Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1174747
Min BRF förfogar bara över parkeringsplatser utomhus och det är möjligt att de parkeringsplatserna försvinner inom kort på grund av nybyggnation. Just nu parkerar jag i ett närbeläget P-hus som föreningen inte förfogar över utan som drivs av ett företag som förvaltar andra fastigheter i området. I båda fallen finns "motorvärmarstolpar" (max 10 A) med mekaniskt tidur (max gångtid är tre eller fyra timmar) att tillgå om man betalar extra. Har inte ens någon sådan för närvarande eftersom jag har bränslevärmare på båda bilarna. Jag har heller hittills inte känt det som tillräckligt angeläget att ta egna initiativ för att driva på mot bättre laddningsmöjligheter i någondera fallet. Har inte sett tillstymmelse till en elbil eller elhybrid i närområdet och misstänker därför att motståndet kommer att vara rätt stort, särskilt som jag själv inte ens har någon bil med laddningsbehov utan bara överväger den möjligheten i ett framtidsperspektiv med lite oklar tidshorisont.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174834
Har dom stolpar för motorvärmare är det mesta ju redan fixat... Det är ju i ett första läge bara att försöka få koppla ur timern så har man en laddning på i allafall 12-15 mil per natt. (19-07).
Motståndet kommer att lätta närmsta åren.. Och på många ställen är det redan en förändring i hur man ser på det.
Det är ungeför 5% av nybilsföräljningern som är laddbara bilar idag.. Ökade med runt 80% förra året och har nästan dubbleras åren innan. Vi är uppe på runt 10-15% till 2019, efter det tror jag ökningen t.o.m kommer att accelerera i och med att det kommer ut bra många nya bilmodeller det året.
#1174837
Visst, stolparna hjälper och man kan sätta timern ur spel (i nödfall genom att sätta dit något som bara spärrar timervredets rörelse rent fysiskt). Men någon snabbladdning blir det ju inte. Du får ju i max ca 2 kWh per timme.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174846
2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1174847
2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
av Waizguy
#1174850
Jo, inte är det något motstånd alls inte. Jag vet en bekant som bor hos ett kommunalt bostadsbolag där de har bytt timrar på sina elstolpar i kallgaragen. Efter bytet har de fått sänkt tid från 3 timmar till ynkliga 30 minuter. Dessutom är de nya timrarna digitala och går inte att "mekaniskt" låsa till längre tid. Inte nog med det, de har även bytt elskåp och sänkt uttagen till max 1000w. Inte mycket amp där inte.

30 minuter, inte ens värt att använda motorvärmaren :???:
#1174852
Ja max 30 minuter på max 1000 W är ju helt värdelöst. Det kommer man ju ingenstans med vare sig när det gäller motorn eller kupén. Lite läskigt om man hade elbil att vara utelämnad åt den typen av beslut också. Där hade det ju helt ändrat förutsättningarna för bilköpet.
#1174854
joel80 skrev:2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
Ja för en hybrid skulle det kanske räcka. För en ren elbil fick man börja planera ... Någon hybrid blev det i vart fall inte för mig i den här vändan även om jag tänkte tanken. V60 är för liten och V90 fanns inte när jag köpte och finns fortfarande bara som "lyxhybrid" (T8). Passat GTE är förstås ett tänkbart alternativ. Men jag misstänker att det med mina körförhållanden inte skulle innebära någon större besparing i vare sig kronor eller CO2 jämfört med min V70 D4 VEA. Dieseln går säkert snålare när elen tar slut, som den ju gör när man kör långt, och någon bensin som till stor del är icke-fossil har vi ju inte än, i motsats till vad som är fallet på dieselsidan.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174855
Digitala timers har vi haft i 12år ni och det är upp till bostadsföreningen att sätts tiden på timern. Här har vi 3 timmar. , dok är det bara 6amp och det största problemet här är att det finns i ha parkeringar och stolpar el plats att sätta upp nya.

Och ska alla börja ladda sina bilar på jobbet är jag ett säker på att arbetsgivaren säger ifrån till sist. Rätt logiskt om man 5änker efter.

Sedan kan man ju börja tänka på vilken miljöförstöring tillverkningen av batterier har
Ni dom köper bil av miljöskäl. Och om man bryr sig om arbetsförhållanden .....

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
#1174864
Derank skrev: Och ska alla börja ladda sina bilar på jobbet är jag ett säker på att arbetsgivaren säger ifrån till sist. Rätt logiskt om man 5änker efter.
Vi har 2 laddplatser på 750 st. En bit kvar så att säga.

Att dra 10 amp till varje plats skulle väl behöva en ny transformatorstation o kraftledning för det blir ju nästan 2 MW.

Är vi seriösa i elbilsatsningen så räcker det inte med att skruva dit ett uttag till, vi måste investera rejält i annat än att bara köpa en ny elbil.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]