- tor 25 maj 2017, 02:32
#1175087
Beträffande tillverkningskostnaderna går det uppenbarligen utmärkt redan nu att sälja den med förtjänst till normalt dieselpris förutsatt att den inte beskattas. Sannolikt är kostnaderna i vanlig ordning sjunkande när investeringarna har några år på nacken och man lärt sig optimera tekniken. Säkert finns också förutsättningar att öka produktionen, särskilt på längre sikt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när papper blir alltmer ointressant.
Dessutom är det förstås viktigt att expandera produktionen och göra det snabbt. Det erbjuder en mycket snabbare väg till en radikal minsking av de fossila CO2-utsläppen från personbilsflottan än elbilen. Se hur fort det redan gått på lastbilssidan där en mycket stor del av bilarna redan rullar på fossilfri diesel så vitt jag kan förstå.
joel80 skrev:Verkar vara lite olika med siffrorna på olika källor.Inte att undra på. TüVs undersökning är ingen partsinlaga.
joel80 skrev:HVO100 ser jag som ett bra alternativ för den nuvarande bilparken för att de bilarna ska kunnas köras hela sin livslängd, men tror inte p.g.a tillverkningskostnader och så att det är vettigt att satsa på som framtida huvudbränsle. Tror det blir svårt att få upp produktionen i sånna mängder. Har du koll på energiåtgång vid den tillverkningen?Inte energiåtgången specifikt. Men analyserar man "well to wheel" innebär användning av HVO100 att man minskar de fossila CO2 utsläppen med ca 90 procent jämfört med helt oinblandad fossil diesel. Framställningen är med andra ord väldigt effektiv ur CO2-synpunkt, avsevärt bättre än för etanol. Sedan tillkommer fördelen att dieselmotorn har högre verkningsgrad än en bensin-/etanolmotor.
Beträffande tillverkningskostnaderna går det uppenbarligen utmärkt redan nu att sälja den med förtjänst till normalt dieselpris förutsatt att den inte beskattas. Sannolikt är kostnaderna i vanlig ordning sjunkande när investeringarna har några år på nacken och man lärt sig optimera tekniken. Säkert finns också förutsättningar att öka produktionen, särskilt på längre sikt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när papper blir alltmer ointressant.
Dessutom är det förstås viktigt att expandera produktionen och göra det snabbt. Det erbjuder en mycket snabbare väg till en radikal minsking av de fossila CO2-utsläppen från personbilsflottan än elbilen. Se hur fort det redan gått på lastbilssidan där en mycket stor del av bilarna redan rullar på fossilfri diesel så vitt jag kan förstå.
joel80 skrev:Det går snabbt att bygga ut elnätet i samma takt. Vi hade över 16TWh vindkraft 2015.Tyskland stänger kärnkraften och har svårt att fylla upp med enbart förnyelsebar energi. Vad händer om vi och andra gör detsamma, vilket förstås vore önskvärt när vi beaktar aspekter andra än CO2.
Att argumentera mot elbilar för att elmixen skulle bli sämre är nog att lura sig själv. I de absolut flesta länder byggs det nu mer förnybar elproduktion än något annat (mycket också för att det oftast är det billigaste numera!) och andelen förnybart verkar ha ökat i varje land jag hittat uppgifter på.
joel80 skrev:De flesta elbilar laddas nattetid. Då har alla länder låg elförbrukning. Såg nån undersökning ifrån England som visar att 97% av laddningen är långsam laddning i hemmet eller vid annan parkering. Sån förbrukning drar inte olje eller kolkraft, som normalt används för toppar i elanvändningen så som på morgonen då alla ska duscha och koka kaffe och på kvällen då alla lagar mat. Om man sen också ser till hur man börjat använda elbilarna i "smart grids" så hjälper snarare elbilar till att hålla ner just de topparna och minskar alltså användandet av den smutsigaste reglerkraften.Skall elbilen fungera för längre resor vill det ju till att man kan ladda under dagen också. Dessutom hjälper det ju inte att man laddar på natten om inte den totala produktionskapaciteten ökar. Om man använder mer vattenkraft på natten för att ladda elbilar blir det mindre kvar till de dagtida topparna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut