 0,2kwh till 12kwh/gallon, och vad man ev kan dra för slutsatser och vilken siffra som är rimligast.
https://greentransportation.info/energy ... -6kwh.html
Summary
The idea that "6 kilowatt-hours of electricity is consumed per gallon of electricity" sure seems plausible, especially given the huge amount of all kinds of resources consumed. Whether or not it's an accurate figure for electricity consumption at the refinery is not entirely important. Instead, understanding the bigger picture is important because there is a tremendous expenditure of resources on a global scale, as well as the global environmental impact, just to keep the fossil fuel game going.

Human society is putting gobs and gobs of resources into gasoline production. That stuff represents potential which could flower in a different direction, serving other purposes. Instead of the toxic mess we're suffering thanks to the fossil fuel industry, couldn't we have nice clean renewable energy systems everywhere?

The idea Elon Musk tells us, that there will be no problem supplying electricity to electric cars if only we stop refining oil into gasoline, is tantalizing. But doesn't focusing on "electricity consumed to refine crude oil" make us miss the big picture? Shouldn't we instead focus on the enourmous cost our society is paying?
av andersuw
#1174627
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Du kan ju räkna baklänges.

Det säljs 100 Twh diesel o bensin per år, är elmotorn 4 ggr så effektiv går det åt 25 Twh att köra på el istället

Elbilen drar 1.5 - 2 kWh/mil dieselbilar 6-8 kw/mil..
Vet inte om det går att räkna som du gör, men i vilket fall det blir nog inte det som isåfall blir nettoökningen.

Det verkar dra förvånadsvärt mycket energi till att rafinnera olja.
Det gör det förvisso. Men det finns ju något som heter gridförluster och omsättningsförluster i batteriet när det gäller el också. ;-) Visst är det viktigt att analysera hela kedjan från "well to wheel" men i så fall bör man väl göra det inte bara för förbränningsmotorn. Gör man det kommer förstås elbilarnas förbrukning också att bli lite högre än den du räknat fram.

Sedan bör man väl för svenskt vidkommande även ta hänsyn till den extra elförbrukning som en elbil medför när den skall värmas upp och hållas uppvärmd i svenskt vinterklimat. Hur mycket drar en elbil om man skall förbli varm medan man kör den i norrländsk vinterkyla vid säg -20 eller så?
Användarvisningsbild
av joel80
#1174632
Jo.. det nämnde jag i första uträkningen också.. Man får lägga till en överföringsförlust. Men då jag inte tog med utkörning av bränslet här ovan så går det nog jämnt ut.. (eller troligen går det åt mer energi att transportera ut diesel och bensin till varje hörn av landet än vad det går åt att transportera elen i ledningarna.

Teslas bilar har en värmare på 6kw. Den funkar fint i Norskt klimat och jag har sett videos på Youtube-Björn när han kör i neråt -30 utan problem. (Elbilar har inga problem med att starta trots kyla..) Det som går saktare, speciellt om man inte kört innan, är snabbladdningen. Där tar det lite extra tid innan batteriet är uppvärmt så pass att det kan ta emot full styrka.
Med 6kw värme gör man alltså av med 6kwh på en timme.. men värmaren går inte på full spätta hela tiden.. efter de första 10 minuterna bör den värmt upp kupén tillräckligt även i -30 och kan gå ner i effekt. Om du kör i 100km/h och den kanske gjort av med 4kwh på en timme har du tappat ca 20% till värme.
Sen tappar du också en del till p.g.a kylan i batteriet. Så i extemkyla får man räkna med att el elbil som normalt går 30 mil kommer 20-22mil.

Nu vet jag inte hur ofta ni gör långresor i sånna temperaturer, men den eller de gångerna det händer på ett år kan laddtiden på en 30-milsresa då kanske öka med 10-15 minuter.

Uppvärmningen i elbilar går däremot snabbare, så det verkar oftast en betydligt bättre bil att ha vintertid.
Det sprutar värme redan efter några sekunder. Det är ingen motor som behöver värma upp först... elvärme är snabbt.

Jag vet att vissa är väldigt tveksamma, men det här skiftet är på gång.. och det kommer ske rätt fort när det väl tar fart. Nästan varje dag nu läser jag nån nyhet som tar oss närmre den disruptiva förändring vi snart kommer vara framme vid. Den här idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon

Beslutsfattare, investerare och i viss mån biltillverkare verkar sakta acceptera och se att det kommer ske. Ekonomin kommer styra som vanligt... och el kommer vara det mest ekonomiska väldigt snart. :)
#1174633
joel80 skrev:Uppvärmningen i elbilar går däremot snabbare, så det verkar oftast en betydligt bättre bil att ha vintertid.
Det sprutar värme redan efter några sekunder. Det är ingen motor som behöver värma upp först... elvärme är snabbt.
Jo fast bränsledriven värmare ger i stort sett samma fördel, särskilt om man kör den som parkeringsvärmare en liten stund före avfärd.
joel80 skrev:Jag vet att vissa är väldigt tveksamma, men det här skiftet är på gång.. och det kommer ske rätt fort när det väl tar fart. Nästan varje dag nu läser jag nån nyhet som tar oss närmre den disruptiva förändring vi snart kommer vara framme vid. Den här idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon
Jag är inte väldigt tveksam, bara angelägen om att man varken förivrar sig eller tar alltför lätt på omställningsproblemen.
#1174647
Ett litet sidospår, men är det någon som läst något om miljöeffekterna av att många skaffar robotklippare nu för tiden?
Tänker att det om något måste vara bra för miljön med tanke på hur mycket dynga en vanlig gräsklippare spyr ur sig!?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]