Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1175087
joel80 skrev:Verkar vara lite olika med siffrorna på olika källor.
Inte att undra på. TüVs undersökning är ingen partsinlaga.
joel80 skrev:HVO100 ser jag som ett bra alternativ för den nuvarande bilparken för att de bilarna ska kunnas köras hela sin livslängd, men tror inte p.g.a tillverkningskostnader och så att det är vettigt att satsa på som framtida huvudbränsle. Tror det blir svårt att få upp produktionen i sånna mängder. Har du koll på energiåtgång vid den tillverkningen?
Inte energiåtgången specifikt. Men analyserar man "well to wheel" innebär användning av HVO100 att man minskar de fossila CO2 utsläppen med ca 90 procent jämfört med helt oinblandad fossil diesel. Framställningen är med andra ord väldigt effektiv ur CO2-synpunkt, avsevärt bättre än för etanol. Sedan tillkommer fördelen att dieselmotorn har högre verkningsgrad än en bensin-/etanolmotor.

Beträffande tillverkningskostnaderna går det uppenbarligen utmärkt redan nu att sälja den med förtjänst till normalt dieselpris förutsatt att den inte beskattas. Sannolikt är kostnaderna i vanlig ordning sjunkande när investeringarna har några år på nacken och man lärt sig optimera tekniken. Säkert finns också förutsättningar att öka produktionen, särskilt på längre sikt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när papper blir alltmer ointressant.

Dessutom är det förstås viktigt att expandera produktionen och göra det snabbt. Det erbjuder en mycket snabbare väg till en radikal minsking av de fossila CO2-utsläppen från personbilsflottan än elbilen. Se hur fort det redan gått på lastbilssidan där en mycket stor del av bilarna redan rullar på fossilfri diesel så vitt jag kan förstå.
joel80 skrev:Det går snabbt att bygga ut elnätet i samma takt. Vi hade över 16TWh vindkraft 2015.
Att argumentera mot elbilar för att elmixen skulle bli sämre är nog att lura sig själv. I de absolut flesta länder byggs det nu mer förnybar elproduktion än något annat (mycket också för att det oftast är det billigaste numera!) och andelen förnybart verkar ha ökat i varje land jag hittat uppgifter på.
Tyskland stänger kärnkraften och har svårt att fylla upp med enbart förnyelsebar energi. Vad händer om vi och andra gör detsamma, vilket förstås vore önskvärt när vi beaktar aspekter andra än CO2.
joel80 skrev:De flesta elbilar laddas nattetid. Då har alla länder låg elförbrukning. Såg nån undersökning ifrån England som visar att 97% av laddningen är långsam laddning i hemmet eller vid annan parkering. Sån förbrukning drar inte olje eller kolkraft, som normalt används för toppar i elanvändningen så som på morgonen då alla ska duscha och koka kaffe och på kvällen då alla lagar mat. Om man sen också ser till hur man börjat använda elbilarna i "smart grids" så hjälper snarare elbilar till att hålla ner just de topparna och minskar alltså användandet av den smutsigaste reglerkraften.
Skall elbilen fungera för längre resor vill det ju till att man kan ladda under dagen också. Dessutom hjälper det ju inte att man laddar på natten om inte den totala produktionskapaciteten ökar. Om man använder mer vattenkraft på natten för att ladda elbilar blir det mindre kvar till de dagtida topparna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1175088
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Varför går det åt extra energi att bygga en elbil, trodde det var tvärs om. En elbil är ju så mycket enkare uppbyggd , man behöver ju inte koppling, växellåda, drivlina osv. Visst behövs ett batteri, men det kan väl inte krävas mycket energi att tillverka?
Jag tror nog att dom räknat bort dom delarna.. (vore ju lite pinsamt för dom annars.)
Batterierna är tydligen rätt energikrävande att framställa... vet inte varför faktiskt, det ska jag försöka hitta. :)
Gör inte anspråk på att ha kollat upp men misstänker starkt att litiumutvinning kräver en hel del energi innan vi har ämnet i tillräckligt ren form för att använda i batterier.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175173
andersuw skrev: Skall elbilen fungera för längre resor vill det ju till att man kan ladda under dagen också. Dessutom hjälper det ju inte att man laddar på natten om inte den totala produktionskapaciteten ökar. Om man använder mer vattenkraft på natten för att ladda elbilar blir det mindre kvar till de dagtida topparna.
Absolut måste snabbladdning funka, men det är något som sett per bil kommer användas i väldigt låg utsträckning och inte påverka elkonsumtionen märkbart. (runt 3% av en elbil laddning görs som snabbladdning.) Har man en bil som klarar 25-30 mil är det ju rätt få dagar man behöver ladda under resa. Och om ett par år är är vi nog uppe på runt 40mils räckvidd.
Flera av bilarna som kommer 2019 har ju tillverkarna gått ut och sagt ska ha upp till 500km räckvidd.
Bolt, eller Opel Ampera E som den heter i Europa har släppts nu och har en riktig räckvidd på 35-40 mil. Den har börjat levererats i Norge nu i vår.

Vattenkraften kommer att få bra hjälp att spara från den solcellskraft som rätt snabbt byggs ut. Då minskar uttaget därifrån dagtid och magasinen kan gå mer nattetid.

Det är främst vid eltopparna som olja och kol används i de länder som har det. Resterande produktion klarar av att hålla en jämn produktion. Även elbolagen håller med om att man om man får en jämnare produktion så krävs det mindre reglerkraft och produktionen i det hela blir något renare. Om det sen sker med installerad batterikraft eller med inkopplade elbilar kvittar.. Men finns det ändå massa batterier i kopplade i elnätet och folk som är villiga att sälja elen under högtid är det en smidig lösning.

Den totala produktionsmängden kan ofta öka utan utbyggnad om efterfrågan blir jämnare.
av Lövet
#1175200
Jag undrar om det största problemet för elbilar för tillfället inte är laddningen utan det osäkra andrahandsvärdet? Ingen vet riktigt vad bilarna är värda om 3 eller 5 år. Försökte leasa en elbil själv för några veckor sedan via jobbet (mer om det senare) men fick tvärnej av finansbolaget. De vill inte garantera något restvärde. Räckvidden är inget problem, 99.5% av mina resor är kortare än 20 mil.

Visst, det är ett problem som kanske löser sig med ökad volym och stabilare marknad men än är vi inte där än. Antalet privatpersoner som kommer köpa elbilar är försvinnande få än så länge. Det är företagsmarknaden som dominerar och där regerar TCO-kalkylerna över 3år.
#1175225
joel80 skrev:Absolut måste snabbladdning funka, men det är något som sett per bil kommer användas i väldigt låg utsträckning och inte påverka elkonsumtionen märkbart. (runt 3% av en elbil laddning görs som snabbladdning.) Har man en bil som klarar 25-30 mil är det ju rätt få dagar man behöver ladda under resa.
Själv kör jag under semestertider inte sällan tre dagsetapper till Sydeuropa om ca 90 + 90 + 70 mil och tre dagsetapper tillbaka. Då lär man med dagens teknik behöva ladda några gånger, särskilt som ACn används flitigt.
joel80 skrev:Vattenkraften kommer att få bra hjälp att spara från den solcellskraft som rätt snabbt byggs ut. Då minskar uttaget därifrån dagtid och magasinen kan gå mer nattetid.
Snabbt och snabbt. Det börjar bli intressant i vissa sammanhang, t.ex. för villor som kan ha solpaneler på taket och få förmånliga villkor. Annars är det fortfarande märkvärdigt trögt beroende på skatte- och bidragsregler. Jag är själv delägare till ett före detta grustag, som numera är en sandöken. Det skulle av en rad skäl passa fantastiskt bra att göra solcellspark av. Bortsett från de naturliga förutsättningarna (en plan, obevuxen och fullkomligt fast yta att ställa panelerna på) finns också ett större elbolag bara någon kilometer bort som dessutom är intresserat av att svara för installation och drift. Hittills har det ändå inte gått att räkna hem det, främst på grund av alltför låga elpriser och alltför oförmånliga skatteregler.
#1175227
Lövet skrev:Jag undrar om det största problemet för elbilar för tillfället inte är laddningen utan det osäkra andrahandsvärdet?
Jag har också tänkt den tanken. Just nu utvecklas särskilt batteritekniken fort. Jag misstänker att tidiga elbilar med begränsad räckvidd snabbt kommer att bli rätt kalla på begagnatmarknaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175249
andersuw skrev: Själv kör jag under semestertider inte sällan tre dagsetapper till Sydeuropa om ca 90 + 90 + 70 mil och tre dagsetapper tillbaka. Då lär man med dagens teknik behöva ladda några gånger, särskilt som ACn används flitigt.
Bland dom elbilar som finns ute nu är det nog bara Teslan man gör den resan i om man inte är inbiten elbilist.

Men med en Tesla kan man köra ner till södra Europa utan större problem. Följt lite semesterbloggar med folk som kört både till Spanien, Kroatien och Polen med Tesla. Verkar funka utmärkt och typ noll eller väldig låg kostnad för drivmedel. Tror det tar 2-3 år innan vi har några fler bilar från andra tillverkare med liknande räckvidd och ett pris som inte är en miljon som en Tesla..
Laddnätverket med CCS-laddare i Europa har växt rejält senaste året och med kommande bilars räckvidd bör man kunna köra relativt obekymrat längst många sträckor i Europa.

Men idag finns det ingen vettig elbil (till pris sett) som klarar sånna etapper utan att man får öka på tiden med flera timmar.
Jag skulle dock kunna ta och hyra bil dom resorna om jag fick tag på en vettig elbil som fixar resterande del av min körning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175251
andersuw skrev:
Lövet skrev:Jag undrar om det största problemet för elbilar för tillfället inte är laddningen utan det osäkra andrahandsvärdet?
Jag har också tänkt den tanken. Just nu utvecklas särskilt batteritekniken fort. Jag misstänker att tidiga elbilar med begränsad räckvidd snabbt kommer att bli rätt kalla på begagnatmarknaden.
Eftersom trycket på elbilar troligen kommer att öka kraftigt även på begagnatmarknaden i och med att fler vill ha dem så är det nog rätt lugnt med andrahandsvärdet. Batterierna verkar också hålla bättre än vad tillverkarna själva vågade hoppas på...

Kollar man på 3 år gamla elbilar idag så håller dom värdet motsvarande en "vanlig" bil.. Alltså typ 50% tapp på 3 år o 9k mil..

Tesla tappar dock betydligt mindre procentuellt.. Men det har till viss del berott på att dollarn har blivit dyrare så nya Teslor har stigit i pris.
#1175314
joel80 skrev:Tesla tappar dock betydligt mindre procentuellt.. Men det har till viss del berott på att dollarn har blivit dyrare så nya Teslor har stigit i pris.
Borde ju gälla de flesta bilar utom V90/XC90 som tillverkas i Sverige, Kronan faller ju som en sten mot Euro, Dollar,Yen,Yuan,DDK,Kuna, Bath osv....

Runt 30% senaste 5 åren, det borde ju tala för att flytta produktion hit, även av batterifabriken. Svenskarnas lön har ju sänkts 30% mot lönerna i omvärden.

Jag jobbar på ett internationellt företag och vår timkostnad/lön i sverige har ju rasat dramatiskt mot kontoren i princip överallt viket märks i prioritering.
av Lövet
#1175318
joel80 skrev:
andersuw skrev:
Lövet skrev:Jag undrar om det största problemet för elbilar för tillfället inte är laddningen utan det osäkra andrahandsvärdet?
Jag har också tänkt den tanken. Just nu utvecklas särskilt batteritekniken fort. Jag misstänker att tidiga elbilar med begränsad räckvidd snabbt kommer att bli rätt kalla på begagnatmarknaden.
Eftersom trycket på elbilar troligen kommer att öka kraftigt även på begagnatmarknaden i och med att fler vill ha dem så är det nog rätt lugnt med andrahandsvärdet. Batterierna verkar också hålla bättre än vad tillverkarna själva vågade hoppas på...

Kollar man på 3 år gamla elbilar idag så håller dom värdet motsvarande en "vanlig" bil.. Alltså typ 50% tapp på 3 år o 9k mil..

Tesla tappar dock betydligt mindre procentuellt.. Men det har till viss del berott på att dollarn har blivit dyrare så nya Teslor har stigit i pris.
Jo men det hjälper föga för mig att restvärdet eventuellt blir bättre sen. Jag måste ju ha ett finansbolag som vågar garantera det nu. Annars kan jag inte välja en :(
Sen blir ju 50% tapp på en elbil för 370.000kr väldigt mycket mer än 50% av 250.000kr (~skillnaden i pris mellan e-golf och motsvarande golf). Än är vi inte riktigt framme elbilsmässigt (det har du väl iofs inte påstått heller).
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]